Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Statystyka stosowana:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Statystyka stosowana | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość podstaw teoretycznych z zakresu statystyki stosowanej i podstawowej umiejętności obsługi arkusza kalkulacyjnego. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Uksztaltowanie umiejętności korzystania z ogólnodostępnych technik obliczeniowych i specjalistycznych narzędzi niezbędnych przy statystycznym opracowaniu wyników badań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Wykorzystanie technik obliczeniowych w planowaniu doświadczeń i badań | 2 |
| T-A-2 | Oprogramowanie stosowane w analizie statystycznej wyników | 1 |
| T-A-3 | Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych | 2 |
| T-A-4 | Praktyczne zastosowanie narzędzi statystyki opisowej | 2 |
| T-A-5 | Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych | 1 |
| T-A-6 | Praktyczne wyznaczanie przedziałów ufności | 1 |
| T-A-7 | Narzędzia wyznaczania równań regresji i współczynników korelacji | 2 |
| T-A-8 | Narzędzia weryfikacji hipotez statystycznych | 2 |
| T-A-9 | Narzędzia analizy wariancji | 2 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | konsultacje | 2 |
| A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
| A-A-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Test praktyczny obejmujący zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_B2_W01 Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych | TZZ_2A_W02 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_B2_U01 Potrafi dobierać i stosować właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań | TZZ_2A_U01 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_B2_K01 Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej. | TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_B2_W01 Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_B2_U01 Potrafi dobierać i stosować właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań | 2,0 | |
| 3,0 | Potrafi dobierać i stosować właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań w stopniu dostatecznym. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_B2_K01 Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej. | 2,0 | |
| 3,0 | Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej w stopniu dostatecznym. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki przyrodników, PWN, Warszawa, 2011
- Regel W., Podstawy statystyki w Excelu, Wydawnictwo Naukowe, PWN/MIKOM, 2007
- Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, Państ. Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa, 2002
- Sadowski W., Statystyka na co dzień, Państ. Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników, Exit, Warszawa, 2004