Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka w gabinecie dietetyka:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Diagnostyka w gabinecie dietetyka | ||
| Specjalność | żywienie człowieka | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, żywienei człowieka, dietetyka, patofizjologia, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej. |
| C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć – regulamin. | 2 |
| T-L-2 | Analiza stanu odżywienia na podstawie wyników badań krwi | 2 |
| T-L-3 | Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości | 2 |
| T-L-4 | Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych | 2 |
| T-L-5 | Analiza markerów, świadczących o stanie zapalnym | 2 |
| T-L-6 | Postępowanie dietetyczne w kontekście profilu lipidowego | 2 |
| T-L-7 | Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej | 2 |
| T-L-8 | Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych | 2 |
| T-L-9 | Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki | 2 |
| T-L-10 | Interpretacja wyników badań wskazujące na nieprawidłową pracę jelit | 2 |
| T-L-11 | Choroby tarczycy – analiza przypadków | 2 |
| T-L-12 | Analiza parametrów świadczących o niewydolności nerek. | 2 |
| T-L-13 | Przygotowanie planów dietetycznych w wybranych niedoborach żywieniowych -1 | 2 |
| T-L-14 | Przygotowanie planów dietetycznych w wybranych niedoborach żywieniowych -2 | 2 |
| T-L-15 | Zaliczenie | 2 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Materiał do badań laboratoryjnych | 2 |
| T-W-2 | Diagnostyka stanu odżywienia | 2 |
| T-W-3 | Morfologia krwi obwodowej | 2 |
| T-W-4 | Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa | 2 |
| T-W-5 | Markery stanu zapalnego | 2 |
| T-W-6 | Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego | 2 |
| T-W-7 | Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności | 2 |
| T-W-8 | Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie | 2 |
| T-W-9 | Wskaźniki biochemiczne w funkcjonowaniu układu pokarmowego | 2 |
| T-W-10 | Diagnostyka chorób tarczycy | 2 |
| 20 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-L-2 | analiza wskazanej literatury | 10 |
| A-L-3 | przygotowanie do zajęć | 10 |
| 50 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-W-2 | analiza wskazanej literatury | 4 |
| A-W-3 | egzamin | 2 |
| 26 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
| M-2 | Duskusja dydaktyczna związana z wykładem |
| M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet. |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_D6zc_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat badań laboratoryjnych świadczących o występowaniu choroby, oceny jej przebiegu, a także określenia efektywności zastosowanej terapii żywieniowej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. | TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_D6zc_U01 Potrafi zaprojektować diety w chorobach, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie potrafi zaplanować jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym. | TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_D6zc_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu ludzi chorych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_D6zc_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat badań laboratoryjnych świadczących o występowaniu choroby, oceny jej przebiegu, a także określenia efektywności zastosowanej terapii żywieniowej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka. |
| 3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_D6zc_U01 Potrafi zaprojektować diety w chorobach, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie potrafi zaplanować jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
| 3,0 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, na podstawie wyników badań laboratoryjnych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_D6zc_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu ludzi chorych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
| 3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
| 3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania wiedzy. | |
| 4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
| 4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
| 5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Lucyna Ostrowska (red.), Diagnostyka laboratoryjna w dietetyce, Wyd. PZWL, Warszawa, 2018
- A. Dembińska-Kieć, J.W. Naskalski, B. Solnica, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wyd. PZWL, W-wa, 2020
- Bogdan Solnica (red.), Diagnostyka laboratoryjna, Wyd. PZWL, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Anna Bartoszko-Tyczkowska i Mirosława Pietruczuk (red.), Diagnostyka laboratoryjna, Wyd. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2013
- czasopismo, Diagnostyka, http://www.diagnostyka.net.pl/Online-first
- czasopismo, JOURNAL OF THE ACADEMY OF NUTRITION AND DIETETICS, https://jandonline.org/