Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Maszynoznawstwo przemysłu spożywczego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszynoznawstwo przemysłu spożywczego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z geometrii, algebry, fizyki , chemii |
W-2 | Umiejętność posługiwania się przyrządami kreślarskimi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstaw szeroko rozumianej "wiedzy inżynierskiej". |
C-2 | Zapoznanie studentów z budową i zasadami działania wybranych grup maszyn przemysłu spożywczego. |
C-3 | Ukształtowanie podstawowych umiejętności konstruowania elementów maszyn. |
C-4 | Praktyczne opanowanie umiejętności równoczesnego wykorzystania wiadomości uzyskanych z różnych dziedzin (rysunku technicznego, mechaniki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i innych). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rysunek techniczny - zasady odwzorowania części maszyn na płaszczyznie | 1 |
T-L-2 | Przekroje części maszyn | 2 |
T-L-3 | Wymiarowanie elementów maszyn | 1 |
T-L-4 | Pojęcie naprężenia, składowe stanu naprężenia,momenty zginające i sły podłużne w płaskich układach prętowych | 2 |
T-L-5 | Zginanie prętów prostych (belek) | 1 |
T-L-6 | Rozciąganie i ściskanie osiowe; siła podłuzna, odkształcenie, naprężenie, energia rozciągania i ściskania | 1 |
T-L-7 | Płaski stan naprężeń | 2 |
T-L-8 | Techniczne przypadki obliczania połączeń ścinanych | 2 |
T-L-9 | Kinematyka przekładni zębatych: przełożenie przekładni stałej, moc przenoszona przez przekładnię, moment obrotowy, sprawność przekładni, siły dociskające, szerokość wińcow kół współpracujących | 3 |
T-L-10 | Pompy tłokowe i wirowe: wysokość ssania, tłoczenia i podnoszenia, wydajność i sprawność | 2 |
T-L-11 | Zaliczenie | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje podstawowe, podział oraz podstawowe cechy i parametry maszyn ze szczególnym uwzględnieniem maszyn technologicznych. | 1 |
T-W-2 | Rysunek techniczny: zasady rzutowania prostokątnego | 2 |
T-W-3 | Przekroje części maszyn | 2 |
T-W-4 | Wymiarowanie elementów maszyn | 1 |
T-W-5 | AutoCad jako narzędzie do tworzenia rysunków części maszyn | 2 |
T-W-6 | Materiały stosowane do budowy maszyn i urzadzeń przemysłu spożywczego | 1 |
T-W-7 | Połączenia części maszyn: Połączenia nierozłączne, rozłączne, łożyskowania, wały i osie. | 2 |
T-W-8 | Podział i budowa sprzęgieł, hamulce | 1 |
T-W-9 | Przekładnie mechaniczne, pompy, napędy hydrauliczne, | 2 |
T-W-10 | Podstawy wytrzymałości materiałów i teorii sprężystosci | 2 |
T-W-11 | Podstawy termodynamiki | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | konsulacje z prowadzącym | 2 |
A-L-3 | studiowanie literatury | 5 |
A-L-4 | opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 25 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 28 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie średniej ocen z poszczególnych ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C1_W01 Posiada wiedzę z podstaw szeroko rozumianej "wiedzy inżynierskiej". | TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-10, T-L-9, T-L-6 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
TZZ_1A_C1_W02 Zna budowę i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady działania wybranych grup maszyn przemysłu spożywczego. | TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W15 | — | — | C-2 | T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-10 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C1_U01 Potrafi konstruować podstawowe elementów maszyn. | TZZ_1A_U07 | — | — | C-3 | T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-10, T-L-9, T-L-6 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
TZZ_1A_C1_U02 Potrafi w praktyce równocześnie wykorzystać wiadomości uzyskanych z różnych dziedzin (rysunku technicznego, mechaniki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i innych). | TZZ_1A_U07 | — | — | C-4 | T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-10, T-L-9, T-L-6 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C1_K01 Jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy i praktycznych umiejętności inżynierskich. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-10, T-L-9, T-L-6 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C1_W01 Posiada wiedzę z podstaw szeroko rozumianej "wiedzy inżynierskiej". | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie "wiedzę inżynierską" w zaawansowanym stopniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_C1_W02 Zna budowę i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady działania wybranych grup maszyn przemysłu spożywczego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna budowę i rozumie zasady działania wybranych grup maszyn przemysłu spożywczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C1_U01 Potrafi konstruować podstawowe elementów maszyn. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi konstruować podstawowe elementy maszyn w zadowalającym stopniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_C1_U02 Potrafi w praktyce równocześnie wykorzystać wiadomości uzyskanych z różnych dziedzin (rysunku technicznego, mechaniki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i innych). | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w praktyce równocześnie wykorzystać wiadomości uzyskanych z różnych dziedzin (rysunku technicznego, mechaniki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i innych) w zadowalającym stopniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C1_K01 Jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy i praktycznych umiejętności inżynierskich. | 2,0 | |
3,0 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i praktycznych umiejętności inżynierskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chwiej M., Maszynoznawstwo ogólne., PWN, 1979
- Chwiej M., Aparatura przemysłu spożywczego, PWN, Warszawa, 1984
- Kawka T., Balejko J. i in., Maszynoznawstwo ogólne., Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie. Skrypt dla studentów AR w Szczecinie., Szczecin, 1982
- Dobrzański T., Rysunek Techniczny Maszynowy., Wydawnictwa Naukowo Techniczne., Warszawa, 1990
- Praca zbiorowa., Mały Poradnik Mechanika t I i II., Wydawnictwa Naukowo Techniczne., Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Kawka T., Balejko J., Kolbiarz A. i in., Przewodnik metodyczny do ćwiczeń z maszynoznawstwa ogólnego., Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie. Skrypt dla studentów AR w Szczecinie, Szczecin, 1977
- Food Process Engineering: Theory and Laboratory Experiments