Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo napojów:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Towaroznawstwo napojów | ||
| Specjalność | żywienie człowieka | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 11 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza i umiejętności z przedmiotów z zakresu chemii żywności i analizy i oceny jakości żywności oraz podstawowa wiedza z zakresu technologii żywności |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej napojów alkoholowych i bezalkoholowych od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym | 2 |
| T-L-2 | Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych | 4 |
| T-L-3 | Ocena towaroznawcza wód mineralnych | 2 |
| T-L-4 | Oznaczanie barwy soków owocowych | 2 |
| T-L-5 | Ocena jakości herbaty i jej naparów | 2 |
| T-L-6 | Ocena jakosci kawy i jej naparów | 2 |
| T-L-7 | Ocena towaroznawcza i zastosowanie napoj instant | 2 |
| T-L-8 | Oznaczenie zawartości ekstraktu w miodach pitnych | 2 |
| T-L-9 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Ogólny podział napojów. | 2 |
| T-W-2 | Napoje alkoholowe gorące, niskoprocentowe zimne, wysokoprocentowe zimne - charakterystyka, wymagania jakosciowe. | 4 |
| T-W-3 | Napoje bezalkoholowe zimne i gorące - charakterystyka i wymagania jakościowe | 4 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
| 24 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | Studiowanie literatury | 8 |
| A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
| A-W-4 | Egzamin | 2 |
| 26 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Pogadanka |
| M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń |
| S-2 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe za praktyczne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-12zc_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu towaroznawstwa napojów alkoholowych i bezalkoholowych. | TZZ_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
| TZZ_2A_Gr1-12zc_W02 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze napojów. | TZZ_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-12zc_U01 Potrafi wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości napojów,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce. | TZZ_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-3 | S-2 |
| TZZ_2A_Gr1-12zc_U02 Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną wybranych wskażników jakości/ bezpieczeństwa dla napojów alkoholowych i bezalkoholowych | TZZ_2A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-12zc_K01 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych a także zasięgania opinii ekspertów w przypadku napotkania trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów. | TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-12zc_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu towaroznawstwa napojów alkoholowych i bezalkoholowych. | 2,0 | |
| 3,0 | Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu towaroznawstwa napojów alkoholowych i bezalkoholowych na poziomie dostatecznym. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| TZZ_2A_Gr1-12zc_W02 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze napojów. | 2,0 | |
| 3,0 | Zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze napojów na poziomie dostatecznym. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-12zc_U01 Potrafi wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości napojów,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce. | 2,0 | |
| 3,0 | Potrafi w dostatecznym stopniu wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości napojów,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| TZZ_2A_Gr1-12zc_U02 Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną wybranych wskażników jakości/ bezpieczeństwa dla napojów alkoholowych i bezalkoholowych | 2,0 | |
| 3,0 | Student z niewielką pomocą Prowadzącego zajęcia potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa napojów | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-12zc_K01 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych a także zasięgania opinii ekspertów w przypadku napotkania trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów. | 2,0 | |
| 3,0 | Jest gotów w dostatecznym stopniu do do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych a także zasięgania opinii ekspertów w przypadku napotkania trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Świderski F., Waszkiewicz-Robak B, Towaroznawstwo żywności przetworzonej z elementami technologii., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010
- Flaczyk E., Korczak J., Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2010
- Flaczyk E., Korczak J, Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2010
- Pachołek B., Żmudziński W., Podsiadłowska J., Towaroznawstwo żywności., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2009
- Aktualne akty prawa żywnościowego w zakresie napojów
- Flaczyk E. (red., Towaroznawstwo żywności pochodzenia roślinnego., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, Sigma-Not
- Beverages, MDPI