Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Molekularne metody oceny surowców i produktów żywnościowych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Molekularne metody oceny surowców i produktów żywnościowych | ||
| Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość podstaw z zakresu biochemii |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Student zna pojecie analizy żywnosci, potrafi ją omówić. Zna podstawowe narzędzia i metody pozwalajaca na ustalenie autentyczności żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Analiza molekularna składnikow zywnosci | 19 |
| T-L-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Historia fałszowania zywności | 2 |
| T-W-2 | Przegląd metod pozwalajacych ustalić autentycznośc żywności | 7 |
| T-W-3 | Zaliczenie | 1 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 2 |
| A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów | 15 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
| M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej) |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych i audytoryjnych |
| S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemney treści przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_D6tibz_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia biologii molekularnej i zna mozliwości ich wykorzystania w analizie zafałszowań żywności | TZZ_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_D6tibz_U01 Posługuje się podstawowymi technikami i metodami wykorzystywanymi w laboratorium biologii molekularnej | TZZ_2A_U07, TZZ_2A_U09, TZZ_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_D6tibz_K01 Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_D6tibz_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia biologii molekularnej i zna mozliwości ich wykorzystania w analizie zafałszowań żywności | 2,0 | Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej |
| 3,0 | Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy i dla efektywności realizacji powierzonych zadań. | |
| 3,5 | Dostrzega w średnim stopniu potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji | |
| 4,0 | Wykazuje w stopniu dobrym dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań. | |
| 4,5 | Ma dobrą świadomość zagrożenia i posiada dobrą zdolność oceny sytuacji i wykorzystania własnej wiedzy i umiejetności w realizowaniu powierzonych zadań. | |
| 5,0 | Może być liderem zespołu, pracującego nad powierzonym projektem, wykazuje sie dobrą organizacją pracy swojej jak i zespołu. Dba o prawidłowy przebieg realizacji projektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_D6tibz_U01 Posługuje się podstawowymi technikami i metodami wykorzystywanymi w laboratorium biologii molekularnej | 2,0 | Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki |
| 3,0 | Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności realizacji powierzonych zadań. | |
| 3,5 | Dostrzega w średnim stopniu potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji | |
| 4,0 | Wykazuje w stopniu dobrym dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań. | |
| 4,5 | Ma dobrą świadomość zagrożenia i posiada dobrą zdolność oceny sytuacji i wykorzystania własnej wiedzy i umiejetności w realizowaniu powierzonych zadań. | |
| 5,0 | Może być liderem zespołu, pracującego nad powierzonym projektem, wykazuje sie dobrą organizacją pracy swojej jak i zespołu. Dba o prawidłowy przebieg realizacji projektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_D6tibz_K01 Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | 2,0 | Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej |
| 3,0 | Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej dla efektywności realizacji powierzonych zadań. | |
| 3,5 | Dostrzega w średnim stopniu potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji | |
| 4,0 | Wykazuje w stopniu dobrym dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań. | |
| 4,5 | Ma dobrą świadomość zagrożenia i posiada dobrą zdolność oceny sytuacji i wykorzystania własnej wiedzy i umiejetności w realizowaniu powierzonych zadań. | |
| 5,0 | Może być liderem zespołu, pracującego nad powierzonym projektem, wykazuje sie dobrą organizacją pracy swojej jak i zespołu. Dba o prawidłowy przebieg realizacji projektu. |
Literatura podstawowa
- Kur Józef, Podstawy inżynierii genetycznej., Wydawnictwo PG, Gdańsk, 1994
- Słomski Ryszard (red.), Analiza DNA – Teoria i Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008, ISBN 9788371604966
Literatura dodatkowa
- Bala J.:, Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki medycznej., PWN, Warszawa, 2008