Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy immunologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy immunologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: chemia ogólna, techniki mikrobiologiczne, fozjologia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod immunologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Badania z użyciem zwierząt laboratoryjnych2
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA2
T-A-3Ocena układu dopełniacza2
T-A-4Nieswoista odporność koórkowa-metody badań2
T-A-5Przeciwciała2
T-A-6Przeciwciała monoklonalne2
T-A-7Kolokwium z I części audytoriów2
T-A-8Cytometria przepływowa2
T-A-9Precypitacja i aglutynacja2
T-A-10Immunoblotting2
T-A-11Odczyny immunofluorescencyjne i radioimmunologiczne2
T-A-12Immunomodulacja składnikami żywności2
T-A-13Markery nowotworowe2
T-A-14Kolokwium z II części audytoriów2
T-A-15Naturalne immunomodulatory2
30
wykłady
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje2
T-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej2
T-W-3Nieswoista odporność humoralna2
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną2
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T2
T-W-6Swoista odporność humoralna2
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna2
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych2
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych2
T-W-10Szczepienia i szczepionki2
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości2
T-W-12Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości2
T-W-13Immunologiczne mechanizmy autoimmunizacji2
T-W-14Immunologia nowotworów2
T-W-15Niedobory immunologiczne2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-A-4Analiza wskazanej literatury15
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia audytoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń - kolokwia.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C17_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym funkcjonowanie układu immunologicznego, mechanizmy odpornościowe i metody diagnostyczne.
MS_1A_W04C-1T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-14, T-W-15, T-W-12, T-W-8, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-15, T-A-12, T-A-7, T-A-8, T-A-13M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C17_U01
Potrafi dobrać właściwe procedury i metody w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników.
MS_1A_U02, MS_1A_U06C-1T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-15, T-A-12, T-A-7, T-A-8, T-A-13M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C17_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w pracy w laboratorium immunologicznym, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania.
MS_1A_K03C-1T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-14, T-W-15, T-W-12, T-W-8, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-10, T-A-11, T-A-15, T-A-12, T-A-7, T-A-8, T-A-13M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C17_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym funkcjonowanie układu immunologicznego, mechanizmy odpornościowe i metody diagnostyczne.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,0Student zna w dostatecznym stopniu budowę, funkcjonowanie układu immunologicznego człowieka oraz metody oceny odporności. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium diadnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium dignostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C17_U01
Potrafi dobrać właściwe procedury i metody w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników.
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu dobrać metody i procedury do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C17_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w pracy w laboratorium immunologicznym, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Jest gotów do ciągłego dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
  2. Kandefer-Szerszeń M., Ćwiczenia z immunologii, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2006
  3. Kątnik-Prastowska I., Immunochemia w biologii medycznej. Metody laboratoryjne., PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010
  2. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, PZWL, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Badania z użyciem zwierząt laboratoryjnych2
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA2
T-A-3Ocena układu dopełniacza2
T-A-4Nieswoista odporność koórkowa-metody badań2
T-A-5Przeciwciała2
T-A-6Przeciwciała monoklonalne2
T-A-7Kolokwium z I części audytoriów2
T-A-8Cytometria przepływowa2
T-A-9Precypitacja i aglutynacja2
T-A-10Immunoblotting2
T-A-11Odczyny immunofluorescencyjne i radioimmunologiczne2
T-A-12Immunomodulacja składnikami żywności2
T-A-13Markery nowotworowe2
T-A-14Kolokwium z II części audytoriów2
T-A-15Naturalne immunomodulatory2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje2
T-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej2
T-W-3Nieswoista odporność humoralna2
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną2
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T2
T-W-6Swoista odporność humoralna2
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna2
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych2
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych2
T-W-10Szczepienia i szczepionki2
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości2
T-W-12Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości2
T-W-13Immunologiczne mechanizmy autoimmunizacji2
T-W-14Immunologia nowotworów2
T-W-15Niedobory immunologiczne2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-A-4Analiza wskazanej literatury15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C17_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym funkcjonowanie układu immunologicznego, mechanizmy odpornościowe i metody diagnostyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych oraz główne przemiany biochemiczne. W zaawansowanym stopniu zna i rozumie aktywność czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
Treści programoweT-A-3Ocena układu dopełniacza
T-A-1Badania z użyciem zwierząt laboratoryjnych
T-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej
T-W-3Nieswoista odporność humoralna
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych
T-W-10Szczepienia i szczepionki
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje
T-W-6Swoista odporność humoralna
T-W-14Immunologia nowotworów
T-W-15Niedobory immunologiczne
T-W-12Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych
T-A-6Przeciwciała monoklonalne
T-A-4Nieswoista odporność koórkowa-metody badań
T-A-5Przeciwciała
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA
T-A-9Precypitacja i aglutynacja
T-A-10Immunoblotting
T-A-11Odczyny immunofluorescencyjne i radioimmunologiczne
T-A-15Naturalne immunomodulatory
T-A-12Immunomodulacja składnikami żywności
T-A-7Kolokwium z I części audytoriów
T-A-8Cytometria przepływowa
T-A-13Markery nowotworowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia audytoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin.
S-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń - kolokwia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,0Student zna w dostatecznym stopniu budowę, funkcjonowanie układu immunologicznego człowieka oraz metody oceny odporności. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium diadnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium dignostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C17_U01Potrafi dobrać właściwe procedury i metody w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Potrafi posługiwać się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U06Potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz potrafi przeprowadzać obserwację i ocenę zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
Treści programoweT-A-3Ocena układu dopełniacza
T-A-1Badania z użyciem zwierząt laboratoryjnych
T-A-6Przeciwciała monoklonalne
T-A-4Nieswoista odporność koórkowa-metody badań
T-A-5Przeciwciała
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA
T-A-9Precypitacja i aglutynacja
T-A-10Immunoblotting
T-A-11Odczyny immunofluorescencyjne i radioimmunologiczne
T-A-15Naturalne immunomodulatory
T-A-12Immunomodulacja składnikami żywności
T-A-7Kolokwium z I części audytoriów
T-A-8Cytometria przepływowa
T-A-13Markery nowotworowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia audytoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin.
S-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń - kolokwia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu dobrać metody i procedury do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C17_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w pracy w laboratorium immunologicznym, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Jest gotów ponieść odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
Treści programoweT-A-3Ocena układu dopełniacza
T-A-1Badania z użyciem zwierząt laboratoryjnych
T-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej
T-W-3Nieswoista odporność humoralna
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych
T-W-10Szczepienia i szczepionki
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje
T-W-6Swoista odporność humoralna
T-W-14Immunologia nowotworów
T-W-15Niedobory immunologiczne
T-W-12Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych
T-A-6Przeciwciała monoklonalne
T-A-4Nieswoista odporność koórkowa-metody badań
T-A-5Przeciwciała
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA
T-A-10Immunoblotting
T-A-11Odczyny immunofluorescencyjne i radioimmunologiczne
T-A-15Naturalne immunomodulatory
T-A-12Immunomodulacja składnikami żywności
T-A-7Kolokwium z I części audytoriów
T-A-8Cytometria przepływowa
T-A-13Markery nowotworowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia audytoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin.
S-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń - kolokwia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Jest gotów do ciągłego dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.