Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mleczarskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii mleczarskiej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy technologii mleczarskiej powinien znać podstawy chemii, biochemii i mikrobiologii żywności. |
W-2 | Student umie opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego mleka oraz technologii jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem działań opartych na procesach mikrobiologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu | 2 |
T-L-2 | Ocena mleka surowego i spożywczego oraz technologia produkcji mleka fermentowanego, masła i kazeiny. | 18 |
T-L-3 | Ocena serów twarogowych oraz serów podpuszczkowych dojrzewajacych. | 4 |
T-L-4 | Ocena i wyrób lodów jogurtowych. | 4 |
T-L-5 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Czynniki wpływające na jakość mleka surowego. Mikrobiologia mleka surowego. Diagnostyka mleka mastitisowego. | 4 |
T-W-3 | Bakteriocydia mleka surowego. | 2 |
T-W-4 | Mleko spożywcze i fermentowane. | 4 |
T-W-5 | Masło i śmietana spożywcza. | 2 |
T-W-6 | Sery twarogowe i podpuszczkowe dojrzewające. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń poprzez studiowanie literatury | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury w celu poszerzenia wiedzy z zakresu przedmiotu. | 15 |
A-W-3 | Konsultacje z nauczycielem akademickim. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia treści wykładowych | 15 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test obejmujący cały omówiony materiał. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C21_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia zagadnienia dotyczące mleka oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania kultur mikrobiologicznych. | MS_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C21_U01 Student potrafi ocenić jakość i przydatność technologiczną mleka. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z wykorzystaniem kultur starterowych i jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu. | MS_1A_U09, MS_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C21_K01 Student jest gotów do samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Potrafi działać przedsiębiorczo. | MS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C21_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia zagadnienia dotyczące mleka oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania kultur mikrobiologicznych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zagadnień dotyczących mleka oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania kultur mikrobiologicznych. |
3,0 | Student w 60% zna i rozumie zagadnienia dotyczące mleka oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystani kultur starterowych. | |
3,5 | Student w 70% zna i rozumie zagadnienia dotyczące mleka oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystani kultur starterowych. | |
4,0 | Student w 80% zna i rozumie zagadnienia dotyczące mleka oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystani kultur starterowych. | |
4,5 | Student w 90% zna i rozumie zagadnienia dotyczące mleka oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystani kultur starterowych. | |
5,0 | Student w 95 - 100% zna i rozumie zagadnienia dotyczące mleka oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystani kultur starterowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C21_U01 Student potrafi ocenić jakość i przydatność technologiczną mleka. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z wykorzystaniem kultur starterowych i jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić jakości i przydatności technologicznej mleka. Nie potrafi także zaplanować procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu. |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu, lecz z pewną pomocą, wykonać czynności związane z charakterystyką i oceną jakości i przydatności technologicznej mleka, a także planowaniem procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu. | |
3,5 | Student potrafi w dostatecznym stopniu wykonać czynności związane z charakterystyką i oceną jakości i przydatności technologicznej mleka. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych, a uzyskane wyniki opracować przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi w dobrym stopniu wykonać czynności związane z charakterystyką i oceną jakości i przydatności technologicznej mleka, a także planuje proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu. | |
4,5 | Student potrafi w bardzo dobrym stopniu wykonać czynności związane z charakterystyką i oceną jakości i przydatności technologicznej mleka. Samodzielnie planuje proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu. | |
5,0 | Student doskonale potrafi wykonać czynności związane z charakterystyką i oceną jakości i przydatności technologicznej mleka, a także bardzo dobrze planuje proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C21_K01 Student jest gotów do samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Potrafi działać przedsiębiorczo. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących na zajęciach. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia |
3,0 | Student jest dostatecznie aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie eksperymentów | |
3,5 | Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie eksperymentów | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących na zajęciach zasad BHP. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpady powstających w trakcie eksperymentów |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo t.1, UWM, OLsztyn, 2008
- K. Kornacki, Ł. Łaniewska-Moroz, I. Warmińska-Radyko, Podstawy mikrobiologii mleczarskiej, Oficyna Wydawnicza"Hoża", Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Czasopismo branżowe, Przegląd Mleczarski
- J. Molenda, Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010
- Czasopisma naukowe, Journal of Dairy Science, International Journal of Dairy Technology