Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Bioethics:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioethics | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | No prerequisites |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Lecture aims to familiarize students with the dilemmas resulting from the search for moral assessments for decision-making in the field of protection and promotion of health and life related to the development of biological and medical sciences. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Searching for new ethics and proposals for environmental ethics in the context of the development of biomedical sciences. History, ways of understanding bioethics, disciplinary character and controversy related to the discipline. | 10 |
T-W-2 | Bioethical standards in documents and international law. Fundamental bioethical documents. Bioethics and religions. Declarations. Human Rights - Universal Declaration on Bioethics and Human Rights, European Convention on Human Rights, European Convention on Bioethics. | 9 |
T-W-3 | Bioethics committees. Medical experiments, limits of medical therapy, medical errors. Hopes and threats of medical engineering. | 6 |
T-W-4 | Moral problems of contraception, artificial insemination, prenatal diagnosis and abortion. | 6 |
T-W-5 | Problems of contemporary thanatology. Searching for a dignified death, attitude towards death, the limits of the fight against suffering, euthanasia, the rights of the dying person. The legal and neurological status of death in the context of transplantology. Moral assessment of the death penalty and suicide | 6 |
T-W-6 | Moral aspects of life extension, bioengineering and gene therapy. | 3 |
T-W-7 | Moral aspects of animal husbandry and agriculture. Assessment of the impact of human activity on the environment. | 3 |
T-W-8 | Written test. | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Lecture participation | 45 |
A-W-2 | Individual literature studies | 10 |
A-W-3 | Repetition of the lecture content to the written test | 15 |
A-W-4 | One-on-On Teaching Consultation | 5 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Activating methods – lecture and didactic discussion, multimedia presentation |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written final test based on the lecture contents |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_A02b_W01 Student possesses a general knowledge of the research and professional ethics and bioethics. | ChEn_1A_W16, ChEn_1A_W05, ChEn_1A_W18, ChEn_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_A02b_U01 Student possesses an ability to make informed ethical decisions when confronted with engineering problems in different types of work. Student is able to assess the consequences and threats resulting from non-compliance with the rules of ethics in line of work. | ChEn_1A_U01, ChEn_1A_U02, ChEn_1A_U11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_A02b_K01 Student understands importance of ethics in chemical engeenerring and responsibilities as professionals. Student has an improved awareness and ability of pointing of potential ethical issues within an engineering context. | ChEn_1A_K01, ChEn_1A_K02, ChEn_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_A02b_W01 Student possesses a general knowledge of the research and professional ethics and bioethics. | 2,0 | Unacceptable understanding of course material |
3,0 | Serious deficiencies in understanding the core subject material | |
3,5 | Serious deficiencies in understanding the core subject material | |
4,0 | Some deficiencies in understanding the core subject material | |
4,5 | Some mild deficiencies in Mastery of subject material | |
5,0 | Complete Mastery of subject material |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_A02b_U01 Student possesses an ability to make informed ethical decisions when confronted with engineering problems in different types of work. Student is able to assess the consequences and threats resulting from non-compliance with the rules of ethics in line of work. | 2,0 | Unacceptable understanding of course material |
3,0 | Serious deficiencies in understanding the core subject material | |
3,5 | Some deficiencies in understanding the subject material | |
4,0 | Some deficiencies in understanding the core subject material | |
4,5 | Some mild deficiencies in Mastery of subject material | |
5,0 | Complete Mastery of subject material |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_A02b_K01 Student understands importance of ethics in chemical engeenerring and responsibilities as professionals. Student has an improved awareness and ability of pointing of potential ethical issues within an engineering context. | 2,0 | Unacceptable understanding of course material |
3,0 | Serious deficiencies in understanding the core subject material | |
3,5 | Some deficiencies in understanding the subject material | |
4,0 | Some deficiencies in understanding the core subject material | |
4,5 | Some mild deficiencies in Mastery of subject material | |
5,0 | Complete Mastery of subject material |
Literatura podstawowa
- Peter Singer, Practical Ethics, Cambridge University Press, Cambridge, 2011
- Alastair V. Campbell, Bioethics: The Basics, Routledge, 2017
Literatura dodatkowa
- Katie Watson, Abortion as a moral good, Lancet, 2019, 393(10177), s. 1196-1197
- Minerva F, Sandberg A., Euthanasia and cryothanasia, Bioethics, 2017, Sep;31(7), s. 526-533