Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomika transportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika transportu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sęk <joanna.sek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot ekonomika transportu jest wprowadzeniem studenta w zagadnienia transportowe, rozszerzane w późniejszym toku studiów. Student powinien posiadać ogólną wiedzę makro i mikroekonomiczną, w szczególności o cenach, kosztach, popycie i podaży. Ponadto powinien znać podstawy teorii funkcjonowania rynku oraz zachowania się na nim podmiotów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstaw teoretycznych ekonomiki transportu, zapoznanie i ugruntowanie znajomości podstawowego zakresu pojęć z ekonomiki transportu, przedstawienie podstawowych obszarów zainteresowań współczesnej ekonomiki transportu oraz sposobu analizy ekonomicznej problemów transportu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka gałęzi transportowych | 6 |
T-A-2 | Realizacja potrzeb usług transportowych dla osób niepełnosprawnych | 1 |
T-A-3 | Rozwiazywanie zadań dotyczących kosztów transportowych | 5 |
T-A-4 | Analiza rynku usług transportowych | 2 |
T-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja zajęć z ekonomiki transportu. Transport jako przedmiot badań ekonomicznych | 1 |
T-W-2 | Transport jako dział gospodarki narodowej | 1 |
T-W-3 | Proces transportowy | 1 |
T-W-4 | Klasyfikacja oraz źródła potrzeb transportowych | 1 |
T-W-5 | Popyt na usługi transportowe. | 1 |
T-W-6 | Podaż usług transportowych | 1 |
T-W-7 | Przedsiebiorstwa transportowe | 1 |
T-W-8 | Rynek usług transportowych | 1 |
T-W-9 | Konkurencja w transporcie | 1 |
T-W-10 | Ceny usług transportowych | 1 |
T-W-11 | Polityka transportowa | 1 |
T-W-12 | Ekonomiczne i pozaekonomiczne determinanty działalności transportowej | 1 |
T-W-13 | Organizacja transportu | 1 |
T-W-14 | Koszty zewnętrzne i koszty w przedsiębiorstwie transportowym | 1 |
T-W-15 | Charakterystyka oraz cechy systemu transportowego | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 17 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-5 | Egzamin. | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu z treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeniowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C18_W01 Definiuje popyt, podaż na usługi transportowe, rynek usług transportowych, wymienia funkcje transportu oraz rynku usług transportowych | LO_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-6, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C18_U01 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym ekonomiczne | LO_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
LO_1A_C18_U02 Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia | LO_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-12, T-A-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C18_K01 Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu ekonomiki transportu. Zna rolę transportu we współczesnej cywilizacji. | LO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-10, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C18_W01 Definiuje popyt, podaż na usługi transportowe, rynek usług transportowych, wymienia funkcje transportu oraz rynku usług transportowych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie wymaganego efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie wymaganego efektu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie wymaganego efektu kształcenia | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę o dodatkową literaturę w zakrezie wymaganego efektu kształcenia | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę o dodatkową literaturę i praktyczną wiedzę w zakresie wymaganego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C18_U01 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym ekonomiczne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
LO_1A_C18_U02 Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C18_K01 Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu ekonomiki transportu. Zna rolę transportu we współczesnej cywilizacji. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomiki transportu |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z rozwiązaniem problemu w zakresie wymaganego efektu kształcenia | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiki transportu | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z ekonomiki transportu | |
4,5 | Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganego efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je podczas rozwiazywnia problemu jak również proponuje modyfikację rozwiazań w zakresie wymaganego efektu kształcenia |
Literatura podstawowa
- Grzywacz W., Wojewódzka -Król K., Rydzkowski W., Polityka transportowa, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2005
- Koźlak A., Ekonomika transportu. Teoria i praktyka gospodarcza, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2008
Literatura dodatkowa
- Mindur L. (red.), Współczesne technologie transportowe, Politechnika Radomska, Radom, 2004