Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Dobór materiałów konstrukcyjnych i pomocniczych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Dobór materiałów konstrukcyjnych i pomocniczych | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Zaliczenie przedmiotu: Podstawy chemii |
| W-2 | Zaliczenie przedmiotu: Materiałoznawstwo |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie z właściwościami materiałów, które są wynikiem najnowszych badań w obszarze inżynierii materiałowej oraz ukształtowanie świadomości zjawisk zachodzących w materiałach podczas ich eksploatacji |
| C-2 | Ukształtowanie umiejętności doboru materiału dla rozwiązań konstrukcyjnych z uwzględnieniem warunków eksploatacji oraz technologii i kosztów wytwarzania wyrobu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Analiza właściwości fizyko - chemicznych tworzyw polimerowych | 4 |
| T-L-2 | Wybrane metody i aspekty przetwórstwa tworzyw polimerowych | 4 |
| T-L-3 | Oznaczanie wybranych właściwości mechanicznych tworzyw polimerowych | 4 |
| T-L-4 | Technologia wytwarzania materiałów kompozytowych | 3 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Wprowadzenie do materiałów konstrukcyjnych: definicje, klasyfikacja, ogólna charakterystyka, względny ekonomiczne | 4 |
| T-W-2 | Struktura i uporządkowania bliskiego i dalekiego zasięgu zależnie od rodzaju materiału: porównanie tworzyw metalicznych i polimerowych | 6 |
| T-W-3 | Właściwości mechaniczne materiałów polimerowych: fizyczne podstawy modułów sprężystości, wytrzymałości na rozciąganie, granicy plastyczności, twardości, ciągliwości, mechanizmy odkształceń, zużycia ściernego i niszczenia materiałów | 6 |
| T-W-4 | Metody umacniania i plastyczności polikryształów, plastyczne płynięcie w ośrodku ciągłym | 2 |
| T-W-5 | Technologia materiałów kompozytowych, wpływ warunków eksploatacji na właściwości kompozytów | 4 |
| T-W-6 | Kryteria doboru materiałów konstrukcyjnych na podstawie ich właściwości fizycznych w zależności od rozwiązań konstrukcyjnych oraz warunków eksploatacji | 6 |
| T-W-7 | Zaliczenie | 2 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Udział w zajęciach lab. | 15 |
| A-L-2 | Przygotowanie do zajęć lab. | 5 |
| A-L-3 | Analiza wyników i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 5 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
| A-W-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 17 |
| A-W-3 | Konsultacje | 3 |
| 50 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład metodą podająco-aktywizującą: wykład informacyjny z elemntami dyskusji |
| M-2 | Laboratoria: pokaz i samodzielne wykonanie ćwiczenia / stanowiska laboratoryjne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: sprawdzian wiedzy i przygotowania do laboratorium poprzez pisemne zaliczenia każdego ćwiczenia |
| S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian wiedzy poprzez pisemne zaliczenie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BJ_1A_D08_W01 Po zakończeniu kursu student powinien: definiować właściwości materiałów polimerowych oraz czynniki wpływające na kierunek zmian tych właściwości, charakteryzować zjawiska zachodzące w strukturze materiału podczas jego eksploatacji, znać kryteria doboru materiałów w zależności od rozwiązań konstrukcyjnych oraz warunków eksploatacji | BJ_1A_W08, BJ_1A_W13, BJ_1A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BJ_1A_D08_U01 Student potrafi dobierać materiały konstrukcyjne do określonych warunków eksploatacji produktu kierując się ich właściwościami fizycznymi oraz technologicznością wyrobu | BJ_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BJ_1A_D08_K01 Student nabędzie umiejętności w podejmowaniu decyzji o doborze materiałów do konkretnych zastosowań oraz samodzielności w realizacji powierzonych zadań | BJ_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BJ_1A_D08_W01 Po zakończeniu kursu student powinien: definiować właściwości materiałów polimerowych oraz czynniki wpływające na kierunek zmian tych właściwości, charakteryzować zjawiska zachodzące w strukturze materiału podczas jego eksploatacji, znać kryteria doboru materiałów w zależności od rozwiązań konstrukcyjnych oraz warunków eksploatacji | 2,0 | Student nie przyswoił podstawowych zagadnień związanych z doborem materiałów konstrukcyjnych |
| 3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z strategią doboru materiałów | |
| 3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy wiedzą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0. | |
| 4,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z strategią doboru materiałów, potrafi analizować warunki eksploatacji danego detalu w odniesieniu do zjawisk zachodzących w strukturze materiału | |
| 4,5 | Ocena pośrednia pomiędzy wiedzą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0. | |
| 5,0 | Student zna zagadnienia związane z strategią doboru materiałów, potrafi definiować właściwości materiałów polimerowych oraz czynniki wpływające na kierunek zmian tych właściwości, potrafi analizować warunki eksploatacji danego detalu i na tej podstawie formułować wymagania co do materiału |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BJ_1A_D08_U01 Student potrafi dobierać materiały konstrukcyjne do określonych warunków eksploatacji produktu kierując się ich właściwościami fizycznymi oraz technologicznością wyrobu | 2,0 | Student nie potrafi sformuować podstawowych zasad doboru materiałów do warunków eksploatacji produktu |
| 3,0 | Student potrafi określić elementarne zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacji | |
| 3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy umiejętnościami studenta ocenianymi na 3,0 i 4,0. | |
| 4,0 | Student potrafi ocenić przydatność danego materiału do określonych warunków eksploatacji poprzez analizę jego właściwości fizycznych | |
| 4,5 | Ocena pośrednia pomiędzyumiejętnościami studenta ocenianymi na 4,0 i 5,0. | |
| 5,0 | Student potrafi analizować i weryfikować decyzje dotyczące zasadności użycia danego materiału do określonych warunków eksploatacji oraz oceniać jego dobór pod kątem możliwości formoawnia / przetwarzania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BJ_1A_D08_K01 Student nabędzie umiejętności w podejmowaniu decyzji o doborze materiałów do konkretnych zastosowań oraz samodzielności w realizacji powierzonych zadań | 2,0 | Student jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem |
| 3,0 | Student potrafi określić elementarne zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacji, jednak nie wykazuje własnej inicjatywy w poszerzaniu wiedzy. | |
| 3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0. | |
| 4,0 | Student potrafi analizować właściwości materiałów oraz ocenić ich przydatność pod kątem konkretnego zastosowania | |
| 4,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0. | |
| 5,0 | Student podejmuje celne decyzje dotyczące doboru materiałów pracujących w określonych warunkach, samodzielnie potrafi również przeprowadzić analizę przypadku |
Literatura podstawowa
- Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria Materiałowa, tom 1, Galaktyka, Łódź, 2011
- Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom II, Galaktyka, Łódź, 2011
- W. Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Przygocki W., Włochowicz A., Fizyka polimerów, PWN, Warszawa, 2001
- Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Materials: Engineering, Science, Processing and Design 4th Edition, Butterworth - Heinemann, ..., 2018