Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Technologia produktów cukierniczych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Technologia produktów cukierniczych | ||
| Specjalność | technologia rybna | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawy technologii żywności |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie technologii wytwarzania różnych produktów cukierniczych, znajomość ich właściwości funkcjonalnych i żywieniowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Surowce do produkcji wyrobów cukierniczych – charakterystyka | 2 |
| T-L-2 | Własności reologiczne czekolady w zależności od rodzaju i zawartości tłuszczu oraz ilości kakao | 2 |
| T-L-3 | Znaczenie procesu temperowania czekolady | 2 |
| T-L-4 | Technologia produkcji cukierków typu toffi | 2 |
| T-L-5 | Technologia produkcji karmelków | 2 |
| T-L-6 | Substancje słodzące – wpływ na smak i konsystencję gotowego produktu na przykładzie mas cukierniczych | 2 |
| T-L-7 | Batony typu muesli | 2 |
| T-L-8 | Wyroby wschodnie - chałwa sezamowa i słonecznikowa | 3 |
| T-L-9 | Wyroby piankowe czekoladowane | 3 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rynek produktów cukierniczych, trendy. Podział produktów cukierniczych. | 1 |
| T-W-2 | Surowce podstawowe i dodatkowe stosowane w technologii cukierniczej | 1 |
| T-W-3 | Wartość odżywcza i energetyczna, specyficzne właściwości wyrobów cukierniczych. | 1 |
| T-W-4 | Technologia produkcji kakao i czekolady | 2 |
| T-W-5 | Technologia produkcji wyrobów czekoladowanych | 1 |
| T-W-6 | Technologia produkcji karmelków, drażetek, pomadek | 2 |
| T-W-7 | Technologia wyrobów żelatynowych | 1 |
| T-W-8 | Technologia wafli nadziewanych, konfekcjonowanych | 1 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-L-2 | opracowanie wyników z laboratorium | 2 |
| A-L-3 | czytanie wskazanej literatury | 1 |
| A-L-4 | przygotowanie się do kolokwium | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | przygotowanie się do egzaminu | 8 |
| A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
| A-W-4 | Egzamin | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
| M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, pokaz |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Oceny z kolokwium oraz odpowiedzi ustnej |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr2-6tr_W01 Zna i rozumie technologię produkcji wyrobów cukierniczych, wpływ na właściwości fizykochemiczne oraz wartość odżywczą surowców i gotowych produktów. | TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr2-6tr_U01 Posiada umiejętność wykorzystania informacji źródłowych, pracując samodzielnie i w zespole, potrafi realizować zlecone zadania, potrafi opracować i realizować harmonogram pracy | TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U14, TZZ_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-6 | M-2 | S-1 |
| TZZ_2A_Gr2-6tr_U02 Potrafi opracować procedury produkcji wyrobów cukierniczych, uwględniając zależność między warunkami produkcji a jakością gotowych produktów, potrafi zastosować nowe metody uszlachetniania produktów cukierniczych. | TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U16, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U13 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-6 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr2-6tr_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę przekazania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących wartości nowoczesnych produktów cukierniczych. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołu oraz konieczności dokształcania i poszerzania wiedzy. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr2-6tr_W01 Zna i rozumie technologię produkcji wyrobów cukierniczych, wpływ na właściwości fizykochemiczne oraz wartość odżywczą surowców i gotowych produktów. | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat surowców stosowanych do produkcji wyrobów cukierniczych, rozumie zależności między użytymi surowcami a jakością otrzymanych produktów, zna ich wartość odżywczą, ale robi pewne błędy. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr2-6tr_U01 Posiada umiejętność wykorzystania informacji źródłowych, pracując samodzielnie i w zespole, potrafi realizować zlecone zadania, potrafi opracować i realizować harmonogram pracy | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi realizować zlecone zadania samodzielnie i w zespole, potrafi poszukiwać informacji źródłowych oraz interpretować otrzymane wyniki, może jednak popełniać pewne błędy. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| TZZ_2A_Gr2-6tr_U02 Potrafi opracować procedury produkcji wyrobów cukierniczych, uwględniając zależność między warunkami produkcji a jakością gotowych produktów, potrafi zastosować nowe metody uszlachetniania produktów cukierniczych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi opracować procedury produkcji niektórych produktów cukierniczych, potrafi wykazać zależność między surowcami i otrzymanymi produktami, robi jednak pewne błędy. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TZZ_2A_Gr2-6tr_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę przekazania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących wartości nowoczesnych produktów cukierniczych. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołu oraz konieczności dokształcania i poszerzania wiedzy. | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności pracę własną i zespołu, poszerza wiedzę, rozumie konieczność przekazywania społeczeństwu informacji na temat produktów cukierniczych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Ambroziak Z., Produkcja piekarsko-ciastkarska. Część 2., WSiP, Warszawa
- Kaźmierczak M., Technologie w produkcji cukierniczej. Cz. 1., Wyd. Rea, Warszawa, 2011
- Kaźmierczak M., Technologie w produkcji cukierniczej. Cz. 2., Wyd. Rea, Warszawa, 2011
- Wyczański S., Cukiernictwo., WSiP, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Beckett S. T., The Science of Chocolate, RSC Publishing, Cambridge, 2008
- Cukiernictwo i Piekarstwo, ELAMED