Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Spajanie jednostek metalowych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Spajanie jednostek metalowych | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowe wiadomości i umiejętności z fizyki i elektrotechniki |
| W-2 | Podstawowe wiadomości i umiejętności z materiałoznawstwa |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami spajania jako technologii łączenia jednostek metalowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe. Zasady eksploatacji i obsługi sprzętu spawalniczego. | 1 |
| T-L-2 | Instrukcje technologiczne spawania oraz dokumentacje technologiczne konstrukcji spajanych. | 2 |
| T-L-3 | Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem. | 4 |
| T-L-4 | Inne konwencjonalne metody spajania (zgrzewanie, lutowanie, klejenie). | 2 |
| T-L-5 | Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych | 2 |
| T-L-6 | Kontrola jakości złącz spajanych. | 3 |
| T-L-7 | Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy spajania oraz tych technologii w technice. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju. | 1 |
| T-W-2 | Naprężniania i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji. | 2 |
| T-W-3 | Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania. | 6 |
| T-W-4 | Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie. | 2 |
| T-W-5 | Kontrola jakości połączeń spajanych. | 2 |
| T-W-6 | Technologiczność konstrukcji spajanych | 1 |
| T-W-7 | Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
| A-L-3 | Opracowanie sprawozdań | 14 |
| 49 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-W-2 | Studiowanie literatury | 6 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 4 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
| M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
| M-3 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady). |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BJ_1A_D16-2_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów | BJ_1A_W08 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BJ_1A_D16-2_U01 potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów. | BJ_1A_U14 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BJ_1A_D16-2_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw spajania |
| 3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie podstawowym | |
| 3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie średnim | |
| 4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie dobrym | |
| 4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie średniozaawansowanym | |
| 5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie zaawansowanym |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BJ_1A_D16-2_U01 potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów. | 2,0 | Student nie potrafi nadzorować oraz ocenić wyniku procesu spajania. |
| 3,0 | Student potrafi nadzorować proces spajania w budowie jachtów na poziomie podstawowym, ale nie potrafi ocenić jego wyniku. | |
| 3,5 | Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów na poziomie podstawowym. | |
| 4,0 | Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów na poziomie średnim. | |
| 4,5 | Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów na poziomie dobrym. . | |
| 5,0 | Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów na poziomie zaawansowanym. |
Literatura podstawowa
- Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2007
- Pilarczyk J., Poradnik inżyniera. Spawalnictwo. Tom 1 oraz Tom 2, WNT, Warszawa, 2003
- Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia, Wydanie trzecie, WNT, Warszawa, 2006
- Walczak W., Spawalnictwo. Ćwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2000
- Dobaj E., Maszyny i urządzenia spawalnicze, Wydanie trzecie zmienione, WNT, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Klimpel A., Podręcznik spawalnictwa. Tom I. Technologie spawania i cięcia, Politechnika Śląska, Gliwice, 2013
- Ranatowski E., Elementy fizyki spajania metali, Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, Bydgoszcz, 1999