Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Szkodniki w przemyśle spożywczym:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Szkodniki w przemyśle spożywczym | ||
| Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 10 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość biologii, higieny żywności i toksykologii, technologii żywności |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy o szkodnikach występujących w przemyśle spożywczym i żywności oraz o sposobach prewencji i metodach ich zwalczania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń. | 1 |
| T-L-2 | Badania środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych. | 4 |
| T-L-3 | Określenie wpływu środków biobójczych na szkodniki. | 4 |
| T-L-4 | Badania zawartości niektórych produktów metabolizmu szkodników w surowcach i artykułach spożywczych. Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta. | 6 |
| T-L-5 | Referaty na podstawie przygotowanych prac kontrolnych i dyskusja. Zaliczenie ćwiczeń. | 3 |
| T-L-6 | Zaliczenie | 2 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Szkodniki występujące w magazynach surowców i produktów spożywczych oraz pasz. | 2 |
| T-W-2 | Straty ilościowe i jakościowe w żywności porażonej szkodnikami. | 1 |
| T-W-3 | Ochrona roślin podczas upraw polowych i właściwe zabezpieczenie magazynów przed szkodnikami. | 1 |
| T-W-4 | Metody walki ze szkodnikami. Poznanie środków stosowanych do zwalczania szkodników magazynowych. | 1 |
| T-W-5 | Metody badania żywności na obecność szkodników i pasożytów. | 2 |
| T-W-6 | Identyfikacja szkodników i pasożytów obecnych w żywności. | 1 |
| T-W-7 | Identyfikacja szkodników na podstawie rodzaju uszkodzeń powstałych w wyniku ich aktywności życiowej. | 2 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć - praca własna studenta | 1 |
| A-L-3 | Przygotowanie pracy kontrolnej | 2 |
| A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | Studia literatury naukowej | 4 |
| A-W-3 | Konsultacje | 2 |
| A-W-4 | Przygotowywanie się do egzaminu | 7 |
| A-W-5 | Egzamin | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
| M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
| M-3 | dyskusja związana z wykładami |
| M-4 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
| S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca opanowanie materiału |
| S-3 | Ocena formująca: ocena prezentowanych prac studentów |
| S-4 | Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne |
| S-5 | Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-6oaizjz_W01 Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, potrafirozpoznać szkodniki, wybrać i wskazać metody ich zwalczania, ocenić na podstawie analiz, obowiązujących norm oraz wiedzy własnej straty powodowane przez te organizmy. | TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-2 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-2, S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-6oaizjz_U01 Student potrafi wyszukać niezbędne informacje na temat szkodników w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi z opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych przez szkodniki, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu. | TZZ_2A_U16, TZZ_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-2, S-1, S-5, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-6oaizjz_K01 - jest gotów do uznania wiedzy innych oraz rozwiązywania problemów związanych z obecnością szkodników w zakładach produkujących żywność, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności myśli i działa w sposób kreatywny. | TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-2 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-2, S-1, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-6oaizjz_W01 Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, potrafirozpoznać szkodniki, wybrać i wskazać metody ich zwalczania, ocenić na podstawie analiz, obowiązujących norm oraz wiedzy własnej straty powodowane przez te organizmy. | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada ogólną wiedzę nt. zagrożeń ze strony szkodników w przemyśle spożywczym, jednak nie potrafi rozpoznać szkodników | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-6oaizjz_U01 Student potrafi wyszukać niezbędne informacje na temat szkodników w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi z opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych przez szkodniki, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu. | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi wyszukiwać i przezentować informacje oraz wyniki swoich badań na temat szkodników w przemyśle spożywczym bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-6oaizjz_K01 - jest gotów do uznania wiedzy innych oraz rozwiązywania problemów związanych z obecnością szkodników w zakładach produkujących żywność, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności myśli i działa w sposób kreatywny. | 2,0 | |
| 3,0 | Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Chodyniecki A., Szkodniki żywności w przetwórstwie rybnym, PWN, Warszawa, 1986
- Ignatowicz S., Zeszyt do ćwiczeń z entomologii stosowanej, SGGW, Warszawa, 2008
- Nawrot J., Owady - szkodniki magazynowe, IOR PAN, Poznań, 2010, ISBN 8391569-0-1
- Boczek J., B. Czajkowska, Roztocze - magazynowe i kurzu domowego, SGGW, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Dembińska-Krzemińska A. i in., Dom bez szkodników, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1995
- Nawrot J., Klucz do rozpoznawania stadiów larwalnych szkodników magazynowych, IOR PAN, Poznań, 2010