Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Wybrane działy z technologii mleczarskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy z technologii mleczarskiej | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Objęty programem studiów zakres wiedzyz technologii mleczarskiej, mikrobiologii żywności i biotechnologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP. | 2 |
T-L-2 | Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka różnych gatunków zwierząt | 3 |
T-L-3 | Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków. | 3 |
T-L-4 | Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego | 3 |
T-L-5 | Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej | 3 |
T-L-6 | Przydatność mleka różnych gatunków zwierząt do produkcji deserów mrożonych | 3 |
T-L-7 | Ćwiczenie zaliczeniowe | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich | 2 |
T-W-2 | Właściwości funkcjonalne kazeinianów i ich wykorzystanie | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie izolatów i koncentratów białek serwatkowych w różnych gałęziach przemysłu spożywczego | 2 |
T-W-4 | Potencjalnie prozdrowotne właściwości mleka i jego przetworów | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 22 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przgotowanie do egzaminu | 9 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D2tibz_W01 Zna i rozumie w pogłąbionym stopniu pojęcia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. | TZZ_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D2tibz_U01 Student potrafi wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D2tibz_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy. | TZZ_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-1, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D2tibz_W01 Zna i rozumie w pogłąbionym stopniu pojęcia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. | 2,0 | Nie ma poszerzonej wiedzy na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Nie ma pogłębionej wiedzy dotyczącej efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. |
3,0 | Ma w niewielkim stopniu poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. | |
3,5 | Ma nie w pełni poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma nie w pełni pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. | |
4,0 | Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. | |
4,5 | Ma znacznie poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. | |
5,0 | Ma bardzo rozbudowaną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma bardzo znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzxystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D2tibz_U01 Student potrafi wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | 2,0 | Nie potrafi wyciągać wniosków ze zdobytych informacji. Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiazywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczących produkcji mleka spożywczego i jego przetwarzania. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi wyciągać wnioski ze zdobytych informacji. Potrafi pracować zespołowo, nie jest w stanie samodzielnie opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiązywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczacych produkcji mleka spożywczego i jego przetwarzania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wyciągać wnioski ze zdobytych informacji. Bardzo dobrze odnajduje się w pracy w zespole, samodzielnie opracowuje dokumentację oraz rozwiązuje skomplikowane problemów technologicznych dotyczaceprodukcji mleka spożywczego i jego przetwarzania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D2tibz_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie jest gotów do ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotów do ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Mało efektywnie potrafi działać w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student z dużym zaangażowaniem jest gotów do ciągłego dokształcania się, a także bardzo dobrze rozumie odpowiedzialność za wykonywaną pracę. Bardzo efektywnie potrafi działać w sposób przedsiębiorczy. |
Literatura podstawowa
- red S. Ziajka, Mleczarstwo t. 1, Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego, Olsztyn, 2008
Literatura dodatkowa
- Publikacje w czasopismach krajowych i zagranicznych powiazane z problematyką omawianą na zajęciach (np. Żywność, Przegl. Mlecz., J. Dairy SCI.