Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii roślinnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii roślinnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy technologii roślinnej powinien znać podstawy biologii, chemii i mikrobiologii żywności. |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie właściwości technologicznych i żywieniowych owoców i warzyw oraz ich przetwarzania z uwzględnieniem zagrożeń mikrobiologicznych. |
C-2 | Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów roślinnych z uwzględnieniem mikrobiologicznych aspektów ich zagrożeń na poszczególnych etapach produkcji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wpływ wybranych obróbek cieplnych na zawartość witaminy C w ziemniakach. | 2 |
T-L-2 | Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych. | 2 |
T-L-3 | Wpływ wybranych zabiegów obróbki wstępnej na jakość chipsów. | 2 |
T-L-4 | Wpływ wybranych surowców pomocniczych na jakość marmolady z jabłek. | 2 |
T-L-5 | Ocena porównawcza kapusty i ogórków kiszonych. | 2 |
T-L-6 | Charakterystyka i ocena właściwości sensorycznych i fizykochemicznych warzywnych soków fermentowanych. | 2 |
T-L-7 | Technologia produkcji galaretek owocowych i sposoby ich utrwalania. | 2 |
T-L-8 | Ocena właściwosci sensorycznych i fizykochemicznych suszy owocowych i warzywnych w zalezności od technologii ich otrzymywania. | 2 |
T-L-9 | Wpływ dodatku octu na jakość papryki marynowanej. | 2 |
T-L-10 | Technologia i ocena jakości soków naturalnie mętnych. | 2 |
T-L-11 | Technologia i ocena jakości soku pomidorowego typu przecierowego. | 2 |
T-L-12 | Wpływ blanszowania na jakość mrożonki warzywnej trzyskładnikowej. | 2 |
T-L-13 | Technologia produkcji ketchupu. | 2 |
T-L-14 | Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość przecierów warzywnych. | 2 |
T-L-15 | Ocena fizykochemiczna i sensoryczna wybranych konserw warzywnych. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres, rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka owoców i warzyw pod względem składu chemicznego oraz ich przydatność technologiczna do przetwórstwa. | 2 |
T-W-3 | Wybrane metody utrwalania owoców i warzyw oraz ich wpływ na jakość produktu. | 2 |
T-W-4 | Technologia produkcji wyrobów kiszonych i ich znaczenie prozdrowotne. | 2 |
T-W-5 | Podział, charakterystyka i technologia wybranych półproduktów przetwórstwa owocowo-warzywnego. | 2 |
T-W-6 | Technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka,technologia produkcji i właściwości prozdrowotne soków owocowych i warzywnych. | 1 |
T-W-8 | Udział w zaliczeniu pisemnym. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-L-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 20 |
A-W-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie średniej ocen z ćwiczeń i oceny z wykładu. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C10_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu temat dotyczacy właściwości owoców i warzyw pod wzgledem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego. Zna i rozumie podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych. | MS_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C10_U09 Student potrafi scharakteryzować surowce roślinne, określić ich przydatność technologiczną oraz zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach. | MS_1A_U09 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-10, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-1, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C10_K01 Student ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. | MS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-10, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-1, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C10_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu temat dotyczacy właściwości owoców i warzyw pod wzgledem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego. Zna i rozumie podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta na temat właściwości owoców i warzyw pod względem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego oraz podstawowych technologii przetwarzania surowców roslinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych jest niewystarczający. |
3,0 | Zasób wiedzy studenta na temat właściwości owoców i warzyw pod względem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego oraz podstawowych technologii przetwarzania surowców roslinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych jest wystarczający w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyzej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów. | |
5,0 | Student posiada dużą wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod względem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego oraz bardzo dobrze zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C10_U09 Student potrafi scharakteryzować surowce roślinne, określić ich przydatność technologiczną oraz zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować surowców roslinnych i ich przydatności technologicznej oraz jego umiejętności w zaplanowaniu procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobilogicznych na poszczególnych jego etapach są niewystarczające. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować surowce roslinne i ich przydatność technologiczną, potrafi zaplanować proces produkcyjny z oszacowaniem zagrożeń mikrobilogicznych na poszczególnych jego etapach w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyzej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować surowce roślinne i ich przydatność technologicznej oraz jego umiejętności w zaplanowaniu procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach są powyżej standardu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C10_K01 Student ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. | 2,0 | Kompetencje studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są nie wystarczające. Student nie potrafi być członkiem i liderem. Nie myśli i nie działa przedsiębiorczo. Nie zachowuje się profesjonalnie i nie rozumie społecznej roli absolwenta. |
3,0 | Student jest gotów do ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. | |
3,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyzej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Kompetencje studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są powyżej standardu. Student potrafi być bardzo dobrym członkiem i liderem. Wykazuje dużą aktywność myślenia i działania. Bardzo dobrze rozumie społeczną rolę lidera. |
Literatura podstawowa
- Jarczyk A., Płocharski W., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. I i II., WSE-H, Skierniewice, 2010
- Gawęcki J., Czapski J., Warzywa i owoce. Przetwórstwo i rola w żywieniu człowieka., WUP, Poznań, 2017
- Mitek M., Leszczyński K., Wybrane zagadnienia z technologii żywności pochodzenia roślinnego., SGGW, Warzsawa, 2014
- Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., Wrocław, 2002
Literatura dodatkowa
- Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2007
- Czasopismo: International Journal of Food Science and Technology.
- Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, NOT-SIGMA, Warszawa