Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia wód i ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia wód i ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia podstawowa
W-2Podtawy chemii organicznej i nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z dywersyfikacja gatunkową i ilościową mikroorganizmów wodnych i ścieków
C-2Uświadomienie studentom relacji pomiędzy mikroorganizmami a środowiskiem ich bytowania
C-3Okreslenie zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie różnorodności mikrobiologicznej w ekosystemach wodnych4
T-L-2Wpływ czynników na aktywność metaboliczną mikroorganizmów wodnych3
T-L-3Wpływ czynników na rozmieszczenie mikrooganizmów wodnych3
T-L-4Mikroorganizmy wskaźnikowe- charakterystyka, metody izolacji i identyfikacji4
T-L-5Charakterystka i metody oznaczania mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków4
T-L-6Metody eliminacji mikroorganizmów z uwzględnieniem wyznaczania MIC i MBC4
T-L-7Udział grzybów jednokomórkowych w krążeniu materii w wodach4
T-L-8Ocena aktywności biochemicznej mikroorganizmów na przykladzie bakterii amonifikacyjnych, nitryfikacyjnych i denitryfikacyjnych4
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii wód i ścieków2
T-W-2Woda jako siedlisko mikroorganizmów2
T-W-3Charakterystyka mikroorganizmów autochtonicznych i allochtonicznych i ich rola w środowisku wodnym6
T-W-4Wskażniki mikrobiologiczne, ich charakterystyka i znaczenie w interpratacji zanieczyszczeń2
T-W-5Charakterystyka mikroorganizmów występujących w ściekach4
T-W-6Zagrożenie epidemiologiczne mikroorganizmami pochodzących ze ścieków4
T-W-7Metody eliminacji zagrożeń mkrobiologicznych4
T-W-8Różnorodność mikrobioty wód i metody ich detekcji4
T-W-9Mikroorganizmy i ich wykorzystanie w oczysczaniu ścieków2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia części laboratoryjnej18
A-L-3konsultacje z prowadzącycm zajęcia2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielny przegląd literatury i materiałów uzupełniających10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem techniki multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O9-2_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu czynniki warunkujące rozwój mikroorganizmów w środowisku wodnym i ściekach. Zna zagrożenia epidemiologiczne wynikające z obecności drobnoustrojów chorobotwórczych
MS_1A_W07, MS_1A_W03C-3, C-1, C-2T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O9-2_U01
Student potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na rozwój mikroorganizmów. Potrafi wskazać metody kontroli wody i ścieków pod względem jakości mikrobiologicznej i zagrożeń wynikających z obecności patogenów
MS_1A_U05, MS_1A_U06C-3, C-1, C-2T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O9-2_K01
Student jest gotów do przeprowadzenia analizy wpływu mikroorganizmów na bezpieczeństwo środowiska oraz rozumie ich role w ekosystemach wodnych
MS_1A_K03C-3, C-1, C-2T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O9-2_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu czynniki warunkujące rozwój mikroorganizmów w środowisku wodnym i ściekach. Zna zagrożenia epidemiologiczne wynikające z obecności drobnoustrojów chorobotwórczych
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie czynniki warunkujące rozwój mikroorganizmów w środowisku wodnym i ściekach. Zna i rozumie w stopniu dostatecznym zagrożenia epidemiologiczne wynikające z obecności drobnoustrojów chorobotwórczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O9-2_U01
Student potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na rozwój mikroorganizmów. Potrafi wskazać metody kontroli wody i ścieków pod względem jakości mikrobiologicznej i zagrożeń wynikających z obecności patogenów
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu wskazać wpływ czynników środowiskowych na rozwój mikroorganizmów. Potrafi wskazać metody kontroli wody i ścieków pod względem jakości mikrobiologicznej i zagrożeń wynikających z obecności patogenów w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O9-2_K01
Student jest gotów do przeprowadzenia analizy wpływu mikroorganizmów na bezpieczeństwo środowiska oraz rozumie ich role w ekosystemach wodnych
2,0
3,0Student jest gotów w dostatecznym stopniu do przeprowadzenia analizy wpływu mikroorganizmów na bezpieczeństwo środowiska.oraz ich roli w ekosystemach wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Virella G., Mikrobiologia i choroby zakaźne, PZWL, Warszawa, 2011
  2. Zaremba, L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2009
  2. Water research

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie różnorodności mikrobiologicznej w ekosystemach wodnych4
T-L-2Wpływ czynników na aktywność metaboliczną mikroorganizmów wodnych3
T-L-3Wpływ czynników na rozmieszczenie mikrooganizmów wodnych3
T-L-4Mikroorganizmy wskaźnikowe- charakterystyka, metody izolacji i identyfikacji4
T-L-5Charakterystka i metody oznaczania mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków4
T-L-6Metody eliminacji mikroorganizmów z uwzględnieniem wyznaczania MIC i MBC4
T-L-7Udział grzybów jednokomórkowych w krążeniu materii w wodach4
T-L-8Ocena aktywności biochemicznej mikroorganizmów na przykladzie bakterii amonifikacyjnych, nitryfikacyjnych i denitryfikacyjnych4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii wód i ścieków2
T-W-2Woda jako siedlisko mikroorganizmów2
T-W-3Charakterystyka mikroorganizmów autochtonicznych i allochtonicznych i ich rola w środowisku wodnym6
T-W-4Wskażniki mikrobiologiczne, ich charakterystyka i znaczenie w interpratacji zanieczyszczeń2
T-W-5Charakterystyka mikroorganizmów występujących w ściekach4
T-W-6Zagrożenie epidemiologiczne mikroorganizmami pochodzących ze ścieków4
T-W-7Metody eliminacji zagrożeń mkrobiologicznych4
T-W-8Różnorodność mikrobioty wód i metody ich detekcji4
T-W-9Mikroorganizmy i ich wykorzystanie w oczysczaniu ścieków2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia części laboratoryjnej18
A-L-3konsultacje z prowadzącycm zajęcia2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielny przegląd literatury i materiałów uzupełniających10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O9-2_W01Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu czynniki warunkujące rozwój mikroorganizmów w środowisku wodnym i ściekach. Zna zagrożenia epidemiologiczne wynikające z obecności drobnoustrojów chorobotwórczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W07Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu procesów zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa.
MS_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekologii, monitoringu i ochrony środowiska wodnego, roli i różnorodności biologicznej oraz procesów zachodzących w biosferze. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-3Okreslenie zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków
C-1Zapoznanie studentów z dywersyfikacja gatunkową i ilościową mikroorganizmów wodnych i ścieków
C-2Uświadomienie studentom relacji pomiędzy mikroorganizmami a środowiskiem ich bytowania
Treści programoweT-L-7Udział grzybów jednokomórkowych w krążeniu materii w wodach
T-L-3Wpływ czynników na rozmieszczenie mikrooganizmów wodnych
T-L-2Wpływ czynników na aktywność metaboliczną mikroorganizmów wodnych
T-L-5Charakterystka i metody oznaczania mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków
T-L-1Oznaczanie różnorodności mikrobiologicznej w ekosystemach wodnych
T-L-4Mikroorganizmy wskaźnikowe- charakterystyka, metody izolacji i identyfikacji
T-L-6Metody eliminacji mikroorganizmów z uwzględnieniem wyznaczania MIC i MBC
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii wód i ścieków
T-W-5Charakterystyka mikroorganizmów występujących w ściekach
T-W-6Zagrożenie epidemiologiczne mikroorganizmami pochodzących ze ścieków
T-W-3Charakterystyka mikroorganizmów autochtonicznych i allochtonicznych i ich rola w środowisku wodnym
T-W-7Metody eliminacji zagrożeń mkrobiologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem techniki multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie czynniki warunkujące rozwój mikroorganizmów w środowisku wodnym i ściekach. Zna i rozumie w stopniu dostatecznym zagrożenia epidemiologiczne wynikające z obecności drobnoustrojów chorobotwórczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O9-2_U01Student potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na rozwój mikroorganizmów. Potrafi wskazać metody kontroli wody i ścieków pod względem jakości mikrobiologicznej i zagrożeń wynikających z obecności patogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U06Potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz potrafi przeprowadzać obserwację i ocenę zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-3Okreslenie zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków
C-1Zapoznanie studentów z dywersyfikacja gatunkową i ilościową mikroorganizmów wodnych i ścieków
C-2Uświadomienie studentom relacji pomiędzy mikroorganizmami a środowiskiem ich bytowania
Treści programoweT-L-7Udział grzybów jednokomórkowych w krążeniu materii w wodach
T-L-3Wpływ czynników na rozmieszczenie mikrooganizmów wodnych
T-L-2Wpływ czynników na aktywność metaboliczną mikroorganizmów wodnych
T-L-5Charakterystka i metody oznaczania mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków
T-L-1Oznaczanie różnorodności mikrobiologicznej w ekosystemach wodnych
T-L-4Mikroorganizmy wskaźnikowe- charakterystyka, metody izolacji i identyfikacji
T-L-6Metody eliminacji mikroorganizmów z uwzględnieniem wyznaczania MIC i MBC
T-W-5Charakterystyka mikroorganizmów występujących w ściekach
T-W-6Zagrożenie epidemiologiczne mikroorganizmami pochodzących ze ścieków
T-W-3Charakterystyka mikroorganizmów autochtonicznych i allochtonicznych i ich rola w środowisku wodnym
T-W-7Metody eliminacji zagrożeń mkrobiologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem techniki multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu wskazać wpływ czynników środowiskowych na rozwój mikroorganizmów. Potrafi wskazać metody kontroli wody i ścieków pod względem jakości mikrobiologicznej i zagrożeń wynikających z obecności patogenów w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O9-2_K01Student jest gotów do przeprowadzenia analizy wpływu mikroorganizmów na bezpieczeństwo środowiska oraz rozumie ich role w ekosystemach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Jest gotów ponieść odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Cel przedmiotuC-3Okreslenie zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków
C-1Zapoznanie studentów z dywersyfikacja gatunkową i ilościową mikroorganizmów wodnych i ścieków
C-2Uświadomienie studentom relacji pomiędzy mikroorganizmami a środowiskiem ich bytowania
Treści programoweT-L-7Udział grzybów jednokomórkowych w krążeniu materii w wodach
T-L-3Wpływ czynników na rozmieszczenie mikrooganizmów wodnych
T-L-2Wpływ czynników na aktywność metaboliczną mikroorganizmów wodnych
T-L-5Charakterystka i metody oznaczania mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków
T-L-1Oznaczanie różnorodności mikrobiologicznej w ekosystemach wodnych
T-L-4Mikroorganizmy wskaźnikowe- charakterystyka, metody izolacji i identyfikacji
T-L-6Metody eliminacji mikroorganizmów z uwzględnieniem wyznaczania MIC i MBC
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii wód i ścieków
T-W-5Charakterystyka mikroorganizmów występujących w ściekach
T-W-6Zagrożenie epidemiologiczne mikroorganizmami pochodzących ze ścieków
T-W-3Charakterystyka mikroorganizmów autochtonicznych i allochtonicznych i ich rola w środowisku wodnym
T-W-7Metody eliminacji zagrożeń mkrobiologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem techniki multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów w dostatecznym stopniu do przeprowadzenia analizy wpływu mikroorganizmów na bezpieczeństwo środowiska.oraz ich roli w ekosystemach wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0