Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Szkodniki w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkodniki w przemyśle spożywczym
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 10

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, higieny żywności i toksykologii, technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy o szkodnikach występujących w przemyśle spożywczym i żywności oraz o sposobach prewencji i metodach ich zwalczania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.1
T-L-2Badania środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych.4
T-L-3Określenie wpływu środków biobójczych na szkodniki.4
T-L-4Badania zawartości niektórych produktów metabolizmu szkodników w surowcach i artykułach spożywczych. Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta.6
T-L-5Referaty na podstawie przygotowanych prac kontrolnych i dyskusja. Zaliczenie ćwiczeń.3
T-L-6Zaliczenie2
20
wykłady
T-W-1Szkodniki występujące w magazynach surowców i produktów spożywczych oraz pasz.2
T-W-2Straty ilościowe i jakościowe w żywności porażonej szkodnikami.1
T-W-3Ochrona roślin podczas upraw polowych i właściwe zabezpieczenie magazynów przed szkodnikami.1
T-W-4Metody walki ze szkodnikami. Poznanie środków stosowanych do zwalczania szkodników magazynowych.1
T-W-5Metody badania żywności na obecność szkodników i pasożytów.2
T-W-6Identyfikacja szkodników i pasożytów obecnych w żywności.1
T-W-7Identyfikacja szkodników na podstawie rodzaju uszkodzeń powstałych w wyniku ich aktywności życiowej.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć - praca własna studenta1
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literatury naukowej4
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Przygotowywanie się do egzaminu8
A-W-5Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładami
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: ocena prezentowanych prac studentów
S-4Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
S-5Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-6tibz_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, potrafirozpoznać szkodniki, wybrać i wskazać metody ich zwalczania, ocenić na podstawie analiz, obowiązujących norm oraz wiedzy własnej straty powodowane przez te organizmy.
TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W04C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-6tibz_U01
Student potrafi wyszukać niezbędne informacje na temat szkodników w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi z opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych przez szkodniki, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu.
TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U16C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-6tibz_K01
- jest gotów do uznania wiedzy innych oraz rozwiązywania problemów związanych z obecnością szkodników w zakładach produkujących żywność, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności myśli i działa w sposób kreatywny.
TZZ_2A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-6tibz_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, potrafirozpoznać szkodniki, wybrać i wskazać metody ich zwalczania, ocenić na podstawie analiz, obowiązujących norm oraz wiedzy własnej straty powodowane przez te organizmy.
2,0
3,0Student posiada ogólną wiedzę nt. zagrożeń ze strony szkodników w przemyśle spożywczym, jednak nie potrafi rozpoznać szkodników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-6tibz_U01
Student potrafi wyszukać niezbędne informacje na temat szkodników w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi z opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych przez szkodniki, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu.
2,0
3,0Student potrafi wyszukiwać i przezentować informacje oraz wyniki swoich badań na temat szkodników w przemyśle spożywczym bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-6tibz_K01
- jest gotów do uznania wiedzy innych oraz rozwiązywania problemów związanych z obecnością szkodników w zakładach produkujących żywność, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności myśli i działa w sposób kreatywny.
2,0
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chodyniecki A., Szkodniki żywności w przetwórstwie rybnym, PWN, Warszawa, 1986
  2. Ignatowicz S., Zeszyt do ćwiczeń z entomologii stosowanej, SGGW, Warszawa, 2008
  3. Nawrot J., Owady - szkodniki magazynowe, IOR PAN, Poznań, 2010, ISBN 8391569-0-1
  4. Boczek J., B. Czajkowska, Roztocze - magazynowe i kurzu domowego, SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Dembińska-Krzemińska A. i in., Dom bez szkodników, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1995
  2. Nawrot J., Klucz do rozpoznawania stadiów larwalnych szkodników magazynowych, IOR PAN, Poznań, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.1
T-L-2Badania środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych.4
T-L-3Określenie wpływu środków biobójczych na szkodniki.4
T-L-4Badania zawartości niektórych produktów metabolizmu szkodników w surowcach i artykułach spożywczych. Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta.6
T-L-5Referaty na podstawie przygotowanych prac kontrolnych i dyskusja. Zaliczenie ćwiczeń.3
T-L-6Zaliczenie2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkodniki występujące w magazynach surowców i produktów spożywczych oraz pasz.2
T-W-2Straty ilościowe i jakościowe w żywności porażonej szkodnikami.1
T-W-3Ochrona roślin podczas upraw polowych i właściwe zabezpieczenie magazynów przed szkodnikami.1
T-W-4Metody walki ze szkodnikami. Poznanie środków stosowanych do zwalczania szkodników magazynowych.1
T-W-5Metody badania żywności na obecność szkodników i pasożytów.2
T-W-6Identyfikacja szkodników i pasożytów obecnych w żywności.1
T-W-7Identyfikacja szkodników na podstawie rodzaju uszkodzeń powstałych w wyniku ich aktywności życiowej.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć - praca własna studenta1
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literatury naukowej4
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Przygotowywanie się do egzaminu8
A-W-5Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-6tibz_W01Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, potrafirozpoznać szkodniki, wybrać i wskazać metody ich zwalczania, ocenić na podstawie analiz, obowiązujących norm oraz wiedzy własnej straty powodowane przez te organizmy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZZ_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wpływ zanieczyszczeń różnego pochodzenia obecnych w środowisku na jakość i bezpieczeństwo żywności, ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, szkodnikach.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy o szkodnikach występujących w przemyśle spożywczym i żywności oraz o sposobach prewencji i metodach ich zwalczania
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.
T-W-1Szkodniki występujące w magazynach surowców i produktów spożywczych oraz pasz.
T-W-2Straty ilościowe i jakościowe w żywności porażonej szkodnikami.
T-W-3Ochrona roślin podczas upraw polowych i właściwe zabezpieczenie magazynów przed szkodnikami.
T-W-4Metody walki ze szkodnikami. Poznanie środków stosowanych do zwalczania szkodników magazynowych.
T-W-5Metody badania żywności na obecność szkodników i pasożytów.
T-W-6Identyfikacja szkodników i pasożytów obecnych w żywności.
T-W-7Identyfikacja szkodników na podstawie rodzaju uszkodzeń powstałych w wyniku ich aktywności życiowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładami
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca opanowanie materiału
S-5Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ogólną wiedzę nt. zagrożeń ze strony szkodników w przemyśle spożywczym, jednak nie potrafi rozpoznać szkodników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-6tibz_U01Student potrafi wyszukać niezbędne informacje na temat szkodników w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi z opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych przez szkodniki, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZZ_2A_U16Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę aby logicznie powiązać czynniki biologiczne z przetwarzaniem i jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy o szkodnikach występujących w przemyśle spożywczym i żywności oraz o sposobach prewencji i metodach ich zwalczania
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.
T-L-2Badania środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych.
T-L-3Określenie wpływu środków biobójczych na szkodniki.
T-L-4Badania zawartości niektórych produktów metabolizmu szkodników w surowcach i artykułach spożywczych. Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta.
T-L-5Referaty na podstawie przygotowanych prac kontrolnych i dyskusja. Zaliczenie ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładami
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: ocena prezentowanych prac studentów
S-4Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
S-5Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyszukiwać i przezentować informacje oraz wyniki swoich badań na temat szkodników w przemyśle spożywczym bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-6tibz_K01- jest gotów do uznania wiedzy innych oraz rozwiązywania problemów związanych z obecnością szkodników w zakładach produkujących żywność, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności myśli i działa w sposób kreatywny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy o szkodnikach występujących w przemyśle spożywczym i żywności oraz o sposobach prewencji i metodach ich zwalczania
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.
T-L-2Badania środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych.
T-L-3Określenie wpływu środków biobójczych na szkodniki.
T-L-4Badania zawartości niektórych produktów metabolizmu szkodników w surowcach i artykułach spożywczych. Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta.
T-L-5Referaty na podstawie przygotowanych prac kontrolnych i dyskusja. Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Szkodniki występujące w magazynach surowców i produktów spożywczych oraz pasz.
T-W-2Straty ilościowe i jakościowe w żywności porażonej szkodnikami.
T-W-3Ochrona roślin podczas upraw polowych i właściwe zabezpieczenie magazynów przed szkodnikami.
T-W-4Metody walki ze szkodnikami. Poznanie środków stosowanych do zwalczania szkodników magazynowych.
T-W-5Metody badania żywności na obecność szkodników i pasożytów.
T-W-6Identyfikacja szkodników i pasożytów obecnych w żywności.
T-W-7Identyfikacja szkodników na podstawie rodzaju uszkodzeń powstałych w wyniku ich aktywności życiowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładami
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca opanowanie materiału
S-5Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0