Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Hurtownie i bazy danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hurtownie i bazy danych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy algebry relacji |
W-2 | Podstawy architektury systemów komputerowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i tworzenia relacyjnych baz danych. |
C-2 | Zapoznanie studentów ze standardowym językiem dostępu do relacyjnych baz danych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z charakterystyką porównawczą przetwarzania OLTP (systemy transakcyjne baz danych) a OLAP (hurtownie danych). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne - podział na grupy projektowe, omówienie zakresu i przydział tematów. Zapoznanie się z szablonem zadań. | 2 |
T-L-2 | Wykaz informacje do rejestracji w bazie danych i typowanie encji. Relacje pomiędzy encjami - określenie złożoności relacji w notacji (1;M;N) i notacji (min;max). | 3 |
T-L-3 | Fizyczna realizacja bazy danych w SZRBD i wprowadzanie przykładowych danych. | 3 |
T-L-4 | SQL-ćwiczenia instrukcji DML: opcje projekcji i opcje selekcji. | 2 |
T-L-5 | SQL-ćwiczenia instrukcji DML: opcje złączeń i podzapytania. | 2 |
T-L-6 | SQL-ćwiczenia instrukcji DDL: tworzenie perspektyw. Praca z kreatorem widoków. | 2 |
T-L-7 | Podsumowanie i uporządkowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia : dana, baza danych, system zarządzania bazą danych, system bazy danych, użytkownicy bazy danych. Zadania systemu zarządzania bazą danych (zarządzanie danymi, współbieżność, redundancja, spójność-integralność bazy danych, ochrona baz danych). Przykłady zastosowań. Przetwarzanie plików a systemy baz danych. | 2 |
T-W-2 | Modelowanie danych. Charakterystyka poszczególnych faz. Model semantyczny danych a model logiczny. Wprowadzenie do relacyjnego modelu danych - pojęcie encji i relacji, definicja i klasyfikacja atrybutów, pojęcia klucza głównego i jego cechy oraz złożoność relacji (notacja 1;M;N). Modelowanie atrybutów i relacji. Tabele słownikowe - cel tworzenia i korzyści z ich stoswania. | 4 |
T-W-3 | Projekt koncepcyjny - budowa semantycznych modeli danych. Diagramy ERD a SERM. | 6 |
T-W-4 | Normalizacja bazy danych - omówienie poszczegolnych postaci normalnych. Pojęcie i zasadność denormalizacji. | 2 |
T-W-5 | Zasady i metody dostępu do relacyjnych baz danych. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział języków i krótka ich charakterystyka. Języki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Język SQL - rys historyczny, własności, tryby dostępu. Chrakterystyka i składnia poszczególnych instrukcji DDL-a i DML-a. | 5 |
T-W-6 | Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach. Pojęcie kursora - fazy użycia, dostępne opcje. | 2 |
T-W-7 | Pojęcie transakcji. Postulat ACID. Poziomy izolacji - charakterystyka i występujące anomalie przetwarzania. | 2 |
T-W-8 | Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Architektura i typy hurtowni. Przetwarzanie OLTP a OLAP. | 2 |
T-W-9 | Modele danych w hurtowniach danych. Pojęcie faktu i wymiaru. Operacje na kostce danych. Model gwiady a płatka śniegu. | 2 |
T-W-10 | Systemy tarnsakcyjne a hurtownia danych. Cechy wspólne i podstawowe róznice. | 2 |
T-W-11 | Podsumowanie i uporządkowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia (przyswojenie teorii i rozwiązanie pzykładowych zadań) | 3 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład - metoda podająca (prezentacja) i metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna - realizacja przykładu) |
M-2 | Laboratorium - metoda praktyczna (projekt) i metoda programowa (z użyciem komputera) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - kolokwium pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium - ocena poszczególnych zadań projektowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Laboratorium - praktyczny test znajomości języka SQL |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C21-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć uporządkowaną wiedzę z zakresu projektowania relacyjnych baz danych | LO_2A_W02, LO_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
LO_2A_C21-2_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować język dostępu do bazy danych ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki języka zapytań SQL | LO_2A_W02, LO_2A_W03 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
LO_2A_C21-2_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozróżnić i scharakteryzować przetwarzanie transakcyjne od przetwarzania analitycznego | LO_2A_W02, LO_2A_W03 | — | — | C-3 | T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C21-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć samodzielnie zaprojektować relacyjną bazę danych dla zadanego zakresu. | LO_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
LO_2A_C21-2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się językiem SQL. | LO_2A_U01, LO_2A_U02 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C21-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć uporządkowaną wiedzę z zakresu projektowania relacyjnych baz danych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu projektowania relacyjnych baz danych |
3,0 | Student zna relacyjny model danych, rozumie podstawowe definicje i potrafi wymienić fazy projektowania bazy danych.. | |
3,5 | Student dobrze zna relacyjny model danych, rozumie definicje i potrafi scharakteryzować poszczególne fazy projektowania bazy danych.. | |
4,0 | Student zna zasady budowy semantycznego modelu danych dla zadanego zakresu bazy danych. Zna i rozumie zasady normalizacji. | |
4,5 | Student dobrze zna zasady budowy semantycznego modelu danych dla zadanego zakresu bazy danych. Potrafi zdefiniowac diagramy ERD i SERM, a także wskazać różnice pomiędzy nimi. Rozumie proces normalizacji i zasadnośc denormalizacji. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna zasady budowy semantycznego modelu danych dla zadanego zakresu bazy danych. Bardzo dobrze rozumie różnice pomiędzy diagramami ERD i SERM, a także ich zastosowanie do fizycznej realizacji bazy danych. | |
LO_2A_C21-2_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować język dostępu do bazy danych ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki języka zapytań SQL | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować pojęcia języka dostępu do bazy danych. Nie jest w stanie scharakteryzować języka SQL. |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić pojęcie języka dostępu do bazy danych. Jest w stanie zdefiniować język SQL. | |
3,5 | Student zna tryby dostępu do baz danych i instrukcje DDl i DML. | |
4,0 | Student dobrze zna tryby dostępu do baz danych i formy SQL-a. Potrafi przestawić składnie instrukcji DDl i DML. | |
4,5 | Student dobrze zna tryby dostępu do baz danych i formy SQL. Potrafi scharakteryzować poszczególne opcje i frazy występujące w instrukcjach SQL-a. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie formy dostępu do baz danych i typy SQL-a. Potrafi scharakteryzować poszczególne opcje i frazy występujące w instrukcjach SQL-a, a także wyjaśnic ich zastosowanie. | |
LO_2A_C21-2_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozróżnić i scharakteryzować przetwarzanie transakcyjne od przetwarzania analitycznego | 2,0 | Student nie rozumie przetwarzania transakcyjnego i przetwarzania analitycznego |
3,0 | Student wie, dla jakich systemów charakterystyczne jest przetwarzanie transakcyjnego, a dla jakich przetwarzanie analityczne. Słabo wskazuje różnice pomiędzy nimi. | |
3,5 | Student wie, dla jakich systemów typowe jest przetwarzanie transakcyjnego, a dla jakich przetwarzanie analityczne.Potrafi wskazać ich charakterystyczne cechy. | |
4,0 | Student dobrze wie, gdzie stosowane jest przetwarzanie transakcyjne, a gdzie przetwarzanie analityczne. Potrafi dobrze je zdefiniować wskazując główne różnice. | |
4,5 | Student dobrze rozumie specyfikę OLTP I OLAP. Potrafi scharakteryzować systemy transakcyjne i hurtownie danych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie specyfikę OLTP I OLAP. Potrafi szczegółowo opisać systemy transakcyjne i hurtownie danych ze wskazaniem cech wspólnych i różnic. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C21-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć samodzielnie zaprojektować relacyjną bazę danych dla zadanego zakresu. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie stworzyć semantycznego modelu danych dla zadanego zakresu. Nie potrafi wytypować obiektów i relacji pomiędzy nimi. |
3,0 | Student, na podstawie analizy zakresu bazy danych, potrafi wytypować obiekty, ich cechy, a także relacje pomiędzy nimi. Ma problemy z klasyfikacją i modelowaniem atrybutów. | |
3,5 | Student rozumie zasady modelowania atrybutów i relacji, a także umie je zastosować w projektowanym zakresie bazy danych, | |
4,0 | Student dobrze rozumie zasady modelowania atrybutów i relacji, umie je odpowiednio zastosować w projektowanym zakresie bazy danych. Potrafi samodzielnie stworzyć semantyczny model danych dla małego zakresu rzeczywistości. | |
4,5 | Student potrafi zbudować semantyczny model danych dla rozbudowanego zakresu rzeczywistości z zastosowaniem obiektów słownikowych. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę atrybutów i zaprojektować rozbudowaną bazę danych. Bez problemu tworzy jej fizyczny model. | |
LO_2A_C21-2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się językiem SQL. | 2,0 | Student nie potrafi napisać prostego zapytania DML. |
3,0 | Student potrafi napisać proste zapytanie DML. | |
3,5 | Student potrafi napisać proste zapytania DML i DDL. | |
4,0 | Student potrafi napisać zapytania do bazy danych. Potrafi napisać instrukcje tworzenia prostych widoków. | |
4,5 | Student umie pisać zapytania zagnieżdżone, a także tworzące rozbudowane widoki danych. | |
5,0 | Student sprawnie posługuje się językiem SQL, dzięki czemu potafi modyfikować strukturę bazy i wyszukiwać informacje w każdej dowolnej kombinacji danych. |
Literatura podstawowa
- Beynon-Davies P., Systemy baz danych, WNT, Warszawa, 2003
- Ulmann J., Podstawowy wykład z systemów baz danych, WNT, Warszawa, 2000
- Mendrola D., Szeliga M., Praktyczny kurs SQL, Helion, Gliwice, 2011