Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektrotechnika i elektronika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne |
W-2 | fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP | 2 |
T-L-2 | pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego | 2 |
T-L-3 | pomiary oporności metodą techniczną | 2 |
T-L-4 | Pomiar mocy w obwodach prądu stałego | 2 |
T-L-5 | Pomiar napięcia w obwodach prądu zmiennego. | 2 |
T-L-6 | Badanie ogniwa termoeletrycznego | 2 |
T-L-7 | regulacja pedkości obotowej silnika asynchronicznego | 2 |
T-L-8 | przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | analiza obwodów prądu stałego | 4 |
T-W-2 | analiza obwodów prądu sinusoidalnego | 4 |
T-W-3 | układy trójfazowe | 2 |
T-W-4 | ochrona przeciwporażeniowa | 2 |
T-W-5 | urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia | 4 |
T-W-6 | budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych | 7 |
T-W-7 | Czytanie schematów elektrycznych na wybranych przykładach. | 4 |
T-W-8 | zaliczenie przedmiotu | 2 |
29 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury | 15 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań | 8 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczeń | 12 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 29 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 13 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C10_W01 Zna podstawowe elementy obwodów elektrycznych, zabezpieczenia. Zna podstawowe metody pomiarów elektrycznych. Posiada podstawową wiedzę na temat maszyn elektrycznych. | BTE_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C10_U01 Potrafi przeprowadzić pomiary podstawowych parametrów elektrycznych oraz oszacować błąd pomiarowy. Identyfikować podstawowe patrametry maszyn i urządzeń elektrycznych. | BTE_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C10_K01 Rozumie zagrożenia wynikające z eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych. Potrafi zapobiegać lub minimalizować skutki zagrożeń. | BTE_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C10_W01 Zna podstawowe elementy obwodów elektrycznych, zabezpieczenia. Zna podstawowe metody pomiarów elektrycznych. Posiada podstawową wiedzę na temat maszyn elektrycznych. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe elementy obwodów elektrycznych. Zna metody zabezpieczeń w obwodach elektrycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C10_U01 Potrafi przeprowadzić pomiary podstawowych parametrów elektrycznych oraz oszacować błąd pomiarowy. Identyfikować podstawowe patrametry maszyn i urządzeń elektrycznych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykonąć pomiar oraz oszacować błąd pomiarowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C10_K01 Rozumie zagrożenia wynikające z eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych. Potrafi zapobiegać lub minimalizować skutki zagrożeń. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie zagrożenia występujące w obwodach elektrycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jan Strojny (pod redakcją), Vademecum elektryka: poradnik dla inżynierów, techników i studentów, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2004
- Jan Hennel, Podstawy elektroniki półprzewodnikowej, WNT, Warszawa, 2003
- Dębowski A., Automatyka. Napęd elektryczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- Winkler W., Wiszniewski A., Automatyka zabezpieczeniowa w systemach elektroenergetycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Eletrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
- Augustyn Chwaleba, Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
- Jacek Wyszkowski, Elektrotechnika okrętowa: czytanie schematów, Fundacja Rozwoju Akademii Morskiej, Gdynia, 2006
- Janusz Piotrowski, Podstawy miernictwa, WNT, Warszawa, 2002