Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie łańcuchem dostaw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie łańcuchem dostaw
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sęk <joanna.sek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zarządzania i logistyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest wskazanie istoty zarządzania łańcuchami dostaw jako czynnika zdobywania przewagi konkurencyjnej na rynku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka i budowa łańcucha dostaw – case study4
T-A-2Narzędzia informatyczne w zarządzaniu łańcuchem dostaw.4
T-A-3Ocena funkcjonowania łańcucha dostaw3
T-A-4Projektowanie nowoczesnego łańcucha dostaw.4
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania łańcuchem dostaw. Strategie związane z łańcuchem dostaw.2
T-W-2Instrumenty zarzadzania łańcuchami dostaw.2
T-W-3Procesy zachodzące w łańcuchach dostaw.2
T-W-4Wybór procesów oraz decyzje dotyczące organizacji łańcucha dostaw.2
T-W-5Decyzje dotyczące pozyskiwania produktów i proces zaopatrzenia w łańcuchach dostaw.2
T-W-6Wybór systemu transportu i magazynowania w łańcuchu dostaw.2
T-W-7Zarządzanie zapasami jako element łańcucha dostaw.2
T-W-8Zarządzanie produkcją w łańcucha dostaw.2
T-W-9Zarządzanie jakością w łańcuchach dostaw.2
T-W-10Znaczenie systemów informatycznychw łańcuchach dostaw.3
T-W-11Narzędzia wspomagające zarządzanie łańcuchami dostaw3
T-W-12Łańcuch dostaw w aspekcie przewagi konkurencyjnej3
T-W-13Partnerstwo w ramach łańcucha dostaw1
T-W-14Koncepcja zielonych łańcuchów dostaw.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie projektu łańcucha dostaw10
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism branżowych10
A-W-3Samodzielna praca studenta (przygotowanie do egzaminu)8
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia - praca w grupach, case study.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: ocena ciągła z zajęć, wykonanie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C01_W01
Student ma wiedzę z zakresu podstawowych zasad zarządzania łańcuchem dostaw, zna mierniki oceny jego efektywności oraz rozumie wpływ procesow zachodzących w łańcuchach dostaw na osiąganie celów przedsiebiorstwa.
LO_2A_W01, LO_2A_W11C-1T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-12M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C01_U01
Student potrafi zastosować narzędzia i koncepcje teoretyczne stosowane w łańcuchu dostaw i zastosować je w przykładowym łańcuchu.
LO_2A_U01, LO_2A_U02C-1T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-W-13, T-W-12M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C01_K01
Student pracuje w zespole podczas realizowanych ćwiczeń.
LO_2A_K05C-1T-W-6, T-W-13, T-W-12M-2S-2
LO_2A_C01_K02
Student ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia oraz podejmowania profesjonalnych decyzji.
LO_2A_K06C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C01_W01
Student ma wiedzę z zakresu podstawowych zasad zarządzania łańcuchem dostaw, zna mierniki oceny jego efektywności oraz rozumie wpływ procesow zachodzących w łańcuchach dostaw na osiąganie celów przedsiebiorstwa.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C01_U01
Student potrafi zastosować narzędzia i koncepcje teoretyczne stosowane w łańcuchu dostaw i zastosować je w przykładowym łańcuchu.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,00 Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C01_K01
Student pracuje w zespole podczas realizowanych ćwiczeń.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli
LO_2A_C01_K02
Student ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia oraz podejmowania profesjonalnych decyzji.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli

Literatura podstawowa

  1. Ciesielski M. (red.), Zarządzanie łańcuchem dostaw, PWE, 2011
  2. Witkowski J., Zarządzanie łańcuchem dostaw.Koncepcje - procedury – doświadczenia., PWE, 2010
  3. Hugos M., Zarządzanie łańcuchem dostaw. Podstawy., Onepress, 2013, Wydanie II

Literatura dodatkowa

  1. Ciesielski M. (red.), Instrumenty zarządzania łańcuchami dostaw, PWE, 2009
  2. Kisperska-Moroń D. (red.), Pomiar funkcjonowania łańcuchów dostaw, Wydawnictwo AE w Katowicach, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka i budowa łańcucha dostaw – case study4
T-A-2Narzędzia informatyczne w zarządzaniu łańcuchem dostaw.4
T-A-3Ocena funkcjonowania łańcucha dostaw3
T-A-4Projektowanie nowoczesnego łańcucha dostaw.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania łańcuchem dostaw. Strategie związane z łańcuchem dostaw.2
T-W-2Instrumenty zarzadzania łańcuchami dostaw.2
T-W-3Procesy zachodzące w łańcuchach dostaw.2
T-W-4Wybór procesów oraz decyzje dotyczące organizacji łańcucha dostaw.2
T-W-5Decyzje dotyczące pozyskiwania produktów i proces zaopatrzenia w łańcuchach dostaw.2
T-W-6Wybór systemu transportu i magazynowania w łańcuchu dostaw.2
T-W-7Zarządzanie zapasami jako element łańcucha dostaw.2
T-W-8Zarządzanie produkcją w łańcucha dostaw.2
T-W-9Zarządzanie jakością w łańcuchach dostaw.2
T-W-10Znaczenie systemów informatycznychw łańcuchach dostaw.3
T-W-11Narzędzia wspomagające zarządzanie łańcuchami dostaw3
T-W-12Łańcuch dostaw w aspekcie przewagi konkurencyjnej3
T-W-13Partnerstwo w ramach łańcucha dostaw1
T-W-14Koncepcja zielonych łańcuchów dostaw.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie projektu łańcucha dostaw10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism branżowych10
A-W-3Samodzielna praca studenta (przygotowanie do egzaminu)8
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C01_W01Student ma wiedzę z zakresu podstawowych zasad zarządzania łańcuchem dostaw, zna mierniki oceny jego efektywności oraz rozumie wpływ procesow zachodzących w łańcuchach dostaw na osiąganie celów przedsiebiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W01ma pogłębioną wiedzę z zakresu technicznych aspektów funkjonowania łańcuchów dostaw, uwarunkowań prowadzenia działaności usługowej w logistyce o zasięgu lokalnym i globalnym
LO_2A_W11ma wiedzę niezbędną do inicjowania, przygotowania i prowadzenia badań naukowych, także zapewniającą właściwą organizację pracy badawczej lub projektowej w obszarze zagadnień powiązanych z logistyką
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wskazanie istoty zarządzania łańcuchami dostaw jako czynnika zdobywania przewagi konkurencyjnej na rynku.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zarządzania łańcuchem dostaw. Strategie związane z łańcuchem dostaw.
T-W-8Zarządzanie produkcją w łańcucha dostaw.
T-W-7Zarządzanie zapasami jako element łańcucha dostaw.
T-W-5Decyzje dotyczące pozyskiwania produktów i proces zaopatrzenia w łańcuchach dostaw.
T-W-4Wybór procesów oraz decyzje dotyczące organizacji łańcucha dostaw.
T-W-6Wybór systemu transportu i magazynowania w łańcuchu dostaw.
T-W-3Procesy zachodzące w łańcuchach dostaw.
T-W-9Zarządzanie jakością w łańcuchach dostaw.
T-W-10Znaczenie systemów informatycznychw łańcuchach dostaw.
T-W-12Łańcuch dostaw w aspekcie przewagi konkurencyjnej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - praca w grupach, case study.
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: ocena ciągła z zajęć, wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C01_U01Student potrafi zastosować narzędzia i koncepcje teoretyczne stosowane w łańcuchu dostaw i zastosować je w przykładowym łańcuchu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł oraz rozumieć i wykorzystywać potrzebne informacje; umie dokonać ich analizy i oceny, potrafi syntezować, kreatywnie interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie, dokonać prezentacji tych informacji
LO_2A_U02potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne, oceniać przydatność i organiczenia rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wskazanie istoty zarządzania łańcuchami dostaw jako czynnika zdobywania przewagi konkurencyjnej na rynku.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka i budowa łańcucha dostaw – case study
T-A-4Projektowanie nowoczesnego łańcucha dostaw.
T-A-2Narzędzia informatyczne w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
T-W-13Partnerstwo w ramach łańcucha dostaw
T-W-12Łańcuch dostaw w aspekcie przewagi konkurencyjnej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - praca w grupach, case study.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena ciągła z zajęć, wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,00 Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C01_K01Student pracuje w zespole podczas realizowanych ćwiczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K05ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole, podejmowane decyzje i wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wskazanie istoty zarządzania łańcuchami dostaw jako czynnika zdobywania przewagi konkurencyjnej na rynku.
Treści programoweT-W-6Wybór systemu transportu i magazynowania w łańcuchu dostaw.
T-W-13Partnerstwo w ramach łańcucha dostaw
T-W-12Łańcuch dostaw w aspekcie przewagi konkurencyjnej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - praca w grupach, case study.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena ciągła z zajęć, wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C01_K02Student ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia oraz podejmowania profesjonalnych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K06jest przygotowany do zachowań profesjonalnych, rozumie potrzebę znaczenia i rozwijania dorobku zawodu, a także przestrzegania zasad etyki zawodowej, podtrzymywania etosu zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wskazanie istoty zarządzania łańcuchami dostaw jako czynnika zdobywania przewagi konkurencyjnej na rynku.
Treści programoweT-A-3Ocena funkcjonowania łańcucha dostaw
T-A-4Projektowanie nowoczesnego łańcucha dostaw.
T-A-2Narzędzia informatyczne w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - praca w grupach, case study.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena ciągła z zajęć, wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli