Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana
Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczne bezpieczeństwo żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologiczne bezpieczeństwo żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | mikrobiologia zywności |
W-2 | podstawy technologii zywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy umiejętności i kompetencji z identyfikowaniu i przeciwdziałaniu zagrożeniom mikrobiologicznych w przemysle spozywczym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kontrola obciążenia mikrobiologicznego na linii technologicznej (szybkie testy diagnostyczne) | 2 |
T-A-2 | Sanityzacja w przemyśle spożywczym | 2 |
T-A-3 | Proces sanityzacji, a mikroorganizmy | 2 |
T-A-4 | Biofilm na linii technologicznej | 2 |
T-A-5 | Wpływ środków konserwujących na drobnoustroje | 2 |
T-A-6 | Higiena produkcji | 2 |
T-A-7 | Procesy dezynfekcji w przemyśle | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja i identyfikacja C. sakazakii w żywności | 4 |
T-L-2 | Izolacja i identyfikacja Y. enterocolitica z surowców, półproduktów i produktów gotowych | 4 |
T-L-3 | Enterotoksyny gronkowcowe w żywności | 4 |
T-L-4 | Izolacja i identyfikacja bakterii z grupy B. cereus | 4 |
T-L-5 | Metoda laboratoryjna wyznaczania aktywności dezynfektantów | 4 |
T-L-6 | Izolacja i identyfikacja Campylobacter z surowców i półprodutów | 4 |
T-L-7 | Metoda przemysłowa oceny działania preparatów dezynfekcyjnych | 4 |
T-L-8 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie bieżące do zajęć | 33 |
A-A-3 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | studiowanie zadanej literatury i przygotowanie sprawozdań do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 18 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | dyskusja i studium przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O13-2_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych w przemyśle spozżwczym, ich potencjalne źródła i drogi przenoszenia | MS_1A_W05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O13-2_U01 Student potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania zagrozeniom mikrobiologicznym w różnych gałęziach przemysłu spozywczego | MS_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O13-2_K01 Jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych | MS_1A_K01, MS_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O13-2_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych w przemyśle spozżwczym, ich potencjalne źródła i drogi przenoszenia | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych w przemyśle spozżwczym, ich potencjalne źródła i drogi przenoszenia w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O13-2_U01 Student potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania zagrozeniom mikrobiologicznym w różnych gałęziach przemysłu spozywczego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania zagrozeniom mikrobiologicznym w różnych gałęziach przemysłu spozywczego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O13-2_K01 Jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych | 2,0 | |
3,0 | Student est gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000, ISBN: 83-87198-88-9
- Molenda J., Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego, Uniw. Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław, 2010, ISBN: 978-83-7717-023-6
Literatura dodatkowa
- Sibel Roller, Essential Microbiology and Hygiene for Food Professionals, CRC Press, Boca Raton, 2012, ISBN: 14-44121-49-9
- The International Journal of Food Microbiology