Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana
Sylabus przedmiotu Zastosowanie bioprocesów w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie bioprocesów w ochronie środowiska | ||
Specjalność | mikrobiologia stosowana | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę z chemii, biochemii i ekologii w zakresie studiowanego kierunku |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy i umiejętności praktyczncyh z przebiegiem wybranych bioprocesów (np. biodegradacja, bioremediacja, biosorbja) w przetwarzaniu odpadów metodami biologicznymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady obliczeń szybkości przebiegu bioprocesów (zużywania substratów i tworzenia produktów) | 1 |
T-L-2 | Biodegradacja olejów mineralnych przez drobnoustroje glebowe | 5 |
T-L-3 | Przemiany azotu w środowisku wodnym | 5 |
T-L-4 | Zastosowanie mkroorganizmów w usuwaniu ze ścieków zanieczyszczeń mineralnych np. wybranych metali ciężkich. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia wprowadzające - prokarioty jako organizmy odpowiedzalne za rozkład materii organicznej. Przykładowe transformacje w biogeochemicznych cyklach w biosferze. | 2 |
T-W-2 | Procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu oraz mechanizm rozkładu związków organicznych przez mikroorganizmy | 4 |
T-W-3 | Mikrobiologiczne aspekty uzdatniania wody do picia i oczyszczenia ścieków bytowych. | 3 |
T-W-4 | Aspekty inżynieryjnej bioremediacji zanieczyszczeń in situ i ex situ (bioreaktory, biofilmy, kompostowanie, rekultywacja, biowentylacja, fitoremediacja) | 4 |
T-W-5 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Opracowanie konspektów z zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot | 5 |
A-L-4 | Konsultacje | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literarury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne |
M-3 | Pogadanka i metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z wykałdów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z zajęć praktycznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawozdania z przeprowadzonych zadań laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmoiwania właściwych postaw społecznych i personalnych |
S-5 | Ocena formująca: Prezentacja multimedialna zagadnienia problemowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O10-1_W01 Student w stopniu zaawansowanym zna i rozumie procesy przetwarzania substancji niebezpiecznych/szkodliwych dla środowiska metodami biologicznymi i związany z tym metabolizm węgla, azotu i fosforu przez mikroorganizmy, ze szczególnych uwzględnieniem związków organicznych, między innymi pochodnych ropy naftowej. | MS_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O10-1_U01 Student potrafi w stopniu zaawansowanym zastosować znane cele i zasady bioprocesów z wykorzystaniem mikroorganizmów w przeprowadzeniu eksperymenalnego utylizowania substasncji ropopochodnych oraz zanieczyszczeń mineralnych takich jak azot, fosfor, metale ciężkie. | MS_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2 | S-3, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O10-1_K01 Student jest gotów do pracy w zespole, postępowania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy z uwzględnieniem dbałości o ochronę środowiska. | MS_1A_K01, MS_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O10-1_W01 Student w stopniu zaawansowanym zna i rozumie procesy przetwarzania substancji niebezpiecznych/szkodliwych dla środowiska metodami biologicznymi i związany z tym metabolizm węgla, azotu i fosforu przez mikroorganizmy, ze szczególnych uwzględnieniem związków organicznych, między innymi pochodnych ropy naftowej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O10-1_U01 Student potrafi w stopniu zaawansowanym zastosować znane cele i zasady bioprocesów z wykorzystaniem mikroorganizmów w przeprowadzeniu eksperymenalnego utylizowania substasncji ropopochodnych oraz zanieczyszczeń mineralnych takich jak azot, fosfor, metale ciężkie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O10-1_K01 Student jest gotów do pracy w zespole, postępowania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy z uwzględnieniem dbałości o ochronę środowiska. | 2,0 | |
3,0 | nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007, 1
- Szewczyk K.W., Bilansowanie i kinetyka procesów biochemicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
- Rehm H.J., Reed G., Puehler A., Stadler P., Biotechnology II Ed. Bioprocessing. Eds. G. Stephanopoulos, vol. 3, VCH, Wienheim, 1993, 2
Literatura dodatkowa
- Flickinger M.C., Drew S.W., Encyclopoedia of Bioprocess Technology: Fermentation, Biocatalysis, and Bioseparation, JohnWiley&Sons Inc., New York, 1999