Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna

Sylabus przedmiotu Analiza chemiczna w kryminalistyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza chemiczna w kryminalistyce
Specjalność Chemia ogólna i analityka chemiczna
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przemiot Chemia nieorganiczna I
W-2Zaliczony przedmiot Analiza instrumentalna I
W-3Zaliczony przedmiot Chemia organiczna I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z podstawowymi terminami i definicjami występującymi w kryminalistyce.
C-2Zapozanie z podstawowymi badaniami instrumentalnymi stosowanymi w kryminalistyce
C-3Zapoznanie z podstawowymi metodami chemicznymi wykorzystywanymi w kryminalistyce
C-4Zapoznanie z podstawowymi metodami ujawniania śladów kryminalistycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Kryminalistyka pojęcia podstawowe. Metody analityczne wykorzystywane w kryminalistyce2
T-W-2Klasyczne metody analiza jakościowej w kryminalistyce. Metody instrumentalne: chromatograficzne, spektrofotometryczne, elektrochemiczne.3
T-W-3Zakres badań chemicznych w kryminalistyce, badania paliw, badania alkoholi, badania środków psychoaktywnych, badania leków.4
T-W-4Ustalanie przyczyn powstawania pożarów, wybuchy, badania pozostałości po użyciu broni, badania metali i ich stopów, badania kosmetyków i środków chemicznych stosowanych w gospodarstwie domowym3
T-W-5Ślady daktyloskopowe. Sposoby zabezpieczania śladów.1
T-W-6Przepisy i aspekty prawne w kryminalistyce a praktyka analityczna1
T-W-7Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-10_W01
Posiada wiedzę umożliwiającą prawidłowe przygotowania próbek analitycznych wykorzystywanych w kryminalistyce
KCh_1A_W01, KCh_1A_W03C-4T-W-1M-1S-1
KCh_1A_D01-10_W02
Posiada wiedzę umożliwiającą dobór odpowiedniej metody analitycznej stosowanej w kryminalistyce
KCh_1A_W05C-1, C-3, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-10_U01
Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje literaturowe
KCh_1A_U07C-1, C-3, C-2, C-4T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-10_K01
Student potrafi określić ważność stawianych przed nim zadań i problemów do rozwiązania
KCh_1A_K03C-3, C-2, C-4T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-10_W01
Posiada wiedzę umożliwiającą prawidłowe przygotowania próbek analitycznych wykorzystywanych w kryminalistyce
2,0
3,0Student wie w jaki sposób prawidłowo należy przygotować próbkę analityczną do badań kryminalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_D01-10_W02
Posiada wiedzę umożliwiającą dobór odpowiedniej metody analitycznej stosowanej w kryminalistyce
2,0
3,0Student zna metody analityczne stosowane w krysminalistyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-10_U01
Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje literaturowe
2,0
3,0Student potrafi znaleźć informacje literaturowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-10_K01
Student potrafi określić ważność stawianych przed nim zadań i problemów do rozwiązania
2,0
3,0Student potrafi na poziomie podstwowym uszeregować ważność zadań i problemów przed nim stawianych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. pod red. G. Kędzierska, K. Kędzierski, Kryminalistyka-wybrane zagadnienia techniki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji, Szczytno, 2011
  2. pod red. R. Bachliński, A. Policha, Fizykochemne badania śladów kryminalistycznych, WCLK KGP, Warszawa, 2013
  3. A. Szczepanik, Analiza instrumentalna, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kryminalistyka pojęcia podstawowe. Metody analityczne wykorzystywane w kryminalistyce2
T-W-2Klasyczne metody analiza jakościowej w kryminalistyce. Metody instrumentalne: chromatograficzne, spektrofotometryczne, elektrochemiczne.3
T-W-3Zakres badań chemicznych w kryminalistyce, badania paliw, badania alkoholi, badania środków psychoaktywnych, badania leków.4
T-W-4Ustalanie przyczyn powstawania pożarów, wybuchy, badania pozostałości po użyciu broni, badania metali i ich stopów, badania kosmetyków i środków chemicznych stosowanych w gospodarstwie domowym3
T-W-5Ślady daktyloskopowe. Sposoby zabezpieczania śladów.1
T-W-6Przepisy i aspekty prawne w kryminalistyce a praktyka analityczna1
T-W-7Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-10_W01Posiada wiedzę umożliwiającą prawidłowe przygotowania próbek analitycznych wykorzystywanych w kryminalistyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
KCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi metodami ujawniania śladów kryminalistycznych.
Treści programoweT-W-1Kryminalistyka pojęcia podstawowe. Metody analityczne wykorzystywane w kryminalistyce
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wie w jaki sposób prawidłowo należy przygotować próbkę analityczną do badań kryminalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-10_W02Posiada wiedzę umożliwiającą dobór odpowiedniej metody analitycznej stosowanej w kryminalistyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W05zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej stosowanej w laboratorium chemicznym
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z podstawowymi terminami i definicjami występującymi w kryminalistyce.
C-3Zapoznanie z podstawowymi metodami chemicznymi wykorzystywanymi w kryminalistyce
C-2Zapozanie z podstawowymi badaniami instrumentalnymi stosowanymi w kryminalistyce
Treści programoweT-W-5Ślady daktyloskopowe. Sposoby zabezpieczania śladów.
T-W-2Klasyczne metody analiza jakościowej w kryminalistyce. Metody instrumentalne: chromatograficzne, spektrofotometryczne, elektrochemiczne.
T-W-4Ustalanie przyczyn powstawania pożarów, wybuchy, badania pozostałości po użyciu broni, badania metali i ich stopów, badania kosmetyków i środków chemicznych stosowanych w gospodarstwie domowym
T-W-3Zakres badań chemicznych w kryminalistyce, badania paliw, badania alkoholi, badania środków psychoaktywnych, badania leków.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna metody analityczne stosowane w krysminalistyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-10_U01Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje literaturowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U07ma umiejętność samokształcenia się m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z podstawowymi terminami i definicjami występującymi w kryminalistyce.
C-3Zapoznanie z podstawowymi metodami chemicznymi wykorzystywanymi w kryminalistyce
C-2Zapozanie z podstawowymi badaniami instrumentalnymi stosowanymi w kryminalistyce
C-4Zapoznanie z podstawowymi metodami ujawniania śladów kryminalistycznych.
Treści programoweT-W-5Ślady daktyloskopowe. Sposoby zabezpieczania śladów.
T-W-2Klasyczne metody analiza jakościowej w kryminalistyce. Metody instrumentalne: chromatograficzne, spektrofotometryczne, elektrochemiczne.
T-W-6Przepisy i aspekty prawne w kryminalistyce a praktyka analityczna
T-W-3Zakres badań chemicznych w kryminalistyce, badania paliw, badania alkoholi, badania środków psychoaktywnych, badania leków.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi znaleźć informacje literaturowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-10_K01Student potrafi określić ważność stawianych przed nim zadań i problemów do rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z podstawowymi metodami chemicznymi wykorzystywanymi w kryminalistyce
C-2Zapozanie z podstawowymi badaniami instrumentalnymi stosowanymi w kryminalistyce
C-4Zapoznanie z podstawowymi metodami ujawniania śladów kryminalistycznych.
Treści programoweT-W-1Kryminalistyka pojęcia podstawowe. Metody analityczne wykorzystywane w kryminalistyce
T-W-5Ślady daktyloskopowe. Sposoby zabezpieczania śladów.
T-W-2Klasyczne metody analiza jakościowej w kryminalistyce. Metody instrumentalne: chromatograficzne, spektrofotometryczne, elektrochemiczne.
T-W-6Przepisy i aspekty prawne w kryminalistyce a praktyka analityczna
T-W-3Zakres badań chemicznych w kryminalistyce, badania paliw, badania alkoholi, badania środków psychoaktywnych, badania leków.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi na poziomie podstwowym uszeregować ważność zadań i problemów przed nim stawianych
3,5
4,0
4,5
5,0