Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Fluid Mechanics:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fluid Mechanics | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Konopacki <mkonopacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Konopacki <mkonopacki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Bacic knowledge in mathematics and engineering. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The course is aimed at giving an introduction to fluid mechanics. Student will be able to define fluid flow in chemical engineering by means of the mathematical relations; explain the physical properties of a fluid and the consequence of such properties on fluid flow; state the conservation principles of mass, momentum and energy for fluid flow; apply the basic applied-mathematical tools that support fluid mechanics; create mathematical descriptions of fluid flow with the application of the mathematical description.; determine the basic forces acting on fluid flow. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | fluid properties; fluid static; fluid kinematics; laminar flow; turbulent flow; steady flow; unsteady flow; internal flow | 28 |
T-A-2 | Final test | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Practical studies of fluid flow in chemical engineering systems. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | introduction to fluid mechanic; fundamentals; phenomenological rate and transport laws; differential equations of fluid mechanics dimensional analysis and similarity; scale-up; fluid properties; fluid statics; conservation principles; flow; internal flow applications; technical aspects of fluid mechanics; compressible flows; flow measurement and control; external flows; turbulent flow; | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | participation in classes | 30 |
A-A-2 | individual calculations of tasks | 10 |
A-A-3 | prepration to pass | 8 |
A-A-4 | consultations | 2 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in labs | 30 |
A-L-2 | Preparation of reports | 10 |
A-L-3 | Preparation to pass | 8 |
A-L-4 | Consultations | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 30 |
A-W-2 | Exam | 2 |
A-W-3 | Individual literature study | 20 |
A-W-4 | Preparation for exam | 20 |
A-W-5 | Consultations | 2 |
74 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Information lecture with the use of a multimedia projector |
M-2 | Discussion |
M-3 | Classes |
M-4 | Laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written test |
S-2 | Ocena podsumowująca: Written pass |
S-3 | Ocena formująca: Reports |
S-4 | Ocena formująca: Active participation in auditory classes |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C03_W01 Student has knowledge in fluid mechanics, including mathematical calculation useful for solving tasks connected with the scope of chemical engineering. | ChEn_1A_W15, ChEn_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C03_U01 Student is able to plan and conduct process experiments, including measurements and operations, as well as to interpret the obtained results and draw the conclusions | ChEn_1A_U07, ChEn_1A_U01, ChEn_1A_U03, ChEn_1A_U05, ChEn_1A_U08, ChEn_1A_U16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-3, M-4, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C03_K01 Student is able to work in a group and perform as a group leader; he/she is able to estimate the time necessary to accomplish the assigned tasks. | ChEn_1A_K01, ChEn_1A_K03, ChEn_1A_K04, ChEn_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-3, M-4, M-2 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C03_W01 Student has knowledge in fluid mechanics, including mathematical calculation useful for solving tasks connected with the scope of chemical engineering. | 2,0 | |
3,0 | min. 50% of scoring | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C03_U01 Student is able to plan and conduct process experiments, including measurements and operations, as well as to interpret the obtained results and draw the conclusions | 2,0 | |
3,0 | min. 50% of scoring | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C03_K01 Student is able to work in a group and perform as a group leader; he/she is able to estimate the time necessary to accomplish the assigned tasks. | 2,0 | |
3,0 | min. 50% of scoring | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Borghi, Roland; Anselmet, Fabien, Turbulent multiphase flows with heat and mass transfer, ISTE Ltd ; Hoboken : John Wiley & Sons, Inc., London, 2014
- Andrzej T. Gierczycki, Robert Kubica, Basic course on technical and fluid mechanics, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2012., Gliwice, 2012
- Clement Kleinstreuer, Modern fluid dynamics : basic theory and selected applications in macro- and micro-fluidics, New York : Springer, London, 2010
- Yunus A. Çengel, John M. Cimbala., Fluid mechanics : fundamentals and applications, McGraw Hill, 2006., Boston, 2006
Literatura dodatkowa
- James O. Wilkes, Fluid Mechanics for Chemical Engineers, Pearson Education Inc., Upper Saddle River, NJ, 2006
- Ron Darby, Chemical Engineering Fluid Mehanics, Marcel Dekker, Inc., Basel, Switzerland, 2001