Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Zarządzanie i sterowanie systemami transportowymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie i sterowanie systemami transportowymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania systemów transportowych oraz organizacji i zarządzania w transporcie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość i rozumienie zasad i mechanizmów zarządzania i sterowania systemami transportowymi
C-2Umiejętność analizy i oceny zastosowania systemów sterowania w transporcie
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu drogowego.2
T-A-2Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu kolejowego.2
T-A-3Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu morskiego.2
T-A-4Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu wodnego śródlądowego.2
T-A-5Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu lotniczego.2
T-A-6Zarządzanie i sterowanie w systemie miejskiego transportu zbiorowego.2
T-A-7Inteligentne systemy transportowe – przeznaczenie.2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Systemy transportowe.2
T-W-2Zarządzanie, nadzór i sterowanie systemami transportowymi.3
T-W-3Zadania sterowania i metody rozwiązywania problemów sterowania.3
T-W-4Sterowanie ruchem w transporcie jako element sterowania w wielkich systemach. Sterowanie ruchem drogowym, kolejowym, lotniczym, morskim – cechy wspólne i różnice.4
T-W-5Telematyka transportu. ITS2
T-W-6Regulacje prawne w obszarze sterowania ruchem – pojęcia ogólne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zjaęć7
A-A-3Przygotowanie prezentacji i do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_C01_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą systemów sterowania wykorzystywanych w transporcie, a także podstawowych zasad i mechanizmów zarządzania, nadzorowania i sterowania systemami transportowymi
TR_2A_W03, TR_2A_W09C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-4, M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_C01_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą zarządzania i sterowania systemami transportowymi, integrować wiedzę i stosować podejście sytemowe, uwzględniając aspekty pozatechniczne, dokonać krytycznej analizy funkcjonowania systemów sterowania w transporcie, określić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich oraz zaproponować możliwości ulepszenia lub modyfikacji istniejących rozwiązań w zakresie zarządzania i sterowania w transporcie
TR_2A_U01, TR_2A_U05, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U21, TR_2A_U22C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-4, M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_C01_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, potrafi współdziałać, pracować w grupie, być odpowiedzialnym za pracę własną i innych, potrafi przekazać informacje i opinie na zadany temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia, a takży myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K04, TR_2A_K05, TR_2A_K07, TR_2A_K02C-3, C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-5M-4, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_C01_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą systemów sterowania wykorzystywanych w transporcie, a także podstawowych zasad i mechanizmów zarządzania, nadzorowania i sterowania systemami transportowymi
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_C01_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą zarządzania i sterowania systemami transportowymi, integrować wiedzę i stosować podejście sytemowe, uwzględniając aspekty pozatechniczne, dokonać krytycznej analizy funkcjonowania systemów sterowania w transporcie, określić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich oraz zaproponować możliwości ulepszenia lub modyfikacji istniejących rozwiązań w zakresie zarządzania i sterowania w transporcie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_C01_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, potrafi współdziałać, pracować w grupie, być odpowiedzialnym za pracę własną i innych, potrafi przekazać informacje i opinie na zadany temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia, a takży myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje kreatywność i przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje kreatywność, przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Marszałek S., Organizacja i zarządzanie w transporcie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania, Katowice, 1999
  2. Adamski A., Inteligentne systemy transportowe, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2003
  3. Marszałek S., Ekonomika,organizacja i zarządzanie w transporcie, Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania, Katowice, 2011
  4. Dot K.S., Suchorzewski W., Inżynieria ruchu, KiŁ, Warszawa, 1997
  5. Dyduch J. Kornaszewski M., Systemy sterowania ruchem kolejowym, Wydawnictwo PR, Radom, 2003
  6. Jagniszczak I., Systemy sterownia i zarządzania ruchem statków, WSM, Szczecin, 2001
  7. Nowacki G., Telematyka transportu drogowego, ITS, Warszawa, 2008
  8. Bartczak K., Technologie informatyczne i telekomunikacyjne jako podstawa tworzenia systemów telematycznych w transporie, US, Szczecin, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu drogowego.2
T-A-2Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu kolejowego.2
T-A-3Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu morskiego.2
T-A-4Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu wodnego śródlądowego.2
T-A-5Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu lotniczego.2
T-A-6Zarządzanie i sterowanie w systemie miejskiego transportu zbiorowego.2
T-A-7Inteligentne systemy transportowe – przeznaczenie.2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy transportowe.2
T-W-2Zarządzanie, nadzór i sterowanie systemami transportowymi.3
T-W-3Zadania sterowania i metody rozwiązywania problemów sterowania.3
T-W-4Sterowanie ruchem w transporcie jako element sterowania w wielkich systemach. Sterowanie ruchem drogowym, kolejowym, lotniczym, morskim – cechy wspólne i różnice.4
T-W-5Telematyka transportu. ITS2
T-W-6Regulacje prawne w obszarze sterowania ruchem – pojęcia ogólne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zjaęć7
A-A-3Przygotowanie prezentacji i do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_C01_W01Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą systemów sterowania wykorzystywanych w transporcie, a także podstawowych zasad i mechanizmów zarządzania, nadzorowania i sterowania systemami transportowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W09ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zarządzania w transporcie, w tym zarządzania jakością
Cel przedmiotuC-2Umiejętność analizy i oceny zastosowania systemów sterowania w transporcie
C-1Znajomość i rozumienie zasad i mechanizmów zarządzania i sterowania systemami transportowymi
Treści programoweT-A-2Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu kolejowego.
T-A-1Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu drogowego.
T-A-3Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu morskiego.
T-A-4Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu wodnego śródlądowego.
T-A-6Zarządzanie i sterowanie w systemie miejskiego transportu zbiorowego.
T-A-7Inteligentne systemy transportowe – przeznaczenie.
T-A-5Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu lotniczego.
T-W-6Regulacje prawne w obszarze sterowania ruchem – pojęcia ogólne.
T-W-5Telematyka transportu. ITS
T-W-2Zarządzanie, nadzór i sterowanie systemami transportowymi.
T-W-3Zadania sterowania i metody rozwiązywania problemów sterowania.
T-W-4Sterowanie ruchem w transporcie jako element sterowania w wielkich systemach. Sterowanie ruchem drogowym, kolejowym, lotniczym, morskim – cechy wspólne i różnice.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_C01_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą zarządzania i sterowania systemami transportowymi, integrować wiedzę i stosować podejście sytemowe, uwzględniając aspekty pozatechniczne, dokonać krytycznej analizy funkcjonowania systemów sterowania w transporcie, określić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich oraz zaproponować możliwości ulepszenia lub modyfikacji istniejących rozwiązań w zakresie zarządzania i sterowania w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U21potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
TR_2A_U22potrafi zaproponować możliwości ulepszenia lub modyfikacji istniejących rozwiązań technicznych urządzeń, obiektów, systemów i procesów transportowych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność analizy i oceny zastosowania systemów sterowania w transporcie
C-1Znajomość i rozumienie zasad i mechanizmów zarządzania i sterowania systemami transportowymi
Treści programoweT-A-2Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu kolejowego.
T-A-1Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu drogowego.
T-A-3Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu morskiego.
T-A-4Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu wodnego śródlądowego.
T-A-6Zarządzanie i sterowanie w systemie miejskiego transportu zbiorowego.
T-A-7Inteligentne systemy transportowe – przeznaczenie.
T-A-5Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu lotniczego.
T-W-6Regulacje prawne w obszarze sterowania ruchem – pojęcia ogólne.
T-W-5Telematyka transportu. ITS
T-W-2Zarządzanie, nadzór i sterowanie systemami transportowymi.
T-W-3Zadania sterowania i metody rozwiązywania problemów sterowania.
T-W-4Sterowanie ruchem w transporcie jako element sterowania w wielkich systemach. Sterowanie ruchem drogowym, kolejowym, lotniczym, morskim – cechy wspólne i różnice.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_C01_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, potrafi współdziałać, pracować w grupie, być odpowiedzialnym za pracę własną i innych, potrafi przekazać informacje i opinie na zadany temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia, a takży myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej
C-2Umiejętność analizy i oceny zastosowania systemów sterowania w transporcie
Treści programoweT-A-2Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu kolejowego.
T-A-1Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu drogowego.
T-A-3Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu morskiego.
T-A-4Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu wodnego śródlądowego.
T-A-6Zarządzanie i sterowanie w systemie miejskiego transportu zbiorowego.
T-A-7Inteligentne systemy transportowe – przeznaczenie.
T-A-5Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu lotniczego.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje kreatywność i przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje kreatywność, przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli