Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,20zaliczenie
laboratoriaL4 30 1,50,30zaliczenie
wykładyW4 30 1,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i podstaw anatomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą, funkcjonowaniem i regulacją pracy narządów i tworzonych przez nie układów oraz wzajemnych powiązań funkcjonalnych między nimi. Kształtowanie umiejętności badania i oceny funkcjonowania i wydolności adaptacyjnej narządów i układów wchodzących w skład ludzkiego organizmu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizmy utrzymywania homeostazy we wczesnym okresie życia3
T-A-2Przystosowania do zmiennych warunków środowiskowych2
T-A-3Czynniki wpływające na wydolność fizyczną człowieka2
T-A-4Grupy krwi w układach innych niż AB02
T-A-5Wykorzystanie praw fizjologii w różnych aspektach życia społecznego człowieka2
T-A-6Uczenie się i zapamiętywanie2
T-A-7Zaliczenie2
15
laboratoria
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie3
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach2
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka2
T-L-4Fizjologia zmysłów2
T-L-5Kolokwium z działów1
T-L-6Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh2
T-L-7Wpływ różnych czynników na pracę serca2
T-L-8Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi4
T-L-9Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie4
T-L-10Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę2
T-L-11Kolokwium z działów1
T-L-12Układ wydalniczy. Badanie składu moczu2
T-L-13Integracja funkcji układów i narządów podczas wysiłku fizycznego2
T-L-14Zaliczenie zajęć1
30
wykłady
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu2
T-W-2Fizjologia komórki2
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych3
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy3
T-W-5Wydzielanie wewnętrzne4
T-W-6Fizjologia krwi3
T-W-7Serce i układ krążenia3
T-W-8Układ oddechowy3
T-W-9Termoregulacja2
T-W-10Układ wydalniczy3
T-W-11Uklad trawienny2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2analiza wskazanej literatury5
A-A-3przygotowanie do zajęć i zaliczenia5
25
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć2
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych4
A-L-4Analiza wskazanej literatury1
A-L-5konsultacje z nauczycielem1
38
wykłady
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2analiza wskazanej literatury1
A-W-3przygotowanie do egzaminu5
A-W-4egzamin2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C14_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy rządzące funkcjonowaniem organizmu człowieka, wzajemne powiązania funkcjonalne między narządami i układami narządów oraz mechanizmy zmian adaptacyjnych zachodzących w organizmie w odpowiedzi na zmiany w środowisku zewnętrznym i wewnętrznym
MS_1A_W04, MS_1A_W11C-1T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-11, T-L-8, T-L-1, T-L-9, T-L-13, T-L-6, T-L-10, T-L-12, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C14_U01
Potrafi zbadać i zinterpretować wyniki badań oceniających działanie, wydolność i sprawność adaptacyjną własnych narządów i tworzonych przez nie układów. Potrafi wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu zaobserwowane na podstawie właściwie dobranych testów, wykorzystując najnowszą wiedzę
MS_1A_U03, MS_1A_U02C-1T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-L-8, T-L-1, T-L-9, T-L-13, T-L-6, T-L-10, T-L-12, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C14_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
MS_1A_K01, MS_1A_K05C-1T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-11, T-L-8, T-L-1, T-L-9, T-L-13, T-L-6, T-L-10, T-L-12, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C14_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy rządzące funkcjonowaniem organizmu człowieka, wzajemne powiązania funkcjonalne między narządami i układami narządów oraz mechanizmy zmian adaptacyjnych zachodzących w organizmie w odpowiedzi na zmiany w środowisku zewnętrznym i wewnętrznym
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie egzaminacyjne, nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na wszystkie pytania egzaminacyjne, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25 - 3,75
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75 - 4,25
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25 - 4,75
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C14_U01
Potrafi zbadać i zinterpretować wyniki badań oceniających działanie, wydolność i sprawność adaptacyjną własnych narządów i tworzonych przez nie układów. Potrafi wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu zaobserwowane na podstawie właściwie dobranych testów, wykorzystując najnowszą wiedzę
2,0nie potrafi przeprowadzić i zinterpretować żadnego z omawianych wyników badań
3,0potrafi przeprowadzić i zinterpretować wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie dostatecznym
3,5potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym,
4,0potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
4,5potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
5,0potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C14_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia

Literatura podstawowa

  1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2013, VIII
  2. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2015, III
  3. Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2017
  4. T. Brzozowski, Fizjologia człowieka (Konturek), Edra Urban and Partner, Wrocław, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Konturek S., Fizjologia człowieka, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2019, III

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizmy utrzymywania homeostazy we wczesnym okresie życia3
T-A-2Przystosowania do zmiennych warunków środowiskowych2
T-A-3Czynniki wpływające na wydolność fizyczną człowieka2
T-A-4Grupy krwi w układach innych niż AB02
T-A-5Wykorzystanie praw fizjologii w różnych aspektach życia społecznego człowieka2
T-A-6Uczenie się i zapamiętywanie2
T-A-7Zaliczenie2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie3
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach2
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka2
T-L-4Fizjologia zmysłów2
T-L-5Kolokwium z działów1
T-L-6Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh2
T-L-7Wpływ różnych czynników na pracę serca2
T-L-8Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi4
T-L-9Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie4
T-L-10Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę2
T-L-11Kolokwium z działów1
T-L-12Układ wydalniczy. Badanie składu moczu2
T-L-13Integracja funkcji układów i narządów podczas wysiłku fizycznego2
T-L-14Zaliczenie zajęć1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu2
T-W-2Fizjologia komórki2
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych3
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy3
T-W-5Wydzielanie wewnętrzne4
T-W-6Fizjologia krwi3
T-W-7Serce i układ krążenia3
T-W-8Układ oddechowy3
T-W-9Termoregulacja2
T-W-10Układ wydalniczy3
T-W-11Uklad trawienny2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2analiza wskazanej literatury5
A-A-3przygotowanie do zajęć i zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć2
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych4
A-L-4Analiza wskazanej literatury1
A-L-5konsultacje z nauczycielem1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2analiza wskazanej literatury1
A-W-3przygotowanie do egzaminu5
A-W-4egzamin2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C14_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy rządzące funkcjonowaniem organizmu człowieka, wzajemne powiązania funkcjonalne między narządami i układami narządów oraz mechanizmy zmian adaptacyjnych zachodzących w organizmie w odpowiedzi na zmiany w środowisku zewnętrznym i wewnętrznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych oraz główne przemiany biochemiczne. W zaawansowanym stopniu zna i rozumie aktywność czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej.
MS_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z biologii organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą, funkcjonowaniem i regulacją pracy narządów i tworzonych przez nie układów oraz wzajemnych powiązań funkcjonalnych między nimi. Kształtowanie umiejętności badania i oceny funkcjonowania i wydolności adaptacyjnej narządów i układów wchodzących w skład ludzkiego organizmu.
Treści programoweT-W-9Termoregulacja
T-W-5Wydzielanie wewnętrzne
T-W-7Serce i układ krążenia
T-W-2Fizjologia komórki
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu
T-W-6Fizjologia krwi
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych
T-W-8Układ oddechowy
T-W-10Układ wydalniczy
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy
T-W-11Uklad trawienny
T-L-8Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-9Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-13Integracja funkcji układów i narządów podczas wysiłku fizycznego
T-L-6Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-10Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę
T-L-12Układ wydalniczy. Badanie składu moczu
T-L-4Fizjologia zmysłów
T-L-7Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-A-1Mechanizmy utrzymywania homeostazy we wczesnym okresie życia
T-A-2Przystosowania do zmiennych warunków środowiskowych
T-A-3Czynniki wpływające na wydolność fizyczną człowieka
T-A-4Grupy krwi w układach innych niż AB0
T-A-5Wykorzystanie praw fizjologii w różnych aspektach życia społecznego człowieka
T-A-6Uczenie się i zapamiętywanie
T-A-7Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie egzaminacyjne, nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na wszystkie pytania egzaminacyjne, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25 - 3,75
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75 - 4,25
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25 - 4,75
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C14_U01Potrafi zbadać i zinterpretować wyniki badań oceniających działanie, wydolność i sprawność adaptacyjną własnych narządów i tworzonych przez nie układów. Potrafi wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu zaobserwowane na podstawie właściwie dobranych testów, wykorzystując najnowszą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U03Potrafi rozpoznać podstawowe struktury organizmów żywych, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami oraz wyjaśnia odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
MS_1A_U02Potrafi posługiwać się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą, funkcjonowaniem i regulacją pracy narządów i tworzonych przez nie układów oraz wzajemnych powiązań funkcjonalnych między nimi. Kształtowanie umiejętności badania i oceny funkcjonowania i wydolności adaptacyjnej narządów i układów wchodzących w skład ludzkiego organizmu.
Treści programoweT-W-9Termoregulacja
T-W-5Wydzielanie wewnętrzne
T-W-7Serce i układ krążenia
T-W-2Fizjologia komórki
T-W-6Fizjologia krwi
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych
T-W-8Układ oddechowy
T-W-10Układ wydalniczy
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy
T-L-8Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-9Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-13Integracja funkcji układów i narządów podczas wysiłku fizycznego
T-L-6Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-10Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę
T-L-12Układ wydalniczy. Badanie składu moczu
T-L-4Fizjologia zmysłów
T-L-7Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-A-1Mechanizmy utrzymywania homeostazy we wczesnym okresie życia
T-A-2Przystosowania do zmiennych warunków środowiskowych
T-A-3Czynniki wpływające na wydolność fizyczną człowieka
T-A-4Grupy krwi w układach innych niż AB0
T-A-5Wykorzystanie praw fizjologii w różnych aspektach życia społecznego człowieka
T-A-6Uczenie się i zapamiętywanie
T-A-7Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi przeprowadzić i zinterpretować żadnego z omawianych wyników badań
3,0potrafi przeprowadzić i zinterpretować wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie dostatecznym
3,5potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym,
4,0potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
4,5potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
5,0potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C14_K01Jest gotów do ciągłego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
MS_1A_K05Jest gotów popularyzować nabytą wiedzę.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą, funkcjonowaniem i regulacją pracy narządów i tworzonych przez nie układów oraz wzajemnych powiązań funkcjonalnych między nimi. Kształtowanie umiejętności badania i oceny funkcjonowania i wydolności adaptacyjnej narządów i układów wchodzących w skład ludzkiego organizmu.
Treści programoweT-W-9Termoregulacja
T-W-5Wydzielanie wewnętrzne
T-W-7Serce i układ krążenia
T-W-2Fizjologia komórki
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu
T-W-6Fizjologia krwi
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych
T-W-8Układ oddechowy
T-W-10Układ wydalniczy
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy
T-W-11Uklad trawienny
T-L-8Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-9Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-13Integracja funkcji układów i narządów podczas wysiłku fizycznego
T-L-6Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-10Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę
T-L-12Układ wydalniczy. Badanie składu moczu
T-L-4Fizjologia zmysłów
T-L-7Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-A-1Mechanizmy utrzymywania homeostazy we wczesnym okresie życia
T-A-2Przystosowania do zmiennych warunków środowiskowych
T-A-3Czynniki wpływające na wydolność fizyczną człowieka
T-A-4Grupy krwi w układach innych niż AB0
T-A-5Wykorzystanie praw fizjologii w różnych aspektach życia społecznego człowieka
T-A-6Uczenie się i zapamiętywanie
T-A-7Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia