Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość treści przedmiotów: Ekologia i ochrona środowiska, Higiena i toksykologia żywności, Biochemia, Podstawy żywienia człowieka, Technologie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności | 1 |
T-L-2 | Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu | 6 |
T-L-3 | Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta | 1 |
T-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele, zadania i organizacja monitoringu żywności w Polsce, UE i na Świecie | 1 |
T-W-2 | Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności. | 1 |
T-W-3 | Modele monitoringu i metody szacowania zagrożenia zdrowia konsumenta. | 2 |
T-W-4 | Metody badawcze stosowane w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. | 2 |
T-W-5 | Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny. | 4 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Konsultacje | 1 |
A-L-3 | Przygotowanie pracy kontrolnej | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie teoretyczne do zajęć i do zaliczenia | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Konsultacje | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury naukowej związanej z tematyka zajęć i przygotowanie do zaliczenia | 12 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja związana z wykładem |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, zasady projektowania monitoringu bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej. Rozumie toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności | TZZ_1A_W07 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_U01 Student potrafi planować i wykonać badania w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. Potrafi wdrażać wyniki monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności do produkcji żywności | TZZ_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_K01 Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów toksykologicznych oraz do popularyzacji zdobytej wiedzy | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, zasady projektowania monitoringu bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej. Rozumie toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_U01 Student potrafi planować i wykonać badania w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. Potrafi wdrażać wyniki monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności do produkcji żywności | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_K01 Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów toksykologicznych oraz do popularyzacji zdobytej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczone kompetencje, ale potrafi wykorzystać tylko podstawowe narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2017
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007
- Kołożyn-Krajewska D, Sikora T, Zarządzanie bezpieczeństwem żywności. Teoria i praktyka., C.H. Beck, 2010
Literatura dodatkowa
- Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Czasopismo
- Food Additives and Contaminants, Czasopismo