Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Biologiczne zasoby wód:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Biologiczne zasoby wód | ||
| Specjalność | technologia rybna | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | podstawowa wiedza z zakresu Ekologii |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów mórz i oceanów. |
| C-2 | Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów mórz i oceanów. |
| C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami mórz i oceanów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Statystyki rybackie i ich wykorzystanie | 2 |
| T-L-2 | Ocena biomasy rybackich zasobów wód | 1 |
| T-L-3 | Identyfikacja stad | 1 |
| T-L-4 | Skład eksploatowanej części stada pod względem długości i wieku | 2 |
| T-L-5 | Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego | 2 |
| T-L-6 | Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej | 1 |
| T-L-7 | Dobowe wahania wydajności połowów | 1 |
| T-L-8 | Selektywność narzędzi połowu | 2 |
| T-L-9 | Monitoring ssaków morskich | 1 |
| T-L-10 | Elementy monitoringu biologicznego w środowisku morskim | 1 |
| T-L-11 | Elementy monitoringu biologicznego w środowisku słodkowodnym | 1 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Biologiczne zasoby mórz i oceanów. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej. | 1 |
| T-W-2 | Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
| T-W-3 | Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
| T-W-4 | Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
| T-W-5 | Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
| T-W-6 | Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 2 |
| T-W-7 | Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 2 |
| T-W-8 | Metodyka badań zasobów rybackich i zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów mórz i oceanów. | 3 |
| T-W-9 | Zasoby rybackie Bałtyku. | 3 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-L-2 | praca własna z literaturą | 10 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 5 |
| A-W-2 | Przygotowanie do testu zaliczeniowego | 5 |
| A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | wykład problemowy |
| M-3 | dyskusja dydaktyczna |
| M-4 | film |
| M-5 | pokaz |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie testu |
| S-2 | Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_D7tr_W01 Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów mórz i oceanów. | TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W04 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_D7tr_U01 Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji. | TZZ_2A_U01 | — | — | C-3, C-1 | T-W-1, T-W-8 | M-4, M-3 | S-1 |
| TZZ_2A_D7tr_U02 Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby mórz i oceanów posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | TZZ_2A_U01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-5, T-L-11 | M-4, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_D7tr_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-5, T-L-11 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_D7tr_W01 Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów mórz i oceanów. | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów i uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
| 3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
| 3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
| 4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
| 4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
| 5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_D7tr_U01 Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
| 3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
| 3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
| 4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
| 4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
| 5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium | |
| TZZ_2A_D7tr_U02 Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby mórz i oceanów posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
| 3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
| 3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
| 4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
| 4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
| 5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_D7tr_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej. | 2,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
| 3,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
| 3,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
| 4,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
| 4,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
| 5,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Literatura podstawowa
- Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990
- Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971
- Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995
- Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
Literatura dodatkowa
- Rutkowicz S., Zasoby morza i człowiek, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1970
- Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002