Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie bezodpadowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie bezodpadowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy nauki o materiałach |
W-2 | podstawowa wiedza o materiałach polimerowych, ich własciwosciach i metodach przetwarzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy w zakresie technologii utylizacji materiałów odpadowych oraz możliwości ich ponownego wykorzystania |
C-2 | umiejętność prawidłowej oceny problemu utylizacji odpadów ,wykorzystania zastosowanych materiałów |
C-3 | umiejetność dobrania odpowiednich technologii pozwalających na minimalizowanie oddziaływania procesu na srodowisko |
C-4 | poznanie nowych technologii utylizacji oraz stosowanych maszyn i urzadzeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, pojęcia podstawowe.Magazynowanie, transport ,systemy.Materiały polimerowe i inne stosowane na wyroby.Technologie demontażu wyrobów,rozdział i segregacja materiałów.Systemy identyfikacji materiałów w róznej postaci.Rozdrabnianie materiałów. Kompandowanie.Technologiei przetwórstwa materiałów polimerowych.Instalacje do odzysku materiałów polimerowych z odpadów . | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach i w zaliczeniu przedmiotu | 15 |
A-W-2 | analiza literatury | 30 |
A-W-3 | konsultacje | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej,filmy tematyczne,wykład problemowy, dyskusje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: na podstawie zaliczeń przed przystąpieniem do ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładu na podstawie ustnej odpowiedzi |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D24-3_W01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojecia i zasady zwiazane z utuylizacja wyrobów oraz materiałów.Powinien umieć rozpoznać problem, okreslić technologię oraz wybrać najkorzystniejszą.powinien scharakteryzować stosowane urzadzenia do procesów oraz okreslić zasdy prowadzenia procesów. | BJ_1A_W08, BJ_1A_W14, BJ_1A_W15, BJ_1A_W25 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D24-3_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć studentprowinien byc w stanie rozrórnić stosowane maszyny u urządzenia w proceach utylizacji i przetwórstwa materiałów polimerowych.powinien umieć podejmować decyzje w zakresie doboru technologii utylizacji wyrobu lub materiału.powinien umieć ocenić przydatność poszczególnych technologi do prowadzonych procesów utylizacj.potrafi zinterpretować uzyskane wyniki z badań wytworzonych materiałów. | BJ_1A_U05, BJ_1A_U12, BJ_1A_U14 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D24-3_K01 student nabywa interaktywną i kratywną postawę do pracy w zespole.Ma świadomość poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.Ma świadomość i odpowiedzialność za wykonywaną pracę.Jest otwarty na współpracę z zagranicą | BJ_1A_K02, BJ_1A_K06, BJ_1A_K08 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D24-3_W01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojecia i zasady zwiazane z utuylizacja wyrobów oraz materiałów.Powinien umieć rozpoznać problem, okreslić technologię oraz wybrać najkorzystniejszą.powinien scharakteryzować stosowane urzadzenia do procesów oraz okreslić zasdy prowadzenia procesów. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D24-3_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć studentprowinien byc w stanie rozrórnić stosowane maszyny u urządzenia w proceach utylizacji i przetwórstwa materiałów polimerowych.powinien umieć podejmować decyzje w zakresie doboru technologii utylizacji wyrobu lub materiału.powinien umieć ocenić przydatność poszczególnych technologi do prowadzonych procesów utylizacj.potrafi zinterpretować uzyskane wyniki z badań wytworzonych materiałów. | 2,0 | nie opanował wiedzy, nie potrafi podejmować decyzji |
3,0 | opanował materiał w stopniu dostatecznym,jest w stanie rozróznić maszyny i urządzenia stosowane do utylizacji | |
3,5 | opanował materiał w zakresie 3 a 4 | |
4,0 | opanował wiedzę, ma zdolność do podejmowania decyzji w zakresie doboru technologii | |
4,5 | jak wyżej oraz potrafirozwiazać problemy technologiczne procesu utylizacji | |
5,0 | opanował materiał,potrafi okreslić przydatność poszczególnych procesów, potrafi wykorzystać wiedzę do praktycznego jej wykorzystania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D24-3_K01 student nabywa interaktywną i kratywną postawę do pracy w zespole.Ma świadomość poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.Ma świadomość i odpowiedzialność za wykonywaną pracę.Jest otwarty na współpracę z zagranicą | 2,0 | student nie aktywny, brak zainteresowania przedmiotem,brak współpracy z grupą |
3,0 | student większość prac wykonuje samodzielnie | |
3,5 | student posiada kompetencje pomiędzy 3 a 4 | |
4,0 | student samodzielnie wykonuje prace, jest aktywny,wspólpracuje z grupą | |
4,5 | posiada kompetencje pomiędzy 4 a 5 | |
5,0 | student wykonuje wszystkie prace, wykazuje a kreatywność,ma cechy przywódcze, organizuje pracę,jest przygotowany do współpracy z innymi |
Literatura podstawowa
- Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015, 6
- J.Kijeński, A.K Błędzki,R.Jeziórska., Odzysk i recykling materiałów polimerowych, PWN, Warszawa, 2011
- Jędrczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Sidełko R. (red.), Przetwarzanie odpadów komunalnych w praktyce, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2018
- Teodorowicz H., Gospodarka odpadami w przedsiębiorstwie – praktyczny poradnik, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- F.P LaMantia, Handbook of plastics recycling, Shrewsburry, RAPRA, 2002
- Z.Tartakowski, Wybrane aspekty przetwórcze i eksploatacyjne wieloskładnikowych recyklatowych kompozytów poliamidowo-polietylenowych, ZUT, Szczecin, 2009
- Praca zbiorowa, Technologie rynkowe przetwarzania biomasy lignocelulozowej do biopaliw stałych, ciekłych i gazowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2020
- Żakowska H., Opakowania a środowisko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017