Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy logistyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy logistyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy: ekonomii, organizacji i zarządzania, ekonomiki transportu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Identyfikacja i rozwiązywanie problemów logistycznych w przedsiębiorstwie. |
C-2 | Analiza warunków rynkowych i podejmowanie decyzji w zakresie zarządzania logistycznego na poziomie operacyjnym przedsiebiorstwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota i rozwój logistyki. | 2 |
T-A-2 | Podstawowe sfery działań logistycznych w przedsiębiorstwie | 1 |
T-A-3 | Procesy logistyczne w przedsiebiorstwie. | 2 |
T-A-4 | Elementy infrastruktury logistycznej | 2 |
T-A-5 | Znaczenie zapasów: przyczyny utrzymywania zapasów, koszty zapasów | 2 |
T-A-6 | Kryteria wyboru źródeł zakupu | 2 |
T-A-7 | Rodzaje usług logistycznych | 2 |
T-A-8 | Logistyczna obsługa klienta - elementy i standardy obsługi | 1 |
T-A-9 | Zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota, przedmiot i rozwój logistyki | 2 |
T-W-2 | Podejście systemowe i procesowe w logistyce. | 2 |
T-W-3 | Struktura systemów logistycznych - zasady funkcjonowania nowoczesnych systemów logistycznych. | 2 |
T-W-4 | Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie | 2 |
T-W-5 | Podział funkcjonalny i fazowy logistyki. Logistyka zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji. | 4 |
T-W-6 | Infrastruktura procesów logistycznych | 4 |
T-W-7 | Logistyka w transporcie (łańcuchy dostaw, koszty transportu, wybór drogi i sposobu przewozu) | 4 |
T-W-8 | Usługi logistyczne | 4 |
T-W-9 | Centra logistyczne | 3 |
T-W-10 | Logistyczna obsługa klienta | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł informacji | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 3 |
A-W-4 | Egzamin. | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładowych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena bieżących efektów pracy studenta. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C01_W01 Student ma wiedzę niezbędną do rozumienia przebiegu procesów logistycznych oraz zarządzania logistycznego w przedsiębiorstwie | LO_1A_W15 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-8, T-A-3, T-W-5, T-W-4, T-W-10, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
LO_1A_C01_W06 Student ma wiedzę z zakresu elementów infrastruktury logistycznej. | LO_1A_W06 | — | — | C-1 | T-A-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C01_U01 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty logistyczne | LO_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-8, T-A-3, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C01_K01 Student wykazuje przedsiebiorczość potrafi pracować w grupie, jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje i zadania realizowane w ramach prac zespołowych | LO_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-8, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C01_W01 Student ma wiedzę niezbędną do rozumienia przebiegu procesów logistycznych oraz zarządzania logistycznego w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymagane przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
LO_1A_C01_W06 Student ma wiedzę z zakresu elementów infrastruktury logistycznej. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymagane przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C01_U01 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty logistyczne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C01_K01 Student wykazuje przedsiebiorczość potrafi pracować w grupie, jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje i zadania realizowane w ramach prac zespołowych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Krawczyk S., Logistyka. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa, 2011
- Skowronek Cz., Sariusz-Wolski Z., Logistyka w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2012
- J. Śliżewska, J. Stochaj, Podstawy logistyki. Podręcznik do nauki zawodu z branzy logistyczno-spedycyjnej, WSiP, Warszawa, 2017
- D. Kisperska-Moroń, S. Krzyżaniak, Logistyka, Biblioteka Logistyka, Poznań, 2009
- Blaik P., Logistyka, PWE, Warszawa, 2010
- Dembińska-Cyran I., Szpon J., Wiktorowska-Jasik A., Podstawy logistyki, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2005
Literatura dodatkowa
- E. Gołembska, Podstawy logistyki, Naukowe Wyższej Szkoły Kupieckiej, Łódź, 2006
- Coyle J., Bardi E., Langley C., Zarządzanie logistyczne, PWE, Warszawa, 2002
- Rydzkowski W. (red.), Usługi logistyczne, Biblioteka Logistyka, Poznań, 2011