Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Technologia informacyjna | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość matematyki w zakresie podstawowym. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | zapoznanie studentów z metodami zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. |
| C-2 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się pakietem MS Office oraz programem Mathcad w rozwiązywaniu problemów obliczeniowych oraz prezentacji wyników obliczeń z dziedziny inżynierii chemicznej i procesowej. |
| C-3 | Rozwinięcie kreatywności studenta przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i prezentacji wyników obliczeń, stosując pakiet MS Office oraz program Mathcad. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Podstawy obsługi komputera w systemie operacyjnym MS Windows. Podstawowe operacje na plikach i katalogach. Obsługa wybranego menadżera plików. | 2 |
| T-L-2 | Obsługa edytora tekstu - środowisko MS Word. Formatowanie dokumentu: układu strony, tekstu, akapitów, numerowanie stron. | 2 |
| T-L-3 | Edycja dokumentu MS Word. Wstawianie i formatowanie tabel oraz rysunków. Wstawianie i korekta elementów graficznych. Obsługa edytora równań. | 2 |
| T-L-4 | Zaawansowana edycja dokumentu w środowisku MS Word: spisy treści, tabel i rysunków oraz wykaz symboli. Formatowanie nagłówka i stopki, obsługa sekcji. | 2 |
| T-L-5 | Obsługa arkusza kalkulacyjnego w środowisku MS Excel. Praca z arkuszem i skoroszytem, wprowadzanie danych, generowanie serii danych, import i eksport danych. Operacje na danych z wykorzystaniem funkcji matematycznych, logicznych i statystycznych. | 2 |
| T-L-6 | Zaawansowana obługa programu MS Excel: formatowanie warunkowe, formuły warunkowe, definiowanie i stosowanie makr, wykonywanie i formatowanie wykresów, definiowanie formularzy. | 2 |
| T-L-7 | Obsługa programu MS Powerpoint. Definiowanie i formatowanie prezentacji multimedialnej z elementami tekstowymi i graficznymi: slajd tytułowy, wstawianie równań, rysunków i tabel, numerowanie slajdów, stosowanie animacji i efektów specjalnych. | 2 |
| T-L-8 | Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów obliczeniowych i prezentacji wyników za pomocą programów MS Word, Excel oraz Powerpoint. | 2 |
| T-L-9 | Podstawy obsługi programu Mathcad: proste operacje matematyczne, stosowanie i przeliczanie jednostek, sporządzanie wykresów, działania na wektorach i macierzach, definiowanie funkcji. | 2 |
| T-L-10 | Rozwiązywanie w programie Mathcad równań liniowych i nieliniowych oraz ich układów. | 2 |
| T-L-11 | Obliczenia symboliczne w programie Mathcad: całkowanie, różniczkowanie, granice, sumy oraz iloczyny, przekształcanie wyrażeń. | 2 |
| T-L-12 | Mathcad - obliczenia statystyczne i analiza statystyczna. | 3 |
| T-L-13 | Mathcad - aproksymacja danych. | 2 |
| T-L-14 | Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów obliczeniowych i prezentacji wyników za pomocą programu Mathcad. | 3 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Wprowadzenie: informacja, jednostka informacji, systemy liczbowe dziesiętny, binarny i heksadecymalny, kod ASCII, kodowanie liczb, kodowanie rysunkow, zastosowania komputerow. | 4 |
| T-W-2 | Elementy budowy komputera: płyta główna, procesor, pamięć, szyna danych i adresów, interfejs, urządzenia peryferyjne: monitory, drukarki, dyski twarde i CD ROM. Podstawowe typy komputerów i urządzeń peryferyjnych spotykane na rynku. | 1 |
| T-W-3 | Sieci komputerowe, sieciowy serwer aplikacji, stacje robocze; topologia internetu, usługi dostępne w sieci internet, metody wyszukiwania informacji w internecie, przyk.ady dostępu do baz danych. | 2 |
| T-W-4 | Wprowadzenie do zastosowania programu Mathcad w podstawowych obliczeniach inżynierskich. | 2 |
| 9 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-L-2 | przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 34 |
| A-L-3 | konsultacje | 2 |
| A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia | 34 |
| 100 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
| A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 16 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
| M-2 | metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: przygotowanie sprawozdania pisemnego z rozwiązaniem przykładowych problemów inżynierskich |
| S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne z użyciem komputera |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ICHP_1A_A06_W01 posiada wiedzę w zakresie użycia komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. | ICHP_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ICHP_1A_A06_U01 Student potrafi posłużyć się programami MS Word, Excell i Powerpoint oraz Mathcad do: sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz sporządzania sprawozdań w postaci dokumentów tekstowych i prezentacji multimedialnych. | ICHP_1A_U04, ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U02, ICHP_1A_U03, ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U08, ICHP_1A_U09, ICHP_1A_U16, ICHP_1A_U05 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-13, T-L-11, T-L-10, T-L-12, T-L-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ICHP_1A_A06_K01 Student staje się kreatywny stosując pakiet MS Office oraz program Mathcad przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich. | ICHP_1A_K06 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-13, T-L-11, T-L-10, T-L-12, T-L-14, T-L-3, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ICHP_1A_A06_W01 posiada wiedzę w zakresie użycia komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. | 2,0 | nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
| 3,0 | Student potrafi wytłumaczyć podstawowe zasady zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. | |
| 3,5 | Student potrafi, w stopniu elementarnym, dobierać metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. | |
| 4,0 | Student potrafi poprawnie dobierać metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. | |
| 4,5 | Student potrafi, w stopniu ponad przęciętnym, dobierać metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. | |
| 5,0 | Student potrafi dobierać właściwe metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ICHP_1A_A06_U01 Student potrafi posłużyć się programami MS Word, Excell i Powerpoint oraz Mathcad do: sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz sporządzania sprawozdań w postaci dokumentów tekstowych i prezentacji multimedialnych. | 2,0 | Student nie potrafi obsługiwać programy MS Word, Excel i Powerpoint oraz Mathcad. |
| 3,0 | Student potrafi obsługiwać programy MS Word, Excel i Powerpoint oraz Mathcad i posiada umijętność ich wykorzystania w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich. | |
| 3,5 | Student potrafi użyć wskazane funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich. | |
| 4,0 | Student potrafi użyć wskazane funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich. | |
| 4,5 | Student potrafi użyć wskazane funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń. | |
| 5,0 | Student potrafi wybrać i użyć funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ICHP_1A_A06_K01 Student staje się kreatywny stosując pakiet MS Office oraz program Mathcad przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązać prostego problemu inżynierskiego. |
| 3,0 | Student wykazuje ograniczoną samodzieność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych problemów inżynierskich. | |
| 3,5 | Student wymaga wskazówek w celu opracowania rozwiązania problemu inżynierskiego. | |
| 4,0 | Student samodzielnie opracowuje rozwiązanie problemu inżynierskiego. | |
| 4,5 | Student pracuje samodzielnie i wykazuje kreatywność przy opracowywaniu rozwiązania problemu inżynierskiego. | |
| 5,0 | Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i innowacyjność przy opracowywaniu rozwiązania problemu inżynierskiego. |
Literatura podstawowa
- K. Mądry, W. Ufnalski, Wprowadzenie do informatyki dla chemików, Oficyna Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1997
- M. Langer, Word 2003 PL, Helion, Gliwice, 2004
- J. Walkenbach, Excel 2003 PL, Helion, Gliwice, 2004
- aaa, Microsoft PowerPoint 2003 PL, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2004
- W. Regel, Mathcad – przykłady zastosowań, MIKOM, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- W. Paleczek, Mathcad 12, 11, 2001i, 2001, 2000 w algorytmach, EXIT, Warszawa, 2005
- M. Sokół, Mathcad – Leksykon kieszonkowy, Helion, Gliwice, 2005