Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biochemia kliniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia kliniczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, biochemii, podstaw anatomii i fizjologii człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka
C-2Nabycie umiejętności wyboru, oznaczenia i inerpretacji parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą. Norma i wartość referencyjna. Wyznaczanie błędów w badaniach biochemicznych3
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej2
T-L-3Podstawy diagnostyki hematologicznej – morfologia krwi obwodowej, różnicowanie niedokrwistości6
T-L-4Diagnostyka laboratoryjna chorób nerek. Próby czynnościowe w ocenie funkcji nerek. Kolokwium3
T-L-5Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT3
T-L-6Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczanie i interpretacja stężenia parametrów lipidowych krwi. Wskaźniki aterogenności osocza3
T-L-7Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe. Kolokwium3
T-L-8Parametry i wskaźniki różnicowania żółtaczek.3
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej. Kolokwium3
T-L-10Zaliczenie zajęć1
30
wykłady
T-W-1Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu.2
T-W-2Uwarunkowania metabolizmu białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka w diecie. Zmiany parametrów diagnostycznych metabolizmu białka jako wyraz zaburzeń funkcji narządów4
T-W-3Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna.2
T-W-4Uwarunkowania metabolizmu węglowodanów. Zaburzenia gospodarki węglowodanowej.4
T-W-5Uwarunkowania metabolizmu lipidów. Metaboliczne skutki nadmiaru / niedoboru / dysproporcji lipidów w diecie. Powiązania pomiędzy metabolizmem węglowodanów i lipidów. Wskaźniki przemian lipidów.4
T-W-6Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów.2
T-W-7Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-mineralnej.2
T-W-8Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek.2
T-W-9Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi. Zaburzenia układu krzepnięcia i fibrynolizy.4
T-W-10Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki.2
T-W-11Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć i kolokwiów28
A-L-3analiza wskazanej literatury15
A-L-4konsultacje z nauczycielem2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe
S-4Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C11_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu uwarunkowania i przebieg przemian biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka. Zna biochemiczne parametry diagnostyczne układów i narządów.
MS_1A_W04, MS_1A_W11C-2, C-1T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-9, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C11_U01
Potrafi dobrać, oznaczyć i zinterpretować właściwe parametry krwi charakteryzujące określone przemiany biochemiczne w organizmie
MS_1A_U02, MS_1A_U07C-2T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-9, T-L-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C11_K01
Jest gotów do dokształcania się oraz potrafi wyznaczać kierunki własnego rozwoju.
MS_1A_K01C-2, C-1T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-9, T-L-1M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C11_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu uwarunkowania i przebieg przemian biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka. Zna biochemiczne parametry diagnostyczne układów i narządów.
2,0
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na pytania zaliczeniowe, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C11_U01
Potrafi dobrać, oznaczyć i zinterpretować właściwe parametry krwi charakteryzujące określone przemiany biochemiczne w organizmie
2,0
3,0potrafi dobrać, przeprowadzić i zinterpretować właściwe parametry do określonych przemian oraz interpretuje wszystkie otrzymane wyniki w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C11_K01
Jest gotów do dokształcania się oraz potrafi wyznaczać kierunki własnego rozwoju.
2,0
3,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bańkowski E., Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009
  2. Dembińska-Kieć A., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wyd.Medyczne Urban&Partner, Wrocław, 2009
  3. A. Dembińska-Kieć, J. Naskalski, B. Solnica, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, EDRA Urban and Partner, Wrocław, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Berg J.M., Tymoczko L.J., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2009
  2. Murray R.K., Granner D. K., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, PZWL, Warszawa, 2008
  3. AA, Annals of Clinical Biochemistry, Sage Journals, 2020

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą. Norma i wartość referencyjna. Wyznaczanie błędów w badaniach biochemicznych3
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej2
T-L-3Podstawy diagnostyki hematologicznej – morfologia krwi obwodowej, różnicowanie niedokrwistości6
T-L-4Diagnostyka laboratoryjna chorób nerek. Próby czynnościowe w ocenie funkcji nerek. Kolokwium3
T-L-5Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT3
T-L-6Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczanie i interpretacja stężenia parametrów lipidowych krwi. Wskaźniki aterogenności osocza3
T-L-7Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe. Kolokwium3
T-L-8Parametry i wskaźniki różnicowania żółtaczek.3
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej. Kolokwium3
T-L-10Zaliczenie zajęć1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu.2
T-W-2Uwarunkowania metabolizmu białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka w diecie. Zmiany parametrów diagnostycznych metabolizmu białka jako wyraz zaburzeń funkcji narządów4
T-W-3Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna.2
T-W-4Uwarunkowania metabolizmu węglowodanów. Zaburzenia gospodarki węglowodanowej.4
T-W-5Uwarunkowania metabolizmu lipidów. Metaboliczne skutki nadmiaru / niedoboru / dysproporcji lipidów w diecie. Powiązania pomiędzy metabolizmem węglowodanów i lipidów. Wskaźniki przemian lipidów.4
T-W-6Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów.2
T-W-7Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-mineralnej.2
T-W-8Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek.2
T-W-9Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi. Zaburzenia układu krzepnięcia i fibrynolizy.4
T-W-10Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki.2
T-W-11Zaliczenie2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć i kolokwiów28
A-L-3analiza wskazanej literatury15
A-L-4konsultacje z nauczycielem2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C11_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu uwarunkowania i przebieg przemian biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka. Zna biochemiczne parametry diagnostyczne układów i narządów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych oraz główne przemiany biochemiczne. W zaawansowanym stopniu zna i rozumie aktywność czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej.
MS_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z biologii organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyboru, oznaczenia i inerpretacji parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie
C-1Zapoznanie z przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka
Treści programoweT-W-10Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki.
T-W-3Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna.
T-W-2Uwarunkowania metabolizmu białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka w diecie. Zmiany parametrów diagnostycznych metabolizmu białka jako wyraz zaburzeń funkcji narządów
T-W-1Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu.
T-W-9Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi. Zaburzenia układu krzepnięcia i fibrynolizy.
T-W-6Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów.
T-W-7Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-mineralnej.
T-W-8Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek.
T-W-5Uwarunkowania metabolizmu lipidów. Metaboliczne skutki nadmiaru / niedoboru / dysproporcji lipidów w diecie. Powiązania pomiędzy metabolizmem węglowodanów i lipidów. Wskaźniki przemian lipidów.
T-W-4Uwarunkowania metabolizmu węglowodanów. Zaburzenia gospodarki węglowodanowej.
T-L-7Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe. Kolokwium
T-L-3Podstawy diagnostyki hematologicznej – morfologia krwi obwodowej, różnicowanie niedokrwistości
T-L-8Parametry i wskaźniki różnicowania żółtaczek.
T-L-5Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej
T-L-6Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczanie i interpretacja stężenia parametrów lipidowych krwi. Wskaźniki aterogenności osocza
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej. Kolokwium
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą. Norma i wartość referencyjna. Wyznaczanie błędów w badaniach biochemicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na pytania zaliczeniowe, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C11_U01Potrafi dobrać, oznaczyć i zinterpretować właściwe parametry krwi charakteryzujące określone przemiany biochemiczne w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Potrafi posługiwać się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U07Potrafi zorganizować pracę w laboratorium oraz przeprowadzić analizy. Potrafi walidować metodę badawczą. Potrafi przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyboru, oznaczenia i inerpretacji parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie
Treści programoweT-L-7Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe. Kolokwium
T-L-3Podstawy diagnostyki hematologicznej – morfologia krwi obwodowej, różnicowanie niedokrwistości
T-L-8Parametry i wskaźniki różnicowania żółtaczek.
T-L-5Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej
T-L-6Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczanie i interpretacja stężenia parametrów lipidowych krwi. Wskaźniki aterogenności osocza
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej. Kolokwium
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą. Norma i wartość referencyjna. Wyznaczanie błędów w badaniach biochemicznych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi dobrać, przeprowadzić i zinterpretować właściwe parametry do określonych przemian oraz interpretuje wszystkie otrzymane wyniki w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C11_K01Jest gotów do dokształcania się oraz potrafi wyznaczać kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyboru, oznaczenia i inerpretacji parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie
C-1Zapoznanie z przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka
Treści programoweT-W-10Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki.
T-W-3Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna.
T-W-2Uwarunkowania metabolizmu białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka w diecie. Zmiany parametrów diagnostycznych metabolizmu białka jako wyraz zaburzeń funkcji narządów
T-W-1Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu.
T-W-9Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi. Zaburzenia układu krzepnięcia i fibrynolizy.
T-W-6Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów.
T-W-7Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-mineralnej.
T-W-8Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek.
T-W-5Uwarunkowania metabolizmu lipidów. Metaboliczne skutki nadmiaru / niedoboru / dysproporcji lipidów w diecie. Powiązania pomiędzy metabolizmem węglowodanów i lipidów. Wskaźniki przemian lipidów.
T-W-4Uwarunkowania metabolizmu węglowodanów. Zaburzenia gospodarki węglowodanowej.
T-L-7Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe. Kolokwium
T-L-3Podstawy diagnostyki hematologicznej – morfologia krwi obwodowej, różnicowanie niedokrwistości
T-L-8Parametry i wskaźniki różnicowania żółtaczek.
T-L-5Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej
T-L-6Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczanie i interpretacja stężenia parametrów lipidowych krwi. Wskaźniki aterogenności osocza
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej. Kolokwium
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą. Norma i wartość referencyjna. Wyznaczanie błędów w badaniach biochemicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0