Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia nieorganiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z chemii ogólnej, nieorganicznej oraz matematyki i fizyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i reakcji chemicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. Nazewnictwo związków nieorganicznych.2
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych.3
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria. 1 - acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za mpomocą NaOH. 2 - alkalimetria - nastawianie miana NaOH za zpomocą mianowanego roztowru HCl. Reakcje zobojętniania - zapis reakcji, analiza zadań.4
T-L-4Chemia roztworów wodnych - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, przeliczanie stężeń. Pomiar gęstości. Stężenia procentowe i molowe- zadania.3
T-L-5Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych.4
T-L-6Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów4
T-L-7Reakcja hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych.4
T-L-8Analiza ilościowa - metody objętościowe: 1 - manganometryczne ozanczanie zawartosci jonów Fe(II) w badanym roztworze; 2 - jodometryczne ozanczanie zawartości jonów Cu(II) w badanym roztworze.4
T-L-9Uczestnictwo w kolokwiach zaliczeniowych.2
30
wykłady
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji. Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)6
T-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztowry. Prawo działania mas. Równowagi fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne.6
T-W-3Roztwory. Stężenia : procentowe, molowe, normale. Wydajność reakcji chemicznych. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Adsorbcja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.6
T-W-4Związki nieorganiczne: tlenki, wodorotlenki, kwasy i sole.3
T-W-5Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.3
T-W-6Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.3
T-W-7Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium6
A-L-4Opracowanie wyników i sprawozdania z laboratorium4
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury3
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu i utrwalanie wiadomości z bieżących wykładów15
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień11
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu (kolokwia)15
A-W-6Uczestnictwo w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
S-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B2-1_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu nomenklaturę, prawa, zjawiska i procesy z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
IA_1A_W01C-1T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-5, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B2-1_U01
Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii w zaplanowaniu i wykonywaniu doświadczeń chemicznych i wyjaśnianiu procesów chemicznych (tj. jak np. analiza i synteza związków chemicznych, zjawiska zachodzące podczas reakcji chemicznych). Potrafi dobrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia (z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP) w trakcie eksperymentów laboratoryjnych.
IA_1A_U02, IA_1A_U01C-1T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2, M-1, M-3S-5, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B2-1_K01
Student jest gotów do współpracy w grupie; przestrzegania zasad etyki zawodowej; krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; dzielenia się wiedzą i umiejętnościami; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiazywaniu problemów związanych z zadaniami/pracami realizowanymi w trakcje zajęć dydaktycznych.
IA_1A_K01, IA_1A_K03C-1T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-9M-3S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B2-1_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu nomenklaturę, prawa, zjawiska i procesy z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B2-1_U01
Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii w zaplanowaniu i wykonywaniu doświadczeń chemicznych i wyjaśnianiu procesów chemicznych (tj. jak np. analiza i synteza związków chemicznych, zjawiska zachodzące podczas reakcji chemicznych). Potrafi dobrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia (z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP) w trakcie eksperymentów laboratoryjnych.
2,0
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B2-1_K01
Student jest gotów do współpracy w grupie; przestrzegania zasad etyki zawodowej; krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; dzielenia się wiedzą i umiejętnościami; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiazywaniu problemów związanych z zadaniami/pracami realizowanymi w trakcje zajęć dydaktycznych.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański B., Podstawy chemii nieorganicznej tom. 1, 2, PWN, Warszawa, 2010, 6
  2. Pajdowski L., Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2002, IX

Literatura dodatkowa

  1. Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. Nazewnictwo związków nieorganicznych.2
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych.3
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria. 1 - acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za mpomocą NaOH. 2 - alkalimetria - nastawianie miana NaOH za zpomocą mianowanego roztowru HCl. Reakcje zobojętniania - zapis reakcji, analiza zadań.4
T-L-4Chemia roztworów wodnych - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, przeliczanie stężeń. Pomiar gęstości. Stężenia procentowe i molowe- zadania.3
T-L-5Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych.4
T-L-6Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów4
T-L-7Reakcja hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych.4
T-L-8Analiza ilościowa - metody objętościowe: 1 - manganometryczne ozanczanie zawartosci jonów Fe(II) w badanym roztworze; 2 - jodometryczne ozanczanie zawartości jonów Cu(II) w badanym roztworze.4
T-L-9Uczestnictwo w kolokwiach zaliczeniowych.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji. Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)6
T-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztowry. Prawo działania mas. Równowagi fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne.6
T-W-3Roztwory. Stężenia : procentowe, molowe, normale. Wydajność reakcji chemicznych. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Adsorbcja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.6
T-W-4Związki nieorganiczne: tlenki, wodorotlenki, kwasy i sole.3
T-W-5Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.3
T-W-6Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.3
T-W-7Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium6
A-L-4Opracowanie wyników i sprawozdania z laboratorium4
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury3
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu i utrwalanie wiadomości z bieżących wykładów15
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień11
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu (kolokwia)15
A-W-6Uczestnictwo w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B2-1_W01Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu nomenklaturę, prawa, zjawiska i procesy z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu chemii, matematyki i fizyki.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i reakcji chemicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-W-6Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-7Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.
T-W-5Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji. Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)
T-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztowry. Prawo działania mas. Równowagi fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne.
T-W-3Roztwory. Stężenia : procentowe, molowe, normale. Wydajność reakcji chemicznych. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Adsorbcja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B2-1_U01Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii w zaplanowaniu i wykonywaniu doświadczeń chemicznych i wyjaśnianiu procesów chemicznych (tj. jak np. analiza i synteza związków chemicznych, zjawiska zachodzące podczas reakcji chemicznych). Potrafi dobrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia (z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP) w trakcie eksperymentów laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
IA_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i reakcji chemicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-6Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. Nazewnictwo związków nieorganicznych.
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych.
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria. 1 - acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za mpomocą NaOH. 2 - alkalimetria - nastawianie miana NaOH za zpomocą mianowanego roztowru HCl. Reakcje zobojętniania - zapis reakcji, analiza zadań.
T-L-4Chemia roztworów wodnych - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, przeliczanie stężeń. Pomiar gęstości. Stężenia procentowe i molowe- zadania.
T-L-5Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych.
T-L-7Reakcja hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-8Analiza ilościowa - metody objętościowe: 1 - manganometryczne ozanczanie zawartosci jonów Fe(II) w badanym roztworze; 2 - jodometryczne ozanczanie zawartości jonów Cu(II) w badanym roztworze.
T-L-9Uczestnictwo w kolokwiach zaliczeniowych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B2-1_K01Student jest gotów do współpracy w grupie; przestrzegania zasad etyki zawodowej; krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; dzielenia się wiedzą i umiejętnościami; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiazywaniu problemów związanych z zadaniami/pracami realizowanymi w trakcje zajęć dydaktycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do koniecznośći dalszego i ciągłego kształcania się i samodoskonalenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
IA_1A_K03Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i reakcji chemicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-6Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. Nazewnictwo związków nieorganicznych.
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych.
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria. 1 - acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za mpomocą NaOH. 2 - alkalimetria - nastawianie miana NaOH za zpomocą mianowanego roztowru HCl. Reakcje zobojętniania - zapis reakcji, analiza zadań.
T-L-4Chemia roztworów wodnych - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, przeliczanie stężeń. Pomiar gęstości. Stężenia procentowe i molowe- zadania.
T-L-5Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych.
T-L-7Reakcja hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-8Analiza ilościowa - metody objętościowe: 1 - manganometryczne ozanczanie zawartosci jonów Fe(II) w badanym roztworze; 2 - jodometryczne ozanczanie zawartości jonów Cu(II) w badanym roztworze.
T-W-6Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-7Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.
T-W-5Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji. Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)
T-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztowry. Prawo działania mas. Równowagi fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne.
T-W-3Roztwory. Stężenia : procentowe, molowe, normale. Wydajność reakcji chemicznych. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Adsorbcja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.
T-L-9Uczestnictwo w kolokwiach zaliczeniowych.
Metody nauczaniaM-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
S-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0