Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Prawo i bezpieczeństwo ruchu drogowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Specjalność Inżynieria ruchu w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Trojanowski <piotr.trojanowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zagadnienia prawne w ruchu drogowym
W-2Inżynieria ruchu (podstawy)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.15
15
wykłady
T-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.2
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.2
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.1
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.2
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.1
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.2
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.2
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.2
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.3
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.2
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.3
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.3
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.2
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.2
T-W-15Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-01_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze prawa i bezpieczeństwa w ruchu drogowym
TR_1A_W05C-2, C-3, C-1, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
TR_1A_D4-01_W02
Student ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie
TR_1A_W16C-2, C-3, C-1, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-01_U01
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
TR_1A_U18C-2, C-3, C-1, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
TR_1A_D4-01_U03
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące bezpieczeństwa i prawa w ruchu drogowym
TR_1A_U03C-2, C-3, C-1, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
TR_1A_D4-01_U11
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspektyi prawne
TR_1A_U11C-2, C-3, C-1, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-01_K08
Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
TR_1A_K08C-2, C-3, C-1, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-01_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze prawa i bezpieczeństwa w ruchu drogowym
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
TR_1A_D4-01_W02
Student ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-01_U01
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
TR_1A_D4-01_U03
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące bezpieczeństwa i prawa w ruchu drogowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
TR_1A_D4-01_U11
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspektyi prawne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-01_K08
Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Korjat A., Bezpieczeństwo ruchu drogowego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2010, ISBN 978-83-60738-99-3.
  2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-206-1707-8.
  3. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym., 2011
  4. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym., 2011
  5. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych., 2011
  6. Rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2001 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia., 2011
  7. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów., 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.2
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.2
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.1
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.2
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.1
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.2
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.2
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.2
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.3
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.2
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.3
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.3
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.2
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.2
T-W-15Zaliczenie1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-01_W01Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze prawa i bezpieczeństwa w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
Cel przedmiotuC-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-01_W02Student ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
Cel przedmiotuC-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-01_U01Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-01_U03Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące bezpieczeństwa i prawa w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
Cel przedmiotuC-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-01_U11Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspektyi prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Cel przedmiotuC-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-01_K08Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli