Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Ochrona obiektów krytycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona obiektów krytycznych | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z inżynierii bezpieczeństwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony obiektów krytycznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa obiektów krytycznych, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony obiektów krytycznych do różnych scenariuszy zagrożeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekty według scenariuszy ochrony obiektów krytycznych: - infrastruktury technicznej - infrastruktury użyteczności publicznej - infrastruktury administracji - systemów przesyłowych i informatycznych - łańcuchów dostaw | 24 |
T-P-2 | Prezentacja projektów i zaliczenie | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Opis przedmiotu, uczestnictwo, formy zaliczeń. Podstawowe pojęcia, definicje. Definicja ochrony, Akty prawne dotyczące ochrony obiektów krytycznych. Identyfikacja i poziom zagrożeń obiektów krytycznych. Ochrona bierna i czynna. Poziomy dostępu do chronionych obszarów krytycznych, poziomy ochrony. | 5 |
T-W-2 | Ochrona w praktyce - stanowisko ochrony, służba wartownicza, patrolowa, konwoje. Ochrona obiektów strategicznych stacjonarnych i mobilnych: zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa, łączności, sieci teleinformatycznych,finansowe, produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych. | 4 |
T-W-3 | Niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne. Systemy i urządzenia wykrywcze, syatemy informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i systemy współpracujace z nimi np. systemy radarowe) | 4 |
T-W-4 | Zaliczenie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-P-2 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
A-P-3 | Nauka własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 13 |
A-W-2 | Nauka własna | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Omawianie sposobu i metod wykonywania projektów, praca w zespole przy tworzeniu projektów, prezentacje projektów i dyskusja nad merytoryczną treścią projektu |
M-2 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanego projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-14_W01 Student powinien posiadać wiedzę: - o zagrożeniach obiektów infrastruktury krytycznej, - o specyficznych cechach stosowania ochrony w praktyce, - o identyfikowaniu i ocenie zagrońeń obiektów infrastruktury krytycznej, - o wyposażeniu ochrony obiektów krytycznychj, podstawowych cechach broni i wyposażenia, - o niebezpiecznych przedmiotach, urządzeniach, obiektach mobilnych mogących być źródłem ataku. - o systemach i urządzeniach wykryeczych i monitorujacych | BTE_1A_W17, BTE_1A_W25 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-14_U01 Student powinien umieć: - określać zagrożenia obiektów infrastruktury krytycznej, - rozróżnić i usadnić specyficzne cechy stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i infrastruktury krytycznej, - scharakteryzować wyposażenie ochrony ochrony obiektów krytycznychj, podać podstawowe cechy broni i wyposażenia w aspekcie ich możliwosci, - scharakteryzować niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne mogące być źródłem ataku. - scharakteryzować systemy i urządzenia wykryecze i monitorujace pod kątem ich przydatności adekwatnie do chronionych obiektów krytycznych | BTE_1A_U01, BTE_1A_U04, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-14_K01 Student potrafi: - zidentyfikować i ocenić zagrożenia obiektów infrastruktury krytycznej, określić i dobrać adekwatne typy ochrony, - ocenić odpowiedzialność na stanowiskach ochrony adekwatnie do specyficznych cech stosowania ochrony obiektów krytycznych w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i infrastruktury krytycznej, - scharakteryzować wyposażenie ochrony ochrony obiektów krytycznychj, podać podstawowe cechy broni i wyposażenia w aspekcie ich możliwosci, - scharakteryzować niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne mogące być źródłem ataku. - scharakteryzować systemy i urządzenia wykrywcze i monitorujace pod kątem ich przydatności adekwatnie do chronionych obiektów krytycznych - opracować koncepcyjny plan ochrony adekwatny do przyjętego scenariusza | BTE_1A_K03, BTE_1A_K06, BTE_1A_K07 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-14_W01 Student powinien posiadać wiedzę: - o zagrożeniach obiektów infrastruktury krytycznej, - o specyficznych cechach stosowania ochrony w praktyce, - o identyfikowaniu i ocenie zagrońeń obiektów infrastruktury krytycznej, - o wyposażeniu ochrony obiektów krytycznychj, podstawowych cechach broni i wyposażenia, - o niebezpiecznych przedmiotach, urządzeniach, obiektach mobilnych mogących być źródłem ataku. - o systemach i urządzeniach wykryeczych i monitorujacych | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-14_U01 Student powinien umieć: - określać zagrożenia obiektów infrastruktury krytycznej, - rozróżnić i usadnić specyficzne cechy stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i infrastruktury krytycznej, - scharakteryzować wyposażenie ochrony ochrony obiektów krytycznychj, podać podstawowe cechy broni i wyposażenia w aspekcie ich możliwosci, - scharakteryzować niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne mogące być źródłem ataku. - scharakteryzować systemy i urządzenia wykryecze i monitorujace pod kątem ich przydatności adekwatnie do chronionych obiektów krytycznych | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych. |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru ochrony kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych. | |
3,5 | Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych. | |
4,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych. | |
4,5 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania. | |
5,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-14_K01 Student potrafi: - zidentyfikować i ocenić zagrożenia obiektów infrastruktury krytycznej, określić i dobrać adekwatne typy ochrony, - ocenić odpowiedzialność na stanowiskach ochrony adekwatnie do specyficznych cech stosowania ochrony obiektów krytycznych w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i infrastruktury krytycznej, - scharakteryzować wyposażenie ochrony ochrony obiektów krytycznychj, podać podstawowe cechy broni i wyposażenia w aspekcie ich możliwosci, - scharakteryzować niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne mogące być źródłem ataku. - scharakteryzować systemy i urządzenia wykrywcze i monitorujace pod kątem ich przydatności adekwatnie do chronionych obiektów krytycznych - opracować koncepcyjny plan ochrony adekwatny do przyjętego scenariusza | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Sejm RP, Dz.U.2022.261 t.j. USTAWA z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, Kancelaria Sejmu RP, Warszawa, 2021
- Rada Ministrów RP, Narodowy Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej., Kancelaria Sejmu RP, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- Robert Maciejewski, Problem ochrony infrastruktury krytycznej (e-book), FNCE, Chomęcice gm. Komorniki k. Poznania, 2019, ISBN: 978-83-66264-15-1