Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Składowanie materiałów niebezpiecznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Składowanie materiałów niebezpiecznych
Specjalność Bezpieczeństwo systemów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,51egzamin
projektyP5 15 1,00,49zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z fizyki i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Satudent powinien umieć ocenić zagrożenia związane ze składowanymi materiałami. Zaplanować zgodnie z wymogami kartą charakterystyki substancji niebezpiecznej wzajemne położenie sustancji w przestrzeni magazynowej lub otwartej placu składowego oraz ich bezpiecznego składowania, przemieszczania i przeładunku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zasad tworzenia i tematyka projektów. Wykonanywanie projektów na podstawie scenariuszy składowania, transportu wewnętrznego i redystrybucji (konfekcjonowania) materiałów niebezpiecznych.10
T-P-2Prezentacja i omówienie i zaliczenie opracowanych projektów.5
15
wykłady
T-W-1Tematyka zajęć. Zasady uczestnictwa i zaliczenia. Definicje i ogólne prawo dotyczące tematu.2
T-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych. Zagrożenia dla ludzi, flory i fauny. Skażenia chemiczne i biologiczne. Reakcyjność. Karty charakterystyki, oznakowania. Warunki przechowywania, transportu, przeładunku (temperatura, ciśnienie, wilgotność, skład atmosfery, itp.)4
T-W-3Transport - jednostki ładunkowe, środki transportu. Składowanie - jednostki ładunkowe, środki transportu wewntrznego. Przeładunek - przemieszczanie poziome, pionowe, przepompowywanie. Oznakowanie pomieszczeń, dróg, opakowań.4
T-W-4Kompetencje operatorów (wiedza, doświadczenie, dokumenty potwierdzające nabycie kompetencji). Interpretacja prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń.3
T-W-5Powtórzenie materiału2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Nauka własna.10
A-P-3Prezentacja i omówienie i przygotowanie do zaliczenia opracowanych projektów.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Nauka własna20
A-W-3Egzamin2
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady, projekty aplikacyjne, prezentacje multimodalne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji projektów aplikacyjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-05_W01
Student ma wiedzę na temat definicji, ogólnego prawa dotyczące tematu. Ma wiedzę na temat charakterystyki materiałów niebezpiecznych, zagrożeń chemicznych dla ludzi i środowiska. Ma wiedzę na temat reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Ma wiedzę na temat warunków przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń.
BTE_1A_W12, BTE_1A_W09, BTE_1A_W25C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-05_U01
Student rozumie zapisy ogólnego prawa dotyczące tematu. Rozumie charakterystyki materiałów niebezpiecznych, umie zidentyfikować zagrożenia chemiczne dla ludzi i środowiska. Zna konsekwencje reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Zna warunki przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń.
BTE_1A_U01, BTE_1A_U07, BTE_1A_U13C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-05_K01
Student potrafi zintepretować definicje, zapisy ogólnego prawa dotyczące tematu. Potrafi użyć informacji z charakterystyk materiałów niebezpiecznych w celu zminimalizowania zagrożenia chemicznego dla ludzi i środowiska. Potrafi zapobiegać konsekwencjom reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Potrafi określić adekwatne do cech materiałów niebezpiecznych warunki przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń.
BTE_1A_K01, BTE_1A_K07C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-05_W01
Student ma wiedzę na temat definicji, ogólnego prawa dotyczące tematu. Ma wiedzę na temat charakterystyki materiałów niebezpiecznych, zagrożeń chemicznych dla ludzi i środowiska. Ma wiedzę na temat reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Ma wiedzę na temat warunków przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-05_U01
Student rozumie zapisy ogólnego prawa dotyczące tematu. Rozumie charakterystyki materiałów niebezpiecznych, umie zidentyfikować zagrożenia chemiczne dla ludzi i środowiska. Zna konsekwencje reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Zna warunki przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń.
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-05_K01
Student potrafi zintepretować definicje, zapisy ogólnego prawa dotyczące tematu. Potrafi użyć informacji z charakterystyk materiałów niebezpiecznych w celu zminimalizowania zagrożenia chemicznego dla ludzi i środowiska. Potrafi zapobiegać konsekwencjom reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Potrafi określić adekwatne do cech materiałów niebezpiecznych warunki przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Michał Kizyn, Poradnik przechowywania sybstancji niebezpiecznych zgodnie z wytycznymi unijnymi Reach i CLP, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2011
  2. Sejmu RP, Dz.U. 2013 poz. 1232 OBWIESZCZENIE MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 26 sierpnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo ochrony środowiska, Kancelaria Sejmu RP, 2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad tworzenia i tematyka projektów. Wykonanywanie projektów na podstawie scenariuszy składowania, transportu wewnętrznego i redystrybucji (konfekcjonowania) materiałów niebezpiecznych.10
T-P-2Prezentacja i omówienie i zaliczenie opracowanych projektów.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Tematyka zajęć. Zasady uczestnictwa i zaliczenia. Definicje i ogólne prawo dotyczące tematu.2
T-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych. Zagrożenia dla ludzi, flory i fauny. Skażenia chemiczne i biologiczne. Reakcyjność. Karty charakterystyki, oznakowania. Warunki przechowywania, transportu, przeładunku (temperatura, ciśnienie, wilgotność, skład atmosfery, itp.)4
T-W-3Transport - jednostki ładunkowe, środki transportu. Składowanie - jednostki ładunkowe, środki transportu wewntrznego. Przeładunek - przemieszczanie poziome, pionowe, przepompowywanie. Oznakowanie pomieszczeń, dróg, opakowań.4
T-W-4Kompetencje operatorów (wiedza, doświadczenie, dokumenty potwierdzające nabycie kompetencji). Interpretacja prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń.3
T-W-5Powtórzenie materiału2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Nauka własna.10
A-P-3Prezentacja i omówienie i przygotowanie do zaliczenia opracowanych projektów.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Nauka własna20
A-W-3Egzamin2
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-05_W01Student ma wiedzę na temat definicji, ogólnego prawa dotyczące tematu. Ma wiedzę na temat charakterystyki materiałów niebezpiecznych, zagrożeń chemicznych dla ludzi i środowiska. Ma wiedzę na temat reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Ma wiedzę na temat warunków przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpiecznej eksploatacji systemów i urządzeń technicznych
BTE_1A_W09ma podstawową wiedzę w zakresie materiałoznawstwa i chemii niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych występujących w przyrodzie oraz do zapobiegania niepożądanym efektom procesów chemicznych
BTE_1A_W25ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w środowisku pracy i metod ich zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Satudent powinien umieć ocenić zagrożenia związane ze składowanymi materiałami. Zaplanować zgodnie z wymogami kartą charakterystyki substancji niebezpiecznej wzajemne położenie sustancji w przestrzeni magazynowej lub otwartej placu składowego oraz ich bezpiecznego składowania, przemieszczania i przeładunku.
Treści programoweT-W-1Tematyka zajęć. Zasady uczestnictwa i zaliczenia. Definicje i ogólne prawo dotyczące tematu.
T-W-4Kompetencje operatorów (wiedza, doświadczenie, dokumenty potwierdzające nabycie kompetencji). Interpretacja prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń.
T-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych. Zagrożenia dla ludzi, flory i fauny. Skażenia chemiczne i biologiczne. Reakcyjność. Karty charakterystyki, oznakowania. Warunki przechowywania, transportu, przeładunku (temperatura, ciśnienie, wilgotność, skład atmosfery, itp.)
T-W-3Transport - jednostki ładunkowe, środki transportu. Składowanie - jednostki ładunkowe, środki transportu wewntrznego. Przeładunek - przemieszczanie poziome, pionowe, przepompowywanie. Oznakowanie pomieszczeń, dróg, opakowań.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, projekty aplikacyjne, prezentacje multimodalne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-05_U01Student rozumie zapisy ogólnego prawa dotyczące tematu. Rozumie charakterystyki materiałów niebezpiecznych, umie zidentyfikować zagrożenia chemiczne dla ludzi i środowiska. Zna konsekwencje reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Zna warunki przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Satudent powinien umieć ocenić zagrożenia związane ze składowanymi materiałami. Zaplanować zgodnie z wymogami kartą charakterystyki substancji niebezpiecznej wzajemne położenie sustancji w przestrzeni magazynowej lub otwartej placu składowego oraz ich bezpiecznego składowania, przemieszczania i przeładunku.
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad tworzenia i tematyka projektów. Wykonanywanie projektów na podstawie scenariuszy składowania, transportu wewnętrznego i redystrybucji (konfekcjonowania) materiałów niebezpiecznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, projekty aplikacyjne, prezentacje multimodalne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji projektów aplikacyjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-05_K01Student potrafi zintepretować definicje, zapisy ogólnego prawa dotyczące tematu. Potrafi użyć informacji z charakterystyk materiałów niebezpiecznych w celu zminimalizowania zagrożenia chemicznego dla ludzi i środowiska. Potrafi zapobiegać konsekwencjom reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Potrafi określić adekwatne do cech materiałów niebezpiecznych warunki przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Satudent powinien umieć ocenić zagrożenia związane ze składowanymi materiałami. Zaplanować zgodnie z wymogami kartą charakterystyki substancji niebezpiecznej wzajemne położenie sustancji w przestrzeni magazynowej lub otwartej placu składowego oraz ich bezpiecznego składowania, przemieszczania i przeładunku.
Treści programoweT-W-1Tematyka zajęć. Zasady uczestnictwa i zaliczenia. Definicje i ogólne prawo dotyczące tematu.
T-W-4Kompetencje operatorów (wiedza, doświadczenie, dokumenty potwierdzające nabycie kompetencji). Interpretacja prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń.
T-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych. Zagrożenia dla ludzi, flory i fauny. Skażenia chemiczne i biologiczne. Reakcyjność. Karty charakterystyki, oznakowania. Warunki przechowywania, transportu, przeładunku (temperatura, ciśnienie, wilgotność, skład atmosfery, itp.)
T-W-3Transport - jednostki ładunkowe, środki transportu. Składowanie - jednostki ładunkowe, środki transportu wewntrznego. Przeładunek - przemieszczanie poziome, pionowe, przepompowywanie. Oznakowanie pomieszczeń, dróg, opakowań.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, projekty aplikacyjne, prezentacje multimodalne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.