Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)
specjalność: Inżynieria polimerów i biomateriałów
Sylabus przedmiotu Zastosowanie nanotechnologii w materiałach polimerowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie nanotechnologii w materiałach polimerowych | ||
Specjalność | Inżynieria materiałowa i nanotechnologia | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii polimerów oraz kompozytów polimerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem rozwoju i praktycznego stosowania nanotechnologii w materiałach polimerowych, rodzajami najważniejszych przemysłowo nanonapełniaczy oraz głównymi kierunkami wykorzystania nanokompozytowych materiałów polimerowych w gospodarce zagranicznej i krajowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ćwiczenia dot. obliczeń formulacji nanokompozytowych materiałów polimerowych na bazie różnych polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych | 6 |
T-P-2 | Praca nad raportem dot. przeglądu literaturowego w zakresie wybranego nanokompozytowego materiału polimerowego | 6 |
T-P-3 | Prezentacja wyników przeglądu literaturowego przez studentów | 2 |
T-P-4 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zastosowanie glinokrzemianów warstwowych w nanotechnologii materiałów polimerowych: wpływ rodzaju i udziału nanonapełniacza na poprawę właściwości kompozytowych materiałów polimerowych, najczęściej stosowane matryce/osnowy termoplastyczne (poliamidy, PS, PP, EVA, PBT, polimery biodegradowalne: polilaktyd, termoplastyczna skrobia) oraz żywice reaktywne: epoksydowe, kauczuki/guma. Kierunki zastosowania. | 7 |
T-W-2 | Przegląd nanokompozytowych materiałów polimerowych z innymi rodzajami nanonapełniaczy (nanokrzemionka, nanorurki węglowe, grafit eksfoliowany, grafen, nanosrebro, nanokreda, nanofosforany. Stan rozwoju i kierunki zastosowania. | 5 |
T-W-3 | Nanokompozyty polimerowe jako tworzywa o zmniejszonej palności (z nanonapełniaczami montmorylonitowymi oraz nanowęglowymi | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych, wykonywanie obliczeń oraz praca z literaturą | 4 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 5 |
A-P-4 | Konsultacje | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie studenta do zajęć oraz do egzaminu | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciagła studenta w trakcie zajęć projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D1-06_W01 Student definiuje kierunki zastosowania określonych grup nanomateriałów w technice oraz opisuje podstawy wyboru nanomateriałów do określonych zastosowań | IMiN_2A_W01, IMiN_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-2, T-P-3, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D1-06_U01 Wskazuje praktyczne kierunki zastosowań określonych grup nanomateriałów polimerowych oraz uzasadnia swój wybór | IMiN_2A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-2, T-P-3, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D1-06_W01 Student definiuje kierunki zastosowania określonych grup nanomateriałów w technice oraz opisuje podstawy wyboru nanomateriałów do określonych zastosowań | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie 55-60% maksymalnej liczby punktów z egzaminu lub zaliczenia przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D1-06_U01 Wskazuje praktyczne kierunki zastosowań określonych grup nanomateriałów polimerowych oraz uzasadnia swój wybór | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać i scharakteryzować nanomateriały z co najmniej dwoma rodzajami nanonapełniaczy mogące być wykorzystane w określonym zastosowaniu praktycznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- B. P. Grady, Carbon nanotube-polymer composites, J. Wiley, Hoboken, 2011
- T. Pinnavaia, Polymer-clay nanocomposites, Wiley, Chichester, 2000
Literatura dodatkowa
- F. Bergaya, B.K.G. Theng, G. Lagaly, Handbook of clay science, Elsevier, Amsterdam, 2006