Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie jachtów żaglowych i motorowych 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie jachtów żaglowych i motorowych 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Ginter <Eugeniusz.Ginter@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna, Informatyka, Podstawy hydromechaniki jachtów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodologią i procesem wstępnego projektowania jachtów żaglowych i motorowych |
C-2 | Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej jachtu na etapie wstępnym |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania jachtów motorowych i żaglowych na etapie wstępnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie i omówienie przykładowych projektów koncepcyjnych jachtów | 4 |
T-P-2 | Założenia wstępne do indywidualnych zadań projektowych | 2 |
T-P-3 | Baza danych o jachtach zbudowanych, Oszacowanie wymiarów głównych. | 6 |
T-P-4 | Wykonanie koncepcji kształtu kadłuba, sprawdzenie równania pływalności, | 12 |
T-P-5 | Obliczenie masy jachtu pustego i współrzędnych jego środka, obliczenia zapasów wody słodkiej, paliwa itp.). | 8 |
T-P-6 | Zapotrzebowanie energetyczne, obliczenia oporowe kadłuba jachtu. | 5 |
T-P-7 | Ocena stateczności i zrównoważenie wzdłużne, analiza niezatapialności, | 6 |
T-P-8 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metodologia i proces projektowania jachtów. | 2 |
T-W-2 | Komputerowe wspomaganie projektowania. Metody symulacji komputerowej w projektowaniu, cele, zastosowanie, ograniczenia. | 2 |
T-W-3 | Modele matematyczne w projektowaniu jachtów. Podstawowe założenia projektowe – przeznaczenie. Lista jachtów podobnych i jej analiza. Zasady współpracy z zamawiającym. Przepisy i wymagania. | 3 |
T-W-4 | Metodyka wyznaczania wymiarów głównych. Projekt kształtu kadłuba. Podział przestrzenny kadłuba jachtu. | 2 |
T-W-5 | Rozplanowanie pokładów i pomieszczeń jachtu. Analiza stateczności kursowej, obliczenie geometrii i charakterystyk steru i płetwy balastowej (dla jachtów żaglowych); projekt płetwy balastowej i steru. | 3 |
T-W-6 | Obliczanie masy i współrzędnych środka masy. Analiza stateczności i niezatapialności. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Samodzielne wykonanie zadań projektowych | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej | 1 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia/egzaminu | 4 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy) |
M-2 | Metody praktyczne: metoda projektów |
M-3 | Metody programowe: z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu ustnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D05_W01 Student zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy | BJ_1A_W10, BJ_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D05_U01 Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy. | BJ_1A_U18 | — | — | C-3 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-P-4, T-P-7 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D05_W01 Student zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. |
3,0 | Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz potrafi wymienic podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzęz niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna i umie scharakteryzowac podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. | |
4,0 | Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna i umie scharakteryzowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Umie wstępnie zaprojektowac jacht, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. | |
4,5 | Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna i umie scharakteryzowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wstępnie zaprojektowac jacht wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. | |
5,0 | Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna i umie scharakteryzowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wstępnie zaprojektowac jacht wraz z jego wyposażeniem, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D05_U01 Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
Literatura podstawowa
- Larsson L., Eliasson R, Principles of yacht design, Wyd. Adlarf Coles Nautical, , ISBN 0-7136-5181-4, Londyn, 2000
- Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Gdańsk, 2020
- Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Wyd. Adlard Coles Nautical, ISBN: 0-7136-4935-6, Londyn, 2000
Literatura dodatkowa
- Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2, Gdynia, 1999