Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia wód i ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia wód i ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mikrobiologia podstawowa |
W-2 | Podtawy chemii organicznej i nieorganicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z dywersyfikacja gatunkową i ilościową mikroorganizmów wodnych i ścieków |
C-2 | Uświadomienie studentom relacji pomiędzy mikroorganizmami a środowiskiem ich bytowania |
C-3 | Okreslenie zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie różnorodności mikrobiologicznej w ekosystemach wodnych | 4 |
T-L-2 | Wpływ czynników na aktywność metaboliczną mikroorganizmów wodnych | 3 |
T-L-3 | Wpływ czynników na rozmieszczenie mikrooganizmów wodnych | 3 |
T-L-4 | Mikroorganizmy wskaźnikowe- charakterystyka, metody izolacji i identyfikacji | 4 |
T-L-5 | Charakterystka i metody oznaczania mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków | 4 |
T-L-6 | Metody eliminacji mikroorganizmów z uwzględnieniem wyznaczania MIC i MBC | 4 |
T-L-7 | Udział grzybów jednokomórkowych w krążeniu materii w wodach | 4 |
T-L-8 | Ocena aktywności biochemicznej mikroorganizmów na przykladzie bakterii amonifikacyjnych, nitryfikacyjnych i denitryfikacyjnych | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii wód i ścieków | 2 |
T-W-2 | Woda jako siedlisko mikroorganizmów | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka mikroorganizmów autochtonicznych i allochtonicznych i ich rola w środowisku wodnym | 6 |
T-W-4 | Wskażniki mikrobiologiczne, ich charakterystyka i znaczenie w interpratacji zanieczyszczeń | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka mikroorganizmów występujących w ściekach | 4 |
T-W-6 | Zagrożenie epidemiologiczne mikroorganizmami pochodzących ze ścieków | 4 |
T-W-7 | Metody eliminacji zagrożeń mkrobiologicznych | 4 |
T-W-8 | Różnorodność mikrobioty wód i metody ich detekcji | 4 |
T-W-9 | Mikroorganizmy i ich wykorzystanie w oczysczaniu ścieków | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia części laboratoryjnej | 18 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącycm zajęcia | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | samodzielny przegląd literatury i materiałów uzupełniających | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem techniki multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O9-2_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu czynniki warunkujące rozwój mikroorganizmów w środowisku wodnym i ściekach. Zna zagrożenia epidemiologiczne wynikające z obecności drobnoustrojów chorobotwórczych | MS_1A_W07, MS_1A_W03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O9-2_U01 Student potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na rozwój mikroorganizmów. Potrafi wskazać metody kontroli wody i ścieków pod względem jakości mikrobiologicznej i zagrożeń wynikających z obecności patogenów | MS_1A_U05, MS_1A_U06 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O9-2_K01 Student jest gotów do przeprowadzenia analizy wpływu mikroorganizmów na bezpieczeństwo środowiska oraz rozumie ich role w ekosystemach wodnych | MS_1A_K03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O9-2_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu czynniki warunkujące rozwój mikroorganizmów w środowisku wodnym i ściekach. Zna zagrożenia epidemiologiczne wynikające z obecności drobnoustrojów chorobotwórczych | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie czynniki warunkujące rozwój mikroorganizmów w środowisku wodnym i ściekach. Zna i rozumie w stopniu dostatecznym zagrożenia epidemiologiczne wynikające z obecności drobnoustrojów chorobotwórczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O9-2_U01 Student potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na rozwój mikroorganizmów. Potrafi wskazać metody kontroli wody i ścieków pod względem jakości mikrobiologicznej i zagrożeń wynikających z obecności patogenów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu wskazać wpływ czynników środowiskowych na rozwój mikroorganizmów. Potrafi wskazać metody kontroli wody i ścieków pod względem jakości mikrobiologicznej i zagrożeń wynikających z obecności patogenów w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O9-2_K01 Student jest gotów do przeprowadzenia analizy wpływu mikroorganizmów na bezpieczeństwo środowiska oraz rozumie ich role w ekosystemach wodnych | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów w dostatecznym stopniu do przeprowadzenia analizy wpływu mikroorganizmów na bezpieczeństwo środowiska.oraz ich roli w ekosystemach wodnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Virella G., Mikrobiologia i choroby zakaźne, PZWL, Warszawa, 2011
- Zaremba, L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2009
- Water research