Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Szczegółowa uprawa roślin 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szczegółowa uprawa roślin 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, fito- i entomologii, uprawy roli i techniki rolniczej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych gatunków roślin uprawnych, w tym zapoznanie z biologią tych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji, przygotowania do zbioru i zbiór oraz znaczenia gospodarczego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zależność rozwoju fazowego od czynników siedliska, modyfikacje w rozwoju fazowym pod wpływem czynników agrotechnicznych, np. terminu siewu, nawożenia itp. Charakterystyka stadiów rozwojowych. | 1 |
T-A-2 | Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków pszenicy. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych pszenicy ozimej i jarej pod względem plenności, jakości ziarna i innych cech użytkowych. | 1 |
T-A-3 | Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków żyta. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych żyta. | 1 |
T-A-4 | Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków pszenżyta. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych pszenżyta. | 1 |
T-A-5 | Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków jęczmienia i owsa. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych jęczmienia i owsa. | 1 |
T-A-6 | Kukurydza: charakterystyka botaniczna, wzrost i rozwój, kierunki użytkowe, charakterystyka i dobór odmian hodowlanych do warunków siedliskowych i kierunku użytkowego. | 1 |
T-A-7 | Gryka, proso – znaczenie gospodarcze i charakterystyka botaniczna. Repetytorium i zaliczenie ćwiczeń z roślin zbożowych. | 1 |
T-A-8 | Groch i bobik: wzrost i rozwój – modyfikacje w przebiegu poszczególnych jego etapów oraz kształtowaniu organów wegetatywnych i generatywnych w zależności od czynników siedliska i zabiegów agrotechnicznych. Kierunki w hodowli i charakterystyka aktualnie uprawianych odmian. | 1 |
T-A-9 | Łubin biały, wąskolistny i żółty - wzrost i rozwój – modyfikacje w przebiegu poszczególnych jego etapów oraz kształtowaniu organów wegetatywnych i generatywnych w zależności od czynników siedliska i zabiegów agrotechnicznych. Kierunki w hodowli i charakterystyka aktualnie uprawianych odmian. | 1 |
9 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Stadia i fazy rozwojowe zbóż: cechy określające początek i koniec danej fazy w nawiązaniu do zabiegów agrotechnicznych wykonywanych w tych fazach. Fazy wegetatywne i generatywne, wzrost i rozwój. Kształtowanie poszczególnych elementów struktury plonu. | 1 |
T-L-2 | Zaliczenie rozpoznawania materiału siewnego i organów generatywnych zbóż podstawowych (pszenicy, żyta, pszenżyta i owsa) | 1 |
T-L-3 | Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków i podgatunków zbóż na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych: jęczmienia dwu-, cztero- i sześciorzędowego, kukurydzy, sorgo, prosa, gryki, szarłatu. Materiał siewny, różnice odmianowe. | 1 |
T-L-4 | Sprawdzenie umiejętności rozpoznania gatunków zbóż na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych (jęczmienia, kukurydzy, proso, sorgo, szarłatu i gryki). | 1 |
T-L-5 | Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin bobowatych grubonasiennych (strączkowych) i drobnonasiennych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe bobowatych: łubinu, bobiku, grochu, wyki, soi, lucerny, koniczyny i in. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny | 1 |
T-L-6 | Sprawdzenie umiejętności rozpoznania gatunków roślin motylkowatych grubonasiennych i drobnonasiennych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych (łubinów, bobiku, grochu, soi, wyki, seradeli) | 1 |
6 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Praktyczne rozpoznawanie gatunków roślin uprawy polowej (RSD Lipnik), ocena struktury i architektury zbóż, roślin strączkowych, okopowych i przemysłowych | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Elementy strukturalne plonu ziarna zbóż. Czynniki siedliska i agrotechniczne decydujące o ich kształtowaniu. | 1 |
T-W-2 | Aktualna i perspektywiczna technologia uprawy pszenicy ozimej i jarej w aspekcie kształtowania wielkości i jakości plonu ziarna (paszowe, chlebowe). Główne elementy tych technologii: stanowisko w zmianowaniu: uwarunkowania biologiczne, gospodarcze i ekonomiczne, przedsiewna uprawa gleby po różnych przedplonach. | 1 |
T-W-3 | C.d. technologia uprawy pszenicy: siew – ustalanie norm wysiewu w zależności od wymagań odmiany, warunków siedliska, jakości materiału siewnego, techniki siewu, itp.; termin siewu w różnych rejonach Polski i w różnych warunkach polowych, ujemne skutki opóźnienia siewu i praktyczne przeciwdziałanie ich wystąpieniu. | 2 |
T-W-4 | C.d. technologia uprawy pszenicy: nawożenie oraz pielęgnacjia (ochrona pszenicy przed chwastami, wyleganiem, chorobami i szkodnikam). | 1 |
T-W-5 | Technologia uprawy żyta w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej. Możliwe uproszczenia w uprawie. | 2 |
T-W-6 | Technologia uprawy pszenżyta w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej i jarej. Możliwe uproszczenia w uprawie. | 2 |
T-W-7 | Technologia uprawy jęczmienia i owsa w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej i jarej. Możliwe uproszczenia w uprawie zbóż i skutki tych uproszczeń. | 2 |
T-W-8 | Znaczenie gospodarcze gatunków roślin bobowatych w różnych systemach gospodarowania. Wymagania siedliskowe i główne elementy agrotechniki grochu i bobiku w uprawie na nasiona. | 1 |
T-W-9 | Wymagania siedliskowe i główne elementy agrotechniki łubinu (żółtego, wąskolistnego i białego) bobiku i grochu w uprawie na nasiona. | 3 |
T-W-10 | Wymagania siedliskowe i główne elementy agrotechniki pozostałych gatunków roślin bobowatych w uprawie na nasiona. Technika uprawy wybranych gatunków z przeznaczeniem na zielonkę. | 1 |
T-W-11 | Znaczenie gospodarcze gatunków roślin bobowatych drobnonasiennych. Walory ekologiczne, wymagania siedliskowe, rejonizacja uprawy. | 1 |
T-W-12 | Elementy agrotechniki koniczyny czerwonej i lucerny mieszańcowe: miejsce w zmianowaniu, sposoby siewu i dobór roślin ochronnych, nawożenie i zasady użytkowania w roku siewu i w kolejnych latach użytkowania. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeeniach audytoryjnych | 9 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń | 8 |
A-A-4 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych | 6 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych | 6 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń laboratoryjnych | 18 |
26 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Udział studenta w zajęciach terenowych | 4 |
A-T-2 | Samodzielne przygotowanie tematyki zajęć terenowych | 16 |
A-T-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-T-4 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć terenowych | 4 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | pokaz |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-6 | ćwiczenia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: test |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C21_W01 W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji żywności i paszy, potrafi wykorzystać ich potencjał produkcyjny prowadząc intensywną i zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji | ROL_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-2 | M-3, M-5, M-6, M-1, M-4, M-2 | S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C21_U01 Student umie dobierać gatunki roślin rolniczych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować i ocenić technologię produkcji określonego surowca | ROL_1A_U03, ROL_1A_U04 | — | — | C-1 | T-A-8, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-A-2 | M-3, M-5, M-6, M-1, M-4, M-2 | S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C21_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na wielkość i jakość uzyskiwanych plonów roślin rolniczych | ROL_1A_K02, ROL_1A_K01, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06 | — | — | C-1 | T-A-7, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-2 | M-3, M-5, M-6, M-1, M-4, M-2 | S-2, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C21_W01 W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji żywności i paszy, potrafi wykorzystać ich potencjał produkcyjny prowadząc intensywną i zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach |
3,0 | Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin polowych | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać większość omawianych gatunków roślin polowych | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin polowych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi oraz podać uzasadnienie wyboru, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin polowych i wskazać główne różnice w technologii uprawy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C21_U01 Student umie dobierać gatunki roślin rolniczych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować i ocenić technologię produkcji określonego surowca | 2,0 | Student nie potrafi dobrać gatunków roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych |
3,0 | Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych | |
3,5 | Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy | |
4,0 | Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wybranych gatunków | |
4,5 | Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki większości poznanych gatunków | |
5,0 | Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wszystkich poznanych gatunków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C21_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na wielkość i jakość uzyskiwanych plonów roślin rolniczych | 2,0 | Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych |
3,0 | Student wykazuje zrozumienie niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych | |
3,5 | Student wykazuje zrozumienie większości podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych | |
4,0 | Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna podstawy agrotechniki | |
4,5 | Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę głównych gatunków roślin rolniczych | |
5,0 | wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę większości gatunków roślin produkcji polowej i jej wpływ na wielkość i jakość plonu |
Literatura podstawowa
- Jasińska Z., Kotecki A., Szczegółowa uprawa roślin, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2003, Tom 1 i 2
- A. Dubas i S. Gładysiak (red.), Ćwiczenia ze Szczegółowej uprawy roślin, Wyd. AR Poznań, Poznań, 1990
Literatura dodatkowa
- Chodkowski J. (red.), Produkcja ziemniaków, Wyd. Instytutu Ziemniaka, Bonin, 1993
- Kościelniak W. Dreczka M., Nowoczesna uprawa zbóż, Wyd. Apra Poznań, Poznań, 2009