Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport paliw

Sylabus przedmiotu Transport pneumatyczny paliw stałych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transport pneumatyczny paliw stałych
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 33 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,29zaliczenie
projektyP3 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mechaniki oraz na temat własności paliw stałych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy przydanej do pracy w przedsiębiorstwach korzystających z transportu pneumatycznego w tym w także w elektrowniach stosujących paliwa stałe

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczeń hydrauliczne przewodów pneumatycznych.6
T-A-2Obliczenia wydajności masowej w transporcie pneumatycznym.4
T-A-3Obliczenia przenośników fluidyzujących przetłaczających.4
T-A-4Zaliczenie1
15
projekty
T-P-1Projekt przenośnika pneumatycznego.14
T-P-2Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Systematyka transportu pneumatycznego.2
T-W-2Struktura przepływu.2
T-W-3Pojęcie porowatości i koncentracji transportowej.2
T-W-4Równanie ruchu i spadku ciśnienia.2
T-W-5Transport fluidalny.4
T-W-6Przenośniki fluidyzujące przetłaczające.2
T-W-7Urządzenia zasilające rurociągi transportowe.2
T-W-8Układy transportu pneumatycznego paliw stałych w elektrowniach.4
T-W-9Oddzielacze paliwa od transportującego strumienia powietrza.4
T-W-10Odpopielanie pneumatyczne.4
T-W-11Instalacja transportu pneumatycznego paliwa stałego na statkach.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć6
A-A-3Przygotowanie doi zaliczenia4
25
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury i źródeł internetowych6
A-P-3Prace edytorskie nad projektem4
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-15-1_W01
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania instalacji transportu pneumatycznego; rozumie środowiskowe i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
TR_2A_W03, TR_2A_W10C-1T-W-9, T-W-11, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-W-6, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-15-1_U01
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i oceny istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w transporcie pneumatycznym a przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich umie integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu. Do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich umie zastosować metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne.
TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U15C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-15-1_K01
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy na temat transportu pneumatycznego i potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia. Ma przy tym świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K07, TR_2A_K02C-1T-W-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-15-1_W01
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania instalacji transportu pneumatycznego; rozumie środowiskowe i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-15-1_U01
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i oceny istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w transporcie pneumatycznym a przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich umie integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu. Do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich umie zastosować metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-15-1_K01
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy na temat transportu pneumatycznego i potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia. Ma przy tym świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
  2. Dziubiński M., Prywer J., Mechanika płynów dwufazowych, WNT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Chmielniak T., Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
  2. Górski J. i inni, Energetyka cieplna, tarbonus Sp. z o.o, Kraków-Tranobrzeg, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczeń hydrauliczne przewodów pneumatycznych.6
T-A-2Obliczenia wydajności masowej w transporcie pneumatycznym.4
T-A-3Obliczenia przenośników fluidyzujących przetłaczających.4
T-A-4Zaliczenie1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt przenośnika pneumatycznego.14
T-P-2Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systematyka transportu pneumatycznego.2
T-W-2Struktura przepływu.2
T-W-3Pojęcie porowatości i koncentracji transportowej.2
T-W-4Równanie ruchu i spadku ciśnienia.2
T-W-5Transport fluidalny.4
T-W-6Przenośniki fluidyzujące przetłaczające.2
T-W-7Urządzenia zasilające rurociągi transportowe.2
T-W-8Układy transportu pneumatycznego paliw stałych w elektrowniach.4
T-W-9Oddzielacze paliwa od transportującego strumienia powietrza.4
T-W-10Odpopielanie pneumatyczne.4
T-W-11Instalacja transportu pneumatycznego paliwa stałego na statkach.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć6
A-A-3Przygotowanie doi zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury i źródeł internetowych6
A-P-3Prace edytorskie nad projektem4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-15-1_W01Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania instalacji transportu pneumatycznego; rozumie środowiskowe i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydanej do pracy w przedsiębiorstwach korzystających z transportu pneumatycznego w tym w także w elektrowniach stosujących paliwa stałe
Treści programoweT-W-9Oddzielacze paliwa od transportującego strumienia powietrza.
T-W-11Instalacja transportu pneumatycznego paliwa stałego na statkach.
T-W-7Urządzenia zasilające rurociągi transportowe.
T-W-5Transport fluidalny.
T-W-1Systematyka transportu pneumatycznego.
T-W-10Odpopielanie pneumatyczne.
T-W-6Przenośniki fluidyzujące przetłaczające.
T-W-8Układy transportu pneumatycznego paliw stałych w elektrowniach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-15-1_U01Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i oceny istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w transporcie pneumatycznym a przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich umie integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu. Do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich umie zastosować metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydanej do pracy w przedsiębiorstwach korzystających z transportu pneumatycznego w tym w także w elektrowniach stosujących paliwa stałe
Treści programoweT-A-3Obliczenia przenośników fluidyzujących przetłaczających.
T-A-2Obliczenia wydajności masowej w transporcie pneumatycznym.
T-A-1Obliczeń hydrauliczne przewodów pneumatycznych.
T-P-1Projekt przenośnika pneumatycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-15-1_K01Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy na temat transportu pneumatycznego i potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia. Ma przy tym świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydanej do pracy w przedsiębiorstwach korzystających z transportu pneumatycznego w tym w także w elektrowniach stosujących paliwa stałe
Treści programoweT-W-10Odpopielanie pneumatyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli