Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością w logistyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania jakością w logistyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sęk <joanna.sek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu logistyki. |
W-2 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania jakością. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy z zakresu zarządzania jakością i systemów zarządzania jakością w logistyce. |
C-2 | Ukształtowanie wiedzy dotyczącej norm wykorzystywanych w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwach transportowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota i wymagania jakości w zakresie usług logistycznych | 2 |
T-A-2 | Wybrane narzędzia rozwiązywania problemów jakościowych i doskonalenia w logistyce (wizualizacje, grupowanie i identyfikacja relacji, wyznaczanie ważności) – ujęcie praktyczne. | 5 |
T-A-3 | Wybrane niekonwencjonalne narzędzia rozwiązywania problemów jakościowych w logistyce (np. diagram relacji, diagram pokrewieństwa, systematyki, diagram macierzowy, macierzową analizę danych, wykres programowy procesu decyzji (PDPC), diagram strzałkowy) – ujęcie praktyczne. | 4 |
T-A-4 | Praktyczne ujęcie metod doskonalenia jakości (Kaizen, 5S, JiT, Six Sigma). | 2 |
T-A-5 | Ocena systemów zarządzania jakością w logistyce. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie logistyczne a zarządzanie jakością. | 1 |
T-W-2 | Problemy jakości w logistyce. Definicja jakości w logistyce. Rola zarządzania jakością w logistyce. | 1 |
T-W-3 | Wybrane koncepcje zarządzania jakością. | 1 |
T-W-4 | Wybrane metody rozwiązywania problemów jakościowych w logistyce (np. Kaizen, idea kół jakości, metody heurystyczne, Servqual itp.). | 3 |
T-W-5 | Jakość w logistyce zaopatrzenia. | 1 |
T-W-6 | Jakość w logistyce dystrybucji. | 1 |
T-W-7 | Jakość w logistyce produkcji. | 1 |
T-W-8 | Wspomaganie logistyki w systemach zarządzania jakością (karty Kanban, Six Sigma - metoda SIPOC, system Lean Production, model SCOR). | 2 |
T-W-9 | Analiza wybranych norm i wymagań wyznaczających standardy systemów zarządzania jakością (np.: normy serii ISO 9000, standard IATF 16949 (dawniej ISO/TS 16949), ISO serii 28000, norma EN serii 9100 itd.). | 2 |
T-W-10 | Koszty jakości w procesach logistycznych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 4 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-A-4 | Przygotrowanie do zaliczenia. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowujący |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C14_W01 Student posiada wiedę z zakresu systemów zarządzania jakością w logistyce. | LO_2A_W09, LO_2A_W01, LO_2A_W03, LO_2A_W10, LO_2A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C14_U01 Student potrafi analizować dostępne metody i narzędzia rozwiązywania problemów jakości w logistyce, dokonywać ich krytycznej oceny i zastosować je w praktyce. | LO_2A_U01, LO_2A_U02, LO_2A_U07, LO_2A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C14_K01 Student jest wrażliwy na występujące w systemach zarządzania jakością zagrożenia, ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji. | LO_2A_K01, LO_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C14_W01 Student posiada wiedę z zakresu systemów zarządzania jakością w logistyce. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C14_U01 Student potrafi analizować dostępne metody i narzędzia rozwiązywania problemów jakości w logistyce, dokonywać ich krytycznej oceny i zastosować je w praktyce. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C14_K01 Student jest wrażliwy na występujące w systemach zarządzania jakością zagrożenia, ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Literatura podstawowa
- Hamrol A., Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- Detyna B., Zarządzanie jakością w logistyce: metody i narzędzia wspomagające: przykłady, zadania., Wydawnictwo Uczelniane Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa, Wałbrzych, 2011
- Łunarski J., Zarządzanie jakością w logistyce., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2009
- Biesok G., Zarządzanie jakością w logistyce., Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała, 2013
- Zimon D., Zarządzanie jakością w logistyce, CeDeWu, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Wydanie trzecie poprawione., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Frąś J., Normalizacja i zarządzanie jakością w logistyce., Politechnika Poznańska, Poznań, 2015