Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Choroby organizmów wodnych | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość podstaw biologii, zoologi, parazytologiii oraz diagnostyki chorób ryb |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką chorób organizmów wodnych żyjących w środowisku naturalnym oraz różnych systemach hodowlanych. |
| C-2 | Zapoznanie studentów z przyczynami, objawami oraz przebiegiem chorób organizmów wodnych, jak również metodami ich zapobiegania bądź zwalczania. |
| C-3 | Zapoznanie studentów z procedurami oraz technikami identyfikacji czynników etiologicznych głównych oraz rzadkich chorób organizmów wodnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Pobór i zabezpieczenie prób mięczaków (sekcja małży i ślimaków). Wykonanie podstawowych preparatów mikroskopowych | 3 |
| T-L-2 | Pobór i zabezpieczenie prób skorupiaków (sekcja raków). Wykonanie podstawowych preparatów mikroskopowych | 3 |
| T-L-3 | Pobór i zabezpieczenie prób roślin wodnych. Ocena kondycji roślin | 3 |
| T-L-4 | Identyfikacja patogenów u ryb ozdobnych. Sekcja, wykonanie podstawowych preparatów mikroskopowych oraz zabezpieczenie prób do innych rodzajów badań | 4 |
| T-L-5 | Metody wyboru, tworzenia i rozwijania metod diagnostyki chorób organizmów wodnych | 3 |
| T-L-6 | Identyfikacja patogenów (pasożytów, bakterii oraz wirusów) za pomocą technik molekularnych oraz analiz bioinformatycznych | 6 |
| T-L-7 | Wykorzystanie technik immunoenzymatycznych do identyfikacji patogenów organizmów wodnych | 4 |
| T-L-8 | Metody szacowania prawdopodobieństwa wystąpienia chorób u organizmów wodnych | 2 |
| T-L-9 | Zajęcia w gospodarstwach rybackich (ocena zdrowotności ryb, pobór oraz zabezpieczenie prób w terenie) | 15 |
| T-L-10 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
| 45 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki chorób organizmów wodnych. Omówienie podstawowych pojęć.Założenia idei „One Health” | 2 |
| T-W-2 | Podział chorób ryb, metody transmisji czynników chorobotwórczych oraz charakterystyka interakcji gospodarz-patogen | 4 |
| T-W-3 | Układ odpornościowy bezkręgowców | 2 |
| T-W-4 | Choroby słodkowodnych gatunków bezkręgowców | 4 |
| T-W-5 | Choroby słonowodnych gatunków bezkręgowców | 4 |
| T-W-6 | Choroby koralowców, ssaków morskich oraz żółwi | 2 |
| T-W-7 | Choroby roślin w wodach otwartych oraz w systemach akwaponicznych | 4 |
| T-W-8 | Transmisja patogenów oraz prewalencja chorób w układach RAS, IMTA oraz RAMPS | 2 |
| T-W-9 | Najnowsze metody prewencji oraz zwalczania chorób organizmów wodnych (szczepionki, probiotyki, selekcja genetyczna, inżynieria genetyczna) | 2 |
| T-W-10 | Znaczenie chorób organizmów wodnych dla zdrowia publicznego | 2 |
| T-W-11 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
| A-L-2 | udział w konsultacjach | 1 |
| A-L-3 | studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć | 2 |
| A-L-4 | przygotowanie do teoretycznego i praktycznego zaliczenia przediotu | 3 |
| 51 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
| A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym | 12 |
| A-W-3 | Analiza piśmiennictwa naukowego | 15 |
| A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 18 |
| 75 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłady z użyciem technik multimedialnych |
| M-2 | Zajęcia praktyczne w laboratorium oraz terenie (gospodarstwa rybackie) |
| M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
| M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na ćwiczeniach |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| IA_2A_C2_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu występowania, przyczyn, diagnostyki i prewencji wybranych chorób organizmów wodnych należących do różnych jednostek taksonomicznych. | IA_2A_W04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| IA_2A_C2_U01 Student rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim, patogenem i stanem środowiska wodnego lub/i warunkami hodowli. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji. | IA_2A_U01, IA_2A_U08 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-9, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-3, T-L-10 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| IA_2A_C2_K01 Student ma swiadomość potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami, obowiązujacymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt | IA_2A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-9, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| IA_2A_C2_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu występowania, przyczyn, diagnostyki i prewencji wybranych chorób organizmów wodnych należących do różnych jednostek taksonomicznych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| IA_2A_C2_U01 Student rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim, patogenem i stanem środowiska wodnego lub/i warunkami hodowli. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji. | 2,0 | |
| 3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| IA_2A_C2_K01 Student ma swiadomość potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami, obowiązujacymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt | 2,0 | |
| 3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
- Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 2
Literatura dodatkowa
- Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australia, 2002