Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Towaroznawstwo żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej | ||
| Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 14 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza i umiejętności z przedmiotów z zakresu chemii żywności i analizy i oceny jakości żywności oraz podstawowa wiedza z zakresu technologii żywności |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym | 2 |
| T-L-2 | Oznaczanie wybranych związków bioaktywnych w żywnosci specjalnego przeznaczenia żywieniowego: pektyny, kofeina, wit. C, polifenole ogółem. | 6 |
| T-L-3 | Oznaczanie pojemności przeciwutleniającej żywności (TEAC, FRAP) | 4 |
| T-L-4 | Analiza wartości odzywczej wybranej grupy żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego | 6 |
| T-L-5 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Regulacje prawne w zakresie żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i zywności funkcjonalnej, nutraceutyki, suplementy diety. | 2 |
| T-W-2 | Podział i charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla niemowląt, dzieci i osób z zaburzeniami trawienia i metabolizmu. | 2 |
| T-W-3 | Charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla osób straszych, w specjalnych stanach fizjologicznych, zwiększonym wysiłku fizycznym itp. | 4 |
| T-W-4 | Żywność funkcjonalna i żywność wygodna - wybrane zagadnienia | 2 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-L-2 | Bieżące przygotowanie do zajęć | 5 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
| A-W-3 | Egzamin | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Pogadanka |
| M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń |
| S-2 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-13oaiz_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej. | TZZ_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
| TZZ_2A_Gr1-13oaiz_W02 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej. | TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-13oaiz_U01 Potrafi wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce. | TZZ_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3 | S-2 |
| TZZ_2A_Gr1-13oaiz_U02 Potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej. | TZZ_2A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-13oaiz_K01 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz zasięgania opinii ekspertów w razie trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów. | TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-13oaiz_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej. | 2,0 | |
| 3,0 | Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej na dostatecznym poziomie.. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| TZZ_2A_Gr1-13oaiz_W02 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej. | 2,0 | |
| 3,0 | Zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej na dostetecznym poziomie. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-13oaiz_U01 Potrafi wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce. | 2,0 | |
| 3,0 | Na dostetecznym poziomie potrafi wyszukiwać wiarygodne źródłą nformacji z zakresu jakości żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| TZZ_2A_Gr1-13oaiz_U02 Potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej. | 2,0 | |
| 3,0 | Potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej na dostatecznym poziomie. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr1-13oaiz_K01 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz zasięgania opinii ekspertów w razie trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów. | 2,0 | |
| 3,0 | Jest gotów w dostatecznym stopniu do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz zasięgania opinii ekspertów w razie trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Przybyłowski P. (red.), Towaroznawstwo artykułów spożywczych, Akademia Morska, Gdynia, 2013
- Świderski F.(red, Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2003
- Świderski F., Waszkiewicz-Robak B., Towaroznawstwo żywności przetworzonej z elementami technologii., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010
- Flaczyk E., Korczak J, Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2010
Literatura dodatkowa
- Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, Sigma-Not