Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Surowce pomocnicze i dodatki do żywności:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Surowce pomocnicze i dodatki do żywności | ||
| Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej surowców |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | 1. Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania dodatków do żywności i ich wpływu na jakość produktów spożywczych. 2. Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Dodatki przedłużające trwałość żywności | 12 |
| T-L-2 | Charakterystyka i zastosowanie dodatków kształtujących strukturę | 4 |
| T-L-3 | Charakterystyka i zastosowanie dodatków kształtujących cechy sensoryczne | 4 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Surowce pomocnicze stosowane w przetwórstwie żywności | 2 |
| T-W-2 | Dodatki przedłużające trwałość żywności | 4 |
| T-W-3 | Dodatki kształtujące cechy sensoryczne żywności | 2 |
| T-W-4 | Dodatki kształtujące teksturę w żywności | 2 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Samodzielne wykonanie ćwiczeń | 20 |
| A-L-2 | Konsultacje z nauczycielem | 2 |
| A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 3 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
| A-W-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 2 |
| A-W-3 | Analiza wskazanej literatury | 2 |
| A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 9 |
| A-W-5 | Udział w egzaminie pisemnym | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłady z użyciem technik audiowizualnych |
| M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalona na podstawie ocen cząstkowych z trzech kolokwiów pisemnych uzyskanych przez studenta w czasie trwania zajęć laboratoryjnych |
| S-2 | Ocena formująca: Wykłady - egzamin w formie opisowej (ilość zagadnień - 5). |
| S-3 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr2-5oaizj_W01 Zna i rozumie zagadnienia w stopniu zaawansowanym na temat surowców pomocniczych i dodatków do żywności z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania. | TZZ_2A_W11 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr2-5oaizj_U01 Potrafi wykorzystać informacje źródłowe pracując samodzielnie i w zespole i samokształcic się, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac, potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetnienia produktów spozywczych. | TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr2-5oaizj_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialnośći za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | TZZ_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr2-5oaizj_W01 Zna i rozumie zagadnienia w stopniu zaawansowanym na temat surowców pomocniczych i dodatków do żywności z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta na temat surowców pomocniczych i dodatków do żywności z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania jest niewystarczający. |
| 3,0 | Zasób wiedzy studenta na temat surowców pomocniczych i do datków do żywności spełnia minimalne wymagania | |
| 3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
| 4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
| 4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
| 5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr2-5oaizj_U01 Potrafi wykorzystać informacje źródłowe pracując samodzielnie i w zespole i samokształcic się, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac, potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetnienia produktów spozywczych. | 2,0 | Umiejętność wykorzystania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, oraz opracowanie i zrealizowanie harmonogramu prac jest niewystarczająca. |
| 3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
| 3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalająca, ale ze znaczącymi brakami. | |
| 4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
| 4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
| 5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr2-5oaizj_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialnośći za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | 2,0 | Działanie w sposób przedsiębiorczy, rozumienie potrzeby informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania jest niewystarczające. |
| 3,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
| 3,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
| 4,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
| 4,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
| 5,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej standardu. |
Literatura podstawowa
- Rutkowski A. i in., Substancje dodatkowe i składniki funkcjonalne żywności, AgroFood Technology, Czeladź, 2003
Literatura dodatkowa
- Branen A.L.,DavidsinP.M.,Salmine S., Food Additives, Marcel Dekker INC, New York, 2002, Second Edition