Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Uwarunkowania zaleceń żywieniowych w różnych okresach życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Uwarunkowania zaleceń żywieniowych w różnych okresach życia
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 12 1,20,50zaliczenie
wykładyW2 6 0,80,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość biologii i fizjologii żywienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym i nabycie umiejętności dostosowania diety do zaistniałych potrzeb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zalecenia prawidłowego żywienia - zróżnicowania rozwojowe3
T-L-2Składniki diety kobiet ciężarnych i laktujących2
T-L-3Profilaktyka otyłości w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju2
T-L-4Żywieniowa profilaktyka chorób okresu meno- i andropauzalnego2
T-L-5Zróżnicowanie problemów żywieniowych wśród osób starszych. Kierunki korekty diety osób w wieku starszym2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
12
wykłady
T-W-1Fizjologia okresu ciąży i związane z tym zmiany metaboliczne2
T-W-2Fizjologia okresu laktacji i związane z tym zmiany hormonalne i metaboliczne1
T-W-3Metaboliczna specyfika okresu intensywnego wzrostu i adolescencji1
T-W-4Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy1
T-W-5Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć14
A-L-2Godziny konsultacyjne z nauczycielem2
A-L-3uczestnictwo w zajęciach12
A-L-4Analiza literatury2
30
wykłady
A-W-1przygotowanie do egzaminu9
A-W-2uczestnictwo w zajęciach6
A-W-3godziny konsultacyjne z nauczycielem1
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Analiza literatury2
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat
S-4Ocena formująca: Obserwacja - nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D3tr_W01
Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym
TZZ_2A_W09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D3tr_U01
Potrafi zastować zasady prawidłowego żywienia w zależności od potrzeb i możliwości organizmu wynikających ze zmian fizjologicznych w różnych okresach zycia
TZZ_2A_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D3tr_K01
Ma świadomość zmian fizjologicznych i metabolicznych zachodzących na różnych etapach życia człowieka. Rozumie potrzebę stałego uzupełniania posiadanej wiedzy
TZZ_2A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D3tr_W01
Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym
2,0
3,0poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D3tr_U01
Potrafi zastować zasady prawidłowego żywienia w zależności od potrzeb i możliwości organizmu wynikających ze zmian fizjologicznych w różnych okresach zycia
2,0
3,0przygotowanie prezentacji, opanowanie treści programowych w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D3tr_K01
Ma świadomość zmian fizjologicznych i metabolicznych zachodzących na różnych etapach życia człowieka. Rozumie potrzebę stałego uzupełniania posiadanej wiedzy
2,0
3,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szajewska H., Albrecht P., Jak żywić niemowlęta i małe dzieci, PZWL, Warszawa, 2009
  2. Woś H., Staszewska- Kwak A., Żywienie dzieci, PZWL, Warszawa, 2008
  3. Jarosz M., Żywienie osób w wieku starszym, PZWL, Warszawa, 2008
  4. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B., Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2008
  5. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J., Fizjologia starzenia się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  6. Pertyński T., Diagnostyka i terapia wieku menopauzalnego, Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner, Wrocław, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 2007
  2. Chicago Dietetic Association, Manual of clinical dietetics, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zalecenia prawidłowego żywienia - zróżnicowania rozwojowe3
T-L-2Składniki diety kobiet ciężarnych i laktujących2
T-L-3Profilaktyka otyłości w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju2
T-L-4Żywieniowa profilaktyka chorób okresu meno- i andropauzalnego2
T-L-5Zróżnicowanie problemów żywieniowych wśród osób starszych. Kierunki korekty diety osób w wieku starszym2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia okresu ciąży i związane z tym zmiany metaboliczne2
T-W-2Fizjologia okresu laktacji i związane z tym zmiany hormonalne i metaboliczne1
T-W-3Metaboliczna specyfika okresu intensywnego wzrostu i adolescencji1
T-W-4Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy1
T-W-5Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć14
A-L-2Godziny konsultacyjne z nauczycielem2
A-L-3uczestnictwo w zajęciach12
A-L-4Analiza literatury2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do egzaminu9
A-W-2uczestnictwo w zajęciach6
A-W-3godziny konsultacyjne z nauczycielem1
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Analiza literatury2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D3tr_W01Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W09Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zależności w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym i nabycie umiejętności dostosowania diety do zaistniałych potrzeb
Treści programoweT-L-1Zalecenia prawidłowego żywienia - zróżnicowania rozwojowe
T-L-2Składniki diety kobiet ciężarnych i laktujących
T-L-3Profilaktyka otyłości w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju
T-L-4Żywieniowa profilaktyka chorób okresu meno- i andropauzalnego
T-L-5Zróżnicowanie problemów żywieniowych wśród osób starszych. Kierunki korekty diety osób w wieku starszym
T-W-1Fizjologia okresu ciąży i związane z tym zmiany metaboliczne
T-W-2Fizjologia okresu laktacji i związane z tym zmiany hormonalne i metaboliczne
T-W-3Metaboliczna specyfika okresu intensywnego wzrostu i adolescencji
T-W-4Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy
T-W-5Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D3tr_U01Potrafi zastować zasady prawidłowego żywienia w zależności od potrzeb i możliwości organizmu wynikających ze zmian fizjologicznych w różnych okresach zycia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym i nabycie umiejętności dostosowania diety do zaistniałych potrzeb
Treści programoweT-L-1Zalecenia prawidłowego żywienia - zróżnicowania rozwojowe
T-L-2Składniki diety kobiet ciężarnych i laktujących
T-L-3Profilaktyka otyłości w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju
T-L-4Żywieniowa profilaktyka chorób okresu meno- i andropauzalnego
T-L-5Zróżnicowanie problemów żywieniowych wśród osób starszych. Kierunki korekty diety osób w wieku starszym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotowanie prezentacji, opanowanie treści programowych w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D3tr_K01Ma świadomość zmian fizjologicznych i metabolicznych zachodzących na różnych etapach życia człowieka. Rozumie potrzebę stałego uzupełniania posiadanej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym i nabycie umiejętności dostosowania diety do zaistniałych potrzeb
Treści programoweT-L-1Zalecenia prawidłowego żywienia - zróżnicowania rozwojowe
T-L-2Składniki diety kobiet ciężarnych i laktujących
T-L-3Profilaktyka otyłości w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju
T-L-4Żywieniowa profilaktyka chorób okresu meno- i andropauzalnego
T-L-5Zróżnicowanie problemów żywieniowych wśród osób starszych. Kierunki korekty diety osób w wieku starszym
T-W-1Fizjologia okresu ciąży i związane z tym zmiany metaboliczne
T-W-2Fizjologia okresu laktacji i związane z tym zmiany hormonalne i metaboliczne
T-W-3Metaboliczna specyfika okresu intensywnego wzrostu i adolescencji
T-W-4Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy
T-W-5Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja - nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0