Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana
Sylabus przedmiotu Biochemia kliniczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia kliniczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii, biochemii, podstaw anatomii i fizjologii człowieka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka |
C-2 | Nabycie umiejętności wyboru, oznaczenia i inerpretacji parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą. Norma i wartość referencyjna. Wyznaczanie błędów w badaniach biochemicznych | 3 |
T-L-2 | Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej | 2 |
T-L-3 | Podstawy diagnostyki hematologicznej – morfologia krwi obwodowej, różnicowanie niedokrwistości | 6 |
T-L-4 | Diagnostyka laboratoryjna chorób nerek. Próby czynnościowe w ocenie funkcji nerek. Kolokwium | 3 |
T-L-5 | Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT | 3 |
T-L-6 | Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczanie i interpretacja stężenia parametrów lipidowych krwi. Wskaźniki aterogenności osocza | 3 |
T-L-7 | Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe. Kolokwium | 3 |
T-L-8 | Parametry i wskaźniki różnicowania żółtaczek. | 3 |
T-L-9 | Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej. Kolokwium | 3 |
T-L-10 | Zaliczenie zajęć | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu. | 2 |
T-W-2 | Uwarunkowania metabolizmu białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka w diecie. Zmiany parametrów diagnostycznych metabolizmu białka jako wyraz zaburzeń funkcji narządów | 4 |
T-W-3 | Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna. | 2 |
T-W-4 | Uwarunkowania metabolizmu węglowodanów. Zaburzenia gospodarki węglowodanowej. | 4 |
T-W-5 | Uwarunkowania metabolizmu lipidów. Metaboliczne skutki nadmiaru / niedoboru / dysproporcji lipidów w diecie. Powiązania pomiędzy metabolizmem węglowodanów i lipidów. Wskaźniki przemian lipidów. | 4 |
T-W-6 | Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów. | 2 |
T-W-7 | Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-mineralnej. | 2 |
T-W-8 | Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek. | 2 |
T-W-9 | Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi. Zaburzenia układu krzepnięcia i fibrynolizy. | 4 |
T-W-10 | Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki. | 2 |
T-W-11 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć i kolokwiów | 28 |
A-L-3 | analiza wskazanej literatury | 15 |
A-L-4 | konsultacje z nauczycielem | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe |
S-4 | Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C11_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu uwarunkowania i przebieg przemian biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka. Zna biochemiczne parametry diagnostyczne układów i narządów. | MS_1A_W04, MS_1A_W11 | — | — | C-2, C-1 | T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-9, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C11_U01 Potrafi dobrać, oznaczyć i zinterpretować właściwe parametry krwi charakteryzujące określone przemiany biochemiczne w organizmie | MS_1A_U02, MS_1A_U07 | — | — | C-2 | T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-9, T-L-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C11_K01 Jest gotów do dokształcania się oraz potrafi wyznaczać kierunki własnego rozwoju. | MS_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-9, T-L-1 | M-1, M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C11_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu uwarunkowania i przebieg przemian biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka. Zna biochemiczne parametry diagnostyczne układów i narządów. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na pytania zaliczeniowe, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C11_U01 Potrafi dobrać, oznaczyć i zinterpretować właściwe parametry krwi charakteryzujące określone przemiany biochemiczne w organizmie | 2,0 | |
3,0 | potrafi dobrać, przeprowadzić i zinterpretować właściwe parametry do określonych przemian oraz interpretuje wszystkie otrzymane wyniki w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C11_K01 Jest gotów do dokształcania się oraz potrafi wyznaczać kierunki własnego rozwoju. | 2,0 | |
3,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bańkowski E., Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009
- Dembińska-Kieć A., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wyd.Medyczne Urban&Partner, Wrocław, 2009
- A. Dembińska-Kieć, J. Naskalski, B. Solnica, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, EDRA Urban and Partner, Wrocław, 2021
Literatura dodatkowa
- Berg J.M., Tymoczko L.J., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2009
- Murray R.K., Granner D. K., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, PZWL, Warszawa, 2008
- AA, Annals of Clinical Biochemistry, Sage Journals, 2020