Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
Sylabus przedmiotu Rybactwo na terenach chronionych i rekreacyjne zagospodarowanie wód:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Rybactwo na terenach chronionych i rekreacyjne zagospodarowanie wód | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowa wiedza z przedmiotu Gospodarka rybacka na wodach otwartych |
| W-2 | Podstawowa wiedza z przedmiotu Hydrozoologia |
| W-3 | Podstawowa wiedza z przedmiotu Hydrochemia |
| W-4 | Podstawowa wiedza z przedmiotu Systematyka ryb |
| W-5 | Podstawowa wiedza z przedmiotu Hydrobotanika |
| W-6 | Podstawowa wiedza z przedmiotu Ochrona wód |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przygotowanie studentów do prowadzenia gospodarki rybackiej w wodach położonych na terenach chronionych |
| C-2 | Przygotowanie studentów do prowadzenie turystyki na obszarach związanych ze środowiskiem wodnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Morfometria jeziora i wyznaczenie terenów rekreacyjnych (praca z mapami satelitarnymi). | 6 |
| T-A-2 | Projektowanie zagospodarowania rekreacyjnego polskiego wybrzeża Bałtyku. Zajęcia terenowe. | 8 |
| T-A-3 | Podstawowe zabiegi rybackie jako narzędzia wspierające ochronę najcenniejszych przyrodniczo zespołów ryb. | 4 |
| T-A-4 | Metody ochrony naturalnych tarlisk i popieranie rozrodu ryb w warunkach naturalnych. | 6 |
| T-A-5 | Połowy ryb - kontrolne i regulacyjne (metody i cele). Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 2000. Zajęcia terenowe. | 8 |
| T-A-6 | Ochrona gatunków ryb drapieżnych. Restytucja ryb cennych przyrodniczo. | 5 |
| T-A-7 | Badanie wielkości presji i połowów wędkarskich – regulacja amatorskich połowów ryb. | 4 |
| T-A-8 | Dokumentacja prowadzonych zabiegów rybackich i analiza ich efektów. | 4 |
| 45 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Podstawowe dziedziny zagospodarowania turystycznego. Walory turystyczne, ich klasyfikacja i wskaźniki. | 2 |
| T-W-2 | Walory (dobra) turystyczne wód, ich kształtowanie i powiększanie. Degradacja i ochrona walorów turystycznych wód. Zmiany w środowisku wodnym pod wpływem rekreacji. | 2 |
| T-W-3 | Gospodarowanie walorami i ich przystosowanie do potrzeb ruchu turystycznego. Przydatność środowiska wodnego do turystycznych form rekreacji, analiza atrakcyjności turystycznej akwenów. | 4 |
| T-W-4 | Zagospodarowanie wód do celów wędkarskich. | 4 |
| T-W-5 | Materialna baza turystyki i kryteria jej podziału; urządzenia dla wodnej turystyki specjalistycznej. Wytyczanie turystycznych szlaków wodnych. Organizacja bazy turystyki wodnej. Geografia turystycznego wykorzystania wód w Polsce. | 4 |
| T-W-6 | Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 2000 | 2 |
| T-W-7 | Wpływ zmian jakości wody na zmiany struktury gatunkowej odłowów ryb. Poprawa stanu ekosystemu poprzez celowe sterowanie strukturą ichtiofauny. Zachowanie różnorodności gatunkowej i restytucja ichtiofauny. | 4 |
| T-W-8 | Ochrona ryb - czynna i bierna. Ochrona i wspomaganie gatunków wrażliwych na antropopresję, zwłaszcza rzadkich i chronionych. Połowy, zarybienia, regulacje ochronne i inne zabiegi, wspierające populacje cennych gatunków ryb. | 4 |
| T-W-9 | Metody ograniczania liczebności ekspansywnych i mało cennych gatunków (szczególnie drobnych sortymentów ryb karpiowatych) oraz gatunków obcego pochodzenia. | 4 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
| A-A-2 | Przygotowanie prac semestralnych w postaci prezentacji multimedialnych | 5 |
| 50 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-W-2 | praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 20 |
| 50 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | wykład problemowy |
| M-3 | metoda sytuacyjna |
| M-4 | dyskusja dydaktyczna |
| M-5 | film |
| M-6 | ćwiczenia przedmiotowe |
| M-7 | pokaz |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc w postaci przygotowania i przedstawienia prac semestralnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| IA_2A_C5_W01 Student ma pogłębioną wiedzę na temat prowadzenia gospodarki rybackiej na terenach chronionych, jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym. Posiada wiedzę na temat rekreacyjnego wykorzystania wód. | IA_2A_W03, IA_2A_W08, IA_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-2, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| IA_2A_C5_U01 Student wykazuje się umiejętnością prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej. | IA_2A_U15, IA_2A_U10, IA_2A_U11, IA_2A_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-8 | M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| IA_2A_C5_K01 Student ma poczucie odpowiedzialności za swoją pracę oraz ma świadomość swojego wpływu na środowisko wodne. | IA_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-W-2 | M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| IA_2A_C5_W01 Student ma pogłębioną wiedzę na temat prowadzenia gospodarki rybackiej na terenach chronionych, jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym. Posiada wiedzę na temat rekreacyjnego wykorzystania wód. | 2,0 | |
| 3,0 | Student poprawnie przygotował prace semestralne. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| IA_2A_C5_U01 Student wykazuje się umiejętnością prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej. | 2,0 | |
| 3,0 | Student poprawnie przygotował prace semestralne. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| IA_2A_C5_K01 Student ma poczucie odpowiedzialności za swoją pracę oraz ma świadomość swojego wpływu na środowisko wodne. | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma poczucie odpowiedzialności za swoją pracę oraz ma świadomość swojego wpływu na środowisko wodne. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Filipiak J., Trzebiatowski R., Sadowski J., Gospodarka rybacka na wodach otwartych., Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1999
- Szczerbowski J.A. (red.), Rybactwo śródlądowe, Wydawnictwo IRS, Olsztyn, 2008
- Gołembski G. (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa, Poznań, 2002
- Zdanowski B., Kamiński M., Martyniak A. (red.), Funkcjonowanie i ochrona ekosystemów wodnych na obszarach chronionych, Wydawnictwo Instytutu Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn, 1999
Literatura dodatkowa
- Gaworecki W.W., Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2000
- Gołembski G. (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa, Poznań, 2002
- Miotke-Dzięgiel J., Turystyka morska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2002