Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Toksykologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksykologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie biologii i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych8
T-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.18
T-L-3Wygłoszenie referatu2
T-L-4Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.4
T-W-2Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia6
T-W-3Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.8
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą8
T-W-5Naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku. Źródła, obieg i działanie na organizmy4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć15
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej8
A-L-4konsultacje2
A-L-5przygotowanie się do zaliczenia20
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu11
A-W-5Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-4Ocena formująca: ocena prezentowanych prac studentów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C9_W01
Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu toksykologii ogólnej Zna przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Zna i rozumie obieg i losy substancji niebezpiecznych w ekosystemach.
MS_1A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C9_U01
Student potrafi zastosować wybrane metody analityczne w celu oceny zagrożenia toksykologicznego, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
MS_1A_U02, MS_1A_U07C-1T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C9_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
MS_1A_K01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C9_W01
Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu toksykologii ogólnej Zna przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Zna i rozumie obieg i losy substancji niebezpiecznych w ekosystemach.
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu zagadnienia z zakresu toksykologii ogólnej. Zna przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Zna i rozumie obieg i losy substancji niebezpiecznych w ekosystemach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C9_U01
Student potrafi zastosować wybrane metody analityczne w celu oceny zagrożenia toksykologicznego, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu zastosować wybrane metody analityczne, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C9_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
2,0
3,0Jest gotów w dostatecznym stopniu do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jurowski K., Piekoszewski W., Toksykologia. TOM 1. Podstawy toksykologii ogólnej i toksykologia narządowa, PZWL, 2020
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2017
  3. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001, I
  4. Walker C.H., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Czasopismo
  2. Toxicology, Czasopismo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych8
T-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.18
T-L-3Wygłoszenie referatu2
T-L-4Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.4
T-W-2Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia6
T-W-3Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.8
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą8
T-W-5Naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku. Źródła, obieg i działanie na organizmy4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć15
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej8
A-L-4konsultacje2
A-L-5przygotowanie się do zaliczenia20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu11
A-W-5Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C9_W01Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu toksykologii ogólnej Zna przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Zna i rozumie obieg i losy substancji niebezpiecznych w ekosystemach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmy, grzyby, parazyty i szkodniki) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa
Treści programoweT-W-2Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia
T-W-3Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą
T-W-5Naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku. Źródła, obieg i działanie na organizmy
T-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu zagadnienia z zakresu toksykologii ogólnej. Zna przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Zna i rozumie obieg i losy substancji niebezpiecznych w ekosystemach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C9_U01Student potrafi zastosować wybrane metody analityczne w celu oceny zagrożenia toksykologicznego, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Potrafi posługiwać się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U07Potrafi zorganizować pracę w laboratorium oraz przeprowadzić analizy. Potrafi walidować metodę badawczą. Potrafi przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa
Treści programoweT-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.
T-L-3Wygłoszenie referatu
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych
T-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-4Ocena formująca: ocena prezentowanych prac studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu zastosować wybrane metody analityczne, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C9_K01Student jest gotów do ciągłego samokształcenia w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa
Treści programoweT-W-2Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia
T-W-3Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą
T-W-5Naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku. Źródła, obieg i działanie na organizmy
T-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.
T-L-3Wygłoszenie referatu
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych
T-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów w dostatecznym stopniu do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0