Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie produktu dla przemysłu:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Projektowanie produktu dla przemysłu | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Grzegorz Story <Grzegorz.Story@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wymagana jest znajomosc podstawowych zagadnien z inzynierii chemicznej oraz podstaw ekonomii. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu inżynierii produktu. |
| C-2 | Ukształtowania umiejętności sporządzania prezentacji i raportów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Analiza wybranego procesu jednostkowego realizowanego w przemyśle chemicznym lub pokrewnym pod kątem modyfikacji produktu lub procesu. Student w ramach tej formy zajęć przygotowuje samodzielnie prezentację i przedstawia ją na zajęciach. Sporządzany jest również krótki raport (konspekt), w którym przedstawione są najważniejsze tezy przedstawione w prezentacji. | 9 |
| 9 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Projektowanie jako nauka. Podstawowe pojęcia i definicje. | 1 |
| T-W-2 | Projektowanie produktu: potrzeby rynku a możliwości producentów. | 4 |
| T-W-3 | Systemowe ujęcie przedmiotu projektowania. Struktura procesu projektowania. | 2 |
| T-W-4 | Zastosowanie metody QFD w projektowaniu produktu. | 3 |
| T-W-5 | Projektowanie produktów specjalnych, w tym analiza wyników wybranych badań doświadczalnych. Przykłady prac badawczych. | 3 |
| T-W-6 | Relacje między projektowaniem produktu a projektowaniem procesowym. narzedzia komputerowe stosowane w procesie projektowania produktu. | 3 |
| T-W-7 | Ochrona patentowa nowych produktów i rozwiązań technicznych. Kolokwium zaliczeniowe. | 2 |
| 18 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
| A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 6 |
| A-A-3 | Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę ćwiczeń. | 9 |
| A-A-4 | Konsultacje. | 1 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
| A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 18 |
| A-W-3 | Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu. | 10 |
| A-W-4 | Konsultacje. | 4 |
| 50 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
| M-2 | Metoda praktyczna: metoda projektów, seminarium. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady). |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ICHP_1A_C21b_W01 Student ma wiedzę o podstawach w zakresie inżynierii produkt. | ICHP_1A_W06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
| ICHP_1A_C21b_W02 Student ma wiedzę o podstawach w zakresie ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego. | ICHP_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ICHP_1A_C21b_U01 Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych. | ICHP_1A_U01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
| ICHP_1A_C21b_U02 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | ICHP_1A_U04 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-2 | S-2 |
| ICHP_1A_C21b_U03 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | ICHP_1A_U07 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-2 | S-2 |
| ICHP_1A_C21b_U04 Student ma umiejętność oceny wybranych procesów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem inżynierii produktu. | ICHP_1A_U14 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ICHP_1A_C21b_K01 Student ma świadomość, że w praktyce przemysłowej konieczne jest uwzględnianie przez inżyniera aspektów pozatechnicznych. Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe. | ICHP_1A_K02 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ICHP_1A_C21b_W01 Student ma wiedzę o podstawach w zakresie inżynierii produkt. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie. |
| 3,0 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu. | |
| 3,5 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. | |
| 4,0 | Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym. | |
| 4,5 | Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu. | |
| 5,0 | Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać. | |
| ICHP_1A_C21b_W02 Student ma wiedzę o podstawach w zakresie ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego. | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ICHP_1A_C21b_U01 Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Nie posiada umiejętności obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Nie potrafi korzystać ze źródeł literaturowych. Nie przedstawia prezentacji w terminie, nie składa raportu. |
| 3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
| 3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
| 4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
| 4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
| 5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu bardzo dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
| ICHP_1A_C21b_U02 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ICHP_1A_C21b_U03 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ICHP_1A_C21b_U04 Student ma umiejętność oceny wybranych procesów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem inżynierii produktu. | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ICHP_1A_C21b_K01 Student ma świadomość, że w praktyce przemysłowej konieczne jest uwzględnianie przez inżyniera aspektów pozatechnicznych. Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe. | 2,0 | |
| 3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie, że w praktyce inżytnierskiej ważne jest uwzględnienie aspektów pozatechnicznych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Cussler E.L., Moggridge G.D., Chemical Product Design, Cambridge University Press, Cambridge, 2001
- Praca zbiorowa pod redakcją J. Jabłońskiego, Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006
Literatura dodatkowa
- Zelek A., Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin, 2000
- Jaworski Z., Numeryczna mechanika płynów w inżynierii chemicznej i procesowej, EXIT Akademicka Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2005
- strony internetowe wybranych firma z branży chemicznej i pokrewnych