Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza ryzyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza ryzyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,60egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student opanował zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Utrwalenie świadomości zagrożeń na jakie jest narażony człowiek w życiu codziennym i w aktywności zawodowej oraz roli społecznej w zakresie odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne, współpracowników i współobywateli.
C-2Nabycie umiejętność identyfikacji zagrożeń oraz prowadzenia wstępnych ocen poziomu ryzka z wykorzystaniem prostych metod ilościowych.
C-3Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy ryzyka w stopniu pozwalającym na wstępną ocenę poziomu ryzyka i bezpieczenstwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i analiza estymacji dystrybuanty i gęstości prawdopodobieństwa wybranych zmiennych losowych.4
T-A-2Estymacja funkcji niezawodności.2
T-A-3Metody przedstawiania struktur niezawodnościowych i analiza wybranych przykładów.6
T-A-4Zadania z zakresu identyfikacji i określania struktury niezawodnościowej wybranych fragmentów systemów technicznych.5
T-A-5Obliczenia wybranych wskaźników niezawodności dla wybranych struktur niezawodnościowych.7
T-A-6Przykłady wyznaczania poziomu ryzyka z wykorzystaniem matrycy ryzyka.4
T-A-7Kolokwia.2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka.1
T-W-2Podstawy matematyczne teorii niezawodności. Pojęcia wielkości losowej, prawa probabilistycznego, rozkładu losowego. Podstawowe rozkłady: normalny, wykładniczy.4
T-W-3Stany niezawodnościowe. Wskaźniki niezawodności i ich fizyczna i statystyczna interpretacja.2
T-W-4Struktury niezawodnościowe.4
T-W-5Metody analizy niezawodności systemów technicznych4
T-W-6Podstawy budowy modeli niezawodnościowych.3
T-W-7Pojęcia z zakresu ryzyka: ryzyko, zagrożenie, wypadek, bezpieczeńswo.2
T-W-8Metodyka analizy ryzyka obiektów technicznych.6
T-W-9Szacowanie ryzyka. Określanie ryzyka metodą matryc ryzyka.2
T-W-10Analiza zagrożeń występujących w pracy, w przemyśle i w usługach.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.10
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu.5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu).
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_B07_W01
Student ma wiedzę w zakresie identyifikacji zagrożeń i analizy ryzyka. Zna metody oceny ryzyka. Ma wiedzę obejmującą problematykę ryzyka zawodowego.
BTE_1A_W12, BTE_1A_W17, BTE_1A_W14, BTE_1A_W25, BTE_1A_W06C-3T-W-8, T-W-1, T-W-10, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_B07_U01
Student umie oszacować ryzyko zawodowe. Potrafi dokonać oceny poziomu bezpieczeństwa wybranych systemów technicznych. Umie prowadzić analizy jakościowe i ilościowe.
BTE_1A_U01, BTE_1A_U07, BTE_1A_U06, BTE_1A_U13C-2T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_B07_K01
Rozumie znaczenie działań na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa systemów technicznych.
BTE_1A_K02C-1T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-A-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_B07_W01
Student ma wiedzę w zakresie identyifikacji zagrożeń i analizy ryzyka. Zna metody oceny ryzyka. Ma wiedzę obejmującą problematykę ryzyka zawodowego.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa systemów oraz oceny ryzyka zawodowego. Zna w stopniu dostatecznym podstawowe metody oceny ryzyka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_B07_U01
Student umie oszacować ryzyko zawodowe. Potrafi dokonać oceny poziomu bezpieczeństwa wybranych systemów technicznych. Umie prowadzić analizy jakościowe i ilościowe.
2,0
3,0Student umie oszacować ryzyko zawodowe dla wybranych zagrożeń. Potrafi w dostateczny sposób ocenić poziom bepieczeństwa niezłożonych systemów technicznych. Umie prowadzić proste analizy jakościowe i ilościowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_B07_K01
Rozumie znaczenie działań na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa systemów technicznych.
2,0Student nie rozumie znaczenia działań na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,0Student rozumie podstawowe znaczenie działań na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szopa Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  2. Włodzimierz Rosochacki, Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy - Nauka i Praktyka, CIOP CIB, 2012, 2012, 3 (486)
  3. Praca zbiorowa pod. red. M. Dietricha, Podstawy konstrukcji maszyn, t. I: część: Niezawodność i bezpieczeństwo, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i analiza estymacji dystrybuanty i gęstości prawdopodobieństwa wybranych zmiennych losowych.4
T-A-2Estymacja funkcji niezawodności.2
T-A-3Metody przedstawiania struktur niezawodnościowych i analiza wybranych przykładów.6
T-A-4Zadania z zakresu identyfikacji i określania struktury niezawodnościowej wybranych fragmentów systemów technicznych.5
T-A-5Obliczenia wybranych wskaźników niezawodności dla wybranych struktur niezawodnościowych.7
T-A-6Przykłady wyznaczania poziomu ryzyka z wykorzystaniem matrycy ryzyka.4
T-A-7Kolokwia.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka.1
T-W-2Podstawy matematyczne teorii niezawodności. Pojęcia wielkości losowej, prawa probabilistycznego, rozkładu losowego. Podstawowe rozkłady: normalny, wykładniczy.4
T-W-3Stany niezawodnościowe. Wskaźniki niezawodności i ich fizyczna i statystyczna interpretacja.2
T-W-4Struktury niezawodnościowe.4
T-W-5Metody analizy niezawodności systemów technicznych4
T-W-6Podstawy budowy modeli niezawodnościowych.3
T-W-7Pojęcia z zakresu ryzyka: ryzyko, zagrożenie, wypadek, bezpieczeńswo.2
T-W-8Metodyka analizy ryzyka obiektów technicznych.6
T-W-9Szacowanie ryzyka. Określanie ryzyka metodą matryc ryzyka.2
T-W-10Analiza zagrożeń występujących w pracy, w przemyśle i w usługach.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.10
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_B07_W01Student ma wiedzę w zakresie identyifikacji zagrożeń i analizy ryzyka. Zna metody oceny ryzyka. Ma wiedzę obejmującą problematykę ryzyka zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpiecznej eksploatacji systemów i urządzeń technicznych
BTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
BTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BTE_1A_W25ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w środowisku pracy i metod ich zapobiegania
BTE_1A_W06ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze bezpieczeństwa technicznego, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy ryzyka w stopniu pozwalającym na wstępną ocenę poziomu ryzyka i bezpieczenstwa.
Treści programoweT-W-8Metodyka analizy ryzyka obiektów technicznych.
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka.
T-W-10Analiza zagrożeń występujących w pracy, w przemyśle i w usługach.
T-W-6Podstawy budowy modeli niezawodnościowych.
T-W-3Stany niezawodnościowe. Wskaźniki niezawodności i ich fizyczna i statystyczna interpretacja.
T-W-4Struktury niezawodnościowe.
T-W-7Pojęcia z zakresu ryzyka: ryzyko, zagrożenie, wypadek, bezpieczeńswo.
T-W-9Szacowanie ryzyka. Określanie ryzyka metodą matryc ryzyka.
T-W-5Metody analizy niezawodności systemów technicznych
T-W-2Podstawy matematyczne teorii niezawodności. Pojęcia wielkości losowej, prawa probabilistycznego, rozkładu losowego. Podstawowe rozkłady: normalny, wykładniczy.
T-A-2Estymacja funkcji niezawodności.
T-A-1Przykłady i analiza estymacji dystrybuanty i gęstości prawdopodobieństwa wybranych zmiennych losowych.
T-A-4Zadania z zakresu identyfikacji i określania struktury niezawodnościowej wybranych fragmentów systemów technicznych.
T-A-3Metody przedstawiania struktur niezawodnościowych i analiza wybranych przykładów.
T-A-6Przykłady wyznaczania poziomu ryzyka z wykorzystaniem matrycy ryzyka.
T-A-5Obliczenia wybranych wskaźników niezawodności dla wybranych struktur niezawodnościowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu).
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa systemów oraz oceny ryzyka zawodowego. Zna w stopniu dostatecznym podstawowe metody oceny ryzyka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_B07_U01Student umie oszacować ryzyko zawodowe. Potrafi dokonać oceny poziomu bezpieczeństwa wybranych systemów technicznych. Umie prowadzić analizy jakościowe i ilościowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
BTE_1A_U06posiada umiejętności i kompetencje z zakresu zarządzania obiektami i systemami w kontekście podniesienia poziomu bezpieczeństwa ich funkcjonowania oraz bezpieczeństwa państwa
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętność identyfikacji zagrożeń oraz prowadzenia wstępnych ocen poziomu ryzka z wykorzystaniem prostych metod ilościowych.
Treści programoweT-A-2Estymacja funkcji niezawodności.
T-A-1Przykłady i analiza estymacji dystrybuanty i gęstości prawdopodobieństwa wybranych zmiennych losowych.
T-A-4Zadania z zakresu identyfikacji i określania struktury niezawodnościowej wybranych fragmentów systemów technicznych.
T-A-3Metody przedstawiania struktur niezawodnościowych i analiza wybranych przykładów.
T-A-6Przykłady wyznaczania poziomu ryzyka z wykorzystaniem matrycy ryzyka.
T-A-5Obliczenia wybranych wskaźników niezawodności dla wybranych struktur niezawodnościowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie oszacować ryzyko zawodowe dla wybranych zagrożeń. Potrafi w dostateczny sposób ocenić poziom bepieczeństwa niezłożonych systemów technicznych. Umie prowadzić proste analizy jakościowe i ilościowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_B07_K01Rozumie znaczenie działań na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa systemów technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Utrwalenie świadomości zagrożeń na jakie jest narażony człowiek w życiu codziennym i w aktywności zawodowej oraz roli społecznej w zakresie odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne, współpracowników i współobywateli.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka.
T-W-10Analiza zagrożeń występujących w pracy, w przemyśle i w usługach.
T-W-7Pojęcia z zakresu ryzyka: ryzyko, zagrożenie, wypadek, bezpieczeńswo.
T-A-6Przykłady wyznaczania poziomu ryzyka z wykorzystaniem matrycy ryzyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia działań na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,0Student rozumie podstawowe znaczenie działań na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0